Het kan verkeren: tijdens de pandemie was de sierteelt een essentiële sector. Nu lijkt alles wat toen goed was, opeens verkeerd. “Dat is jammer en onterecht”, vindt Bram Rijkers van VBW, “Bloemen en planten zijn nog steeds waardevol en als sector zetten we mooie stappen.”
Al sinds 2012 praat Bram zich namens de Nederlandse bloemisten de blaren op zijn tong over het belang van sierteeltproducten. “Bloemen en planten hebben de unieke eigenschap dat ze krachtige emoties bij mensen aanspreken”, zegt hij. “Dat is ook gewoon wetenschappelijk bewezen. Van felgekleurde bloemen krijg je energie, terwijl een boeket met pasteltinten rustgevend is. Ik heb het zelf weleens geprobeerd door twee verschillende boeketten naast elkaar te zetten. Het is écht zo.”
Vijf voor twaalf
Onbewust raakt Bram de kern van het probleem: de bloemensector moet zichzelf beter verkopen. Niet zozeer richting de consument die trouw elke twee weken een bloemenwinkel
bezoekt. Maar wel naar sommige overheidsinstellingen en bedrijven, die alleen nog maar duurzame producten willen. Of naar het publiek dat op social media hoort dat bloemen vervuilend of overbodig zijn. Bram: “Zoals wel vaker wordt daar de toon gezet door een kleine groep en hollen anderen daar achteraan. Maar we mogen het niet negeren. Het speelt in de samenleving en het is belangrijk dat we als sector goede antwoorden hebben.”
Productdata nodig
De sector moet met een tegengeluid komen. Er zijn genoeg positieve verhalen te vertellen, zegt Bram. “Kwekers als Tesselaar Alstroemeria, Marginpar en Air So Pure timmeren goed aan de weg.” Op veel plekken klinkt muziek, maar er moet ook nog veel gebeuren. Bram: “De grootste winst is te behalen in de productie.”
Positieve beeldvorming
De verplichte certificering van telers zal daarbij helpen, denkt hij. Aan bloemistenkant leveren ook de Barometer Duurzame Bloemist en de footprinttool FlorIT de nodige gegevens op. “Hoe meer ondernemers meedoen, hoe meer data. Daarmee kunnen we geloofwaardig aantonen hoe duurzaam de teler en bloemist zijn en welke stappen worden gezet. Dan ontstaat er een basis voor positieve beeldvorming.”
Samen oppakken
Bij die positieve beeldvorming neemt Bloemenbureau Holland (BBH) de komende jaren het voortouw. Het bureau heeft groen licht gekregen en zal campagnes gaan opzetten. VBW introduceerde zelf al het bloemenconcept FloraVita en werkt aan een jaarprogramma met content die de bloemist één op één kan doorvertalen naar zijn of haar winkel. Bram: “Het is een lange weg te gaan, maar we moeten het nu oppakken. Zorgen dat
we als sector de zaken op orde hebben en samen werken aan een positievere beeldvorming.”
Operationeel directeur
Bram Rijkers is sinds 2012 werkzaam in commerciële functies bij VBW. Per 1 januari dit jaar is hij toegetreden tot de directie van VBW. Naast algemeen directeur Marco Maasse is Bram als operationeel directeur verantwoorde- lijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen de branchevereniging.
Benieuwd naar verdere informatie uit het Plantion Magazine?