Veelgestelde vragen
Meer weten over: Aanvoeren
Hoe kan ik mij inschrijven bij Plantion?
Je kunt je inschrijven via een digitaal inschrijfformulier.
Wanneer ben ik lid of gastlid?
De rechten en plichten van de leden van de coöperatie Plantion zijn vastgelegd in statuten. Hierin is onder meer bepaald dat jij als lid al jouw geteelde producten via Plantion moet afzetten.
Als gastlid ben jij lid van een andere veiling, aangesloten bij de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN). Voor het gastlidmaatschap heb je toestemming van jouw ‘moederveiling’ nodig om een deel van de productie via Plantion af te zetten.
Wanneer ben ik een buitenlands zender of losse zender?
Je kweekt jouw sierteeltproducten buiten de regio Nederland, België, Duitsland.
Ook als geen van de hierboven genoemde relatievormen van toepassing is, kunt u als aanvoerder worden toegelaten, waarbij regelmatige aanvoer van producten een vereiste is.
Met welk vervoer mag ik bij Plantion binnenrijden?
Ons gebouw in Ede verbruikt extreem weinig gas en stoot een minimale hoeveelheid CO2 uit. Dit willen we samen met u bewaken. Bedrijfswagens die aan de normen voor dieseluitstoot en maximaal gewicht voldoen, geven we dan ook graag een vergunning om onze verlaadhal binnen te rijden.
Wat zijn de algemene kosten om aan te voeren bij Plantion?
Alle tarieven en kosten kun je hier terugvinden.
Wat zijn de openingstijden?
Verlaadhal en docks Plantion *)
Maandag 03.30 – 21.00 uur
Dinsdag 03.30 – 21.00 uur
Woensdag 03.30 – 21.00 uur
Donderdag 03.30 – 21.00 uur
Vrijdag 03.30 – 17.00 uur
Zaterdag 13.30 – 17.00 uur
Zondag 17.30 – 21.00 uur
Depot logistieke middelen (fust, Denen, stapelwagens)
Maandag 05.00 – 15.00 uur *
Dinsdag 05.00 – 15.00 uur *
Woensdag 05.00 – 15.00 uur *
Donderdag 05.00 – 15.00 uur *
Vrijdag 05.00 – 15.00 uur *
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten
*) Afhalen logistieke middelen (fust en Denen) buiten openingstijden uitsluitend op bestelling,
waarbij de bestelling voor 13.00 uur binnen moet zijn.
Bestellen kan telefonisch (0318-66 17 00) of via Webview.
Bekijk hier de overige openingstijden.
Op welke momenten kan ik producten aanvoeren?
Het aanvoeren van producten op veildagen is mogelijk tot uiterlijk 04.00 uur. Om pieken en wachttijden te voorkomen, werkt Plantion hierbij met slottijden. Via ons webportaal reserveert u of uw vervoerder een tijd waarbinnen u de producten wilt lossen. Door de gespreide aanvoer kan Plantion uw producten efficiënter en met meer aandacht gereed maken voor het veilen.
Lees hier verder over Time Slot Management.
Kan ik producten ook online verkopen?
Wil je gebruik maken van het gemak om online uw bloemen en planten te verkopen? Plantion bied je diverse mogelijkheden aan, waaronder Voorverkoop (VV) en de webshop. Lees hier meer over online verkoop.
Kan ik producten direct leveren aan klanten?
Het doel van Plantion is om de producten van haar aanvoerders te verhandelen tegen optimale prijzen. Bemiddeling is daarbij een belangrijk instrument. Als een ‘makelaar’ brengt Plantion jou in contact met geïnteresseerde kopers elders. Vaak gaat het om grote aantallen die op een bepaalde datum moeten worden geleverd tegen een overeengekomen prijs.
Het speelveld van Plantion Bemiddeling is internationaal. Kwekers in Europa, Israël, Afrika en Zuid-Amerika worden gekoppeld aan groothandelaren en exportbedrijven die op hun beurt supermarkten, tuincentra, bouwmarkten en bloemisten bedienen.
Bemiddeling geeft jou als kweker zekerheid van levering en omzet. Een bemiddelaar van Plantion begeleidt jouw hele ordertraject en verzorgt de betaling, zodat je ook nog eens geen risico loopt. Plantion verbindt en ontzorgt!
Wil je ook direct leveren aan klanten, zonder financieel risico?
Neem dan contact met ons op.
Hoe kan ik als kweker van boomkwekerijgewassen of tuinplanten aanvoeren?
Het assortiment bomen, heesters en vaste planten in het Groencentrum is afkomstig van meer dan 75 geselecteerde kwekers uit heel Nederland.
Ben je kweker van boomkwekerijgewassen of tuinplanten en wil je het Groencentrum helpen aan een nog breder assortiment? Neem dan contact met ons op.
Wanneer word ik uitbetaald?
Als door jouw aangevoerde producten worden verhandeld, zorgt Plantion voor een betrouwbare en snelle financiële afwikkeling. Na een week krijg je de productwaarde uitbetaald, na aftrek van de overeengekomen inhoudingen. Je ontvangt een dagnota van elke dag waarop u producten heeft aangeleverd. En jaarlijks krijg je (gratis) een jaaroverzicht voor uw boekhouding.
Wat zijn de actuele fusttarieven?
De actuele fusttarieven kun je hier bekijken.
Meer weten over: Inkopen
Wanneer kan ik mij inschrijven bij Plantion?
Je kunt alleen inkopen bij Plantion wanneer je groene wederverkoper bent. Dit houdt in: bloemist, tuicentrum, hoveniers, enz. Heeft u een hardware- / woonwinkel, dan verwijzen wij je graag door naar het Groothandelscentrum Plantion. Hiervoor geldt een ander inschrijfformulier.
Hoe kan ik mij inschrijven bij Plantion?
Je kunt je inschrijven via een digitaal inschrijfformulier, maar ook op papier. Deze kun je inleveren bij de receptie van Plantion.
Hoe kan ik betalen bij Plantion?
Als je producten bij Plantion koopt, kun je deze betalen via automatische afschrijving. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Pinnen kan bij uitzondering en niet voor online-aankopen. De kosten bedragen dan € 10,00 per factuur. Contante betaling is niet mogelijk.
Wanneer worden aankopen afgeschreven?
Als je gebruik maakt van de mogelijkheid om jouw aankopen via automatische incasso te voldoen, dan is en B2B Sepa incasso ingeregeld. Wat je vandaag koopt, wordt aan het einde van de dag bij de bank ter incasso aangeboden. Conform de wettelijke regelgeving wordt dan morgen de informatieverstrekking opgestart en wordt het bedrag overmorgen van jouw rekening geïncasseerd.
Hoe werkt een SEPA incasso?
Tijdens de inschrijfprocedure word een SEPA-machtigingsformulier door de administratie van Plantion voor de klant aangemaakt. Deze moet door de bank van de klant getekend en aan ons terug gestuurd worden ter bevestiging. Daarna wordt de incasso machtiging geactiveerd.
Kan ik mij inschrijven met meerdere inkopers?
Dat kan! Hiervoor zullen er extra aanmeld codes aangevraagd moeten worden.
Hoe kan ik inkopen via de webshop?
Nadat je bent ingeschreven, wordt er een inlogcode voor de webshop verstrekt. Hiermee kunt u inloggen en kopen op de webshop.
Online inkopen via de webshop kan vanaf iedere plek en op elk moment van de dag, in hoeveelheden die u zelf bepaalt. Gekochte producten worden door Plantion zoveel mogelijk tegelijk met jouw klokaankopen uitgeleverd en afgerekend.
Wilt u zich aanmelden of heeft u vragen over de webshop? Neem dan contact met ons op via: klantenservice@plantion.nl / +31 318 66 17 70
Hoe kan ik inkopen op KOA?
Als koper van Plantion krijg je automatisch een aanmeldcode voor Kopen Op Afstand (KOA). Hiermee kun je via internet ‘live’ kopen op de klok, zonder daarvoor speciaal naar Ede te moeten rijden. KOA is mogelijk vanuit huis, kantoor of uw box bij Plantion en zelfs vanaf een veilingtribune elders. Het enige dat je nodig hebt, is een stabiele internetverbinding. Gekochte producten kun je zelf bij Plantion (laten) ophalen of via Plantion laten bezorgen.
Hoe kom ik aan een geschikte headset?
Om KOA te kunnen kopen is een goede headset vereist. Deze kun je via Plantion aanschaffen. De kosten hiervoor bedragen € 60,00.
KOA headsets kun je online bestellen. Bij verdere vragen, neem contact op met Patricia Willemsen via: patriciawillemsen@plantion.nl / (+31) 0318 – 661797
Bestel hier jouw headset.
Hoe werkt de Klok Voorverkoop?
Waar kan ik mijn nota’s zien?
Nota’s worden dagelijks rond 12:00 naar jouw mailadres verstuurd. Heb je deze niet ontvangen of ben je de mail kwijt? Neem dan contact op met onze klantenservice: 0318-66 17 70.
Hoe krijg ik mijn duurzame bloemist keurmerk?
Bij relatiebeheer kan een overzicht aangevraagd worden, zo kan de koper aantonen duurzaam in te kopen. Neem hiervoor contact op met Patricia Willemsen: (+31) 0318 – 661797 / patriciawillemsen@plantion.nl.
Hoe krijg ik een nieuwe pincode voor kopen op de klok?
Ben je jouw pincode van je bankpasje kwijt? Neem dan contact op met klantenservice: 0318-66 17 70.
Hoe kan ik een vast bankje reserveren bij de Klok?
Neem hiervoor contact op met onze relatiebeheerders Patricia Willemsen: (+31) 0318 – 661797 / patriciawillemsen@plantion.nl of Verena Nimtz: (+31) 0318 – 661798 / verenanimtz@plantion.nl
Hoe kan ik de handel bij mij laten bezorgen?
Om gebruik te maken van de Plantion bezorgservice kun je een mail sturen naar transport@plantion.nl.
Heb je nog nooit eerder transport aangevraagd bij onze transportservice? Neem dan contact op met onze relatiebeheerders Patricia Willemsen: (+31) 0318 – 661797 / patriciawillemsen@plantion.nl of Verena Nimtz: (+31) 0318 – 661798 / verenanimtz@plantion.nl.
Waar kan ik mijn bestellingen voor bemiddeling doorgeven?
Bestellingen voor bemiddeling kunnen gemaild worden naar bestellingen@plantion.nl , heb je liever telefonisch contact bel dan naar 0318 – 661770.
Waar zitten boxhouders in Plantion?
Boxhouder zitten in het gebouw naast de docks.
Hoe kom ik in aanmerking voor inkopen via Bemiddeling?
Via Plantion bemiddeling heb je als inkoper toegang tot een uniek netwerk van zorgvuldig geselecteerde kwekers. Plantion onderhoudt al jarenlang nauwe banden met kwekers in Israël en tal van Europese, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen. Zodoende kun je met elke denkbare vraag altijd bij Plantion bemiddeling terecht!
Wil je ook grotere partijen bloemen of planten inkopen voor jouw klanten, een actie of een evenement? Neem dan contact met ons op via: klantenservice@plantion.nl / 0318 – 661700
Hoe kan ik inkopen bij het Groothandelscentrum?
Alleen branchegerichte wederverkopers kunnen bij Groothandelscentrum Plantion inkopen. Dit strikte beleid zorgt ervoor dat je bij Groothandelscentrum Plantion alleen branchegenoten tegenkomt. Bij de groothandels Buurman Planten, Zalam B.V. en Goedegebuure & de Mooij kunnen alleen ‘groene wederverkopers’ zoals bloemisten, tuincentra en hoveniers inkopen. Bij Dillewijn-Alflora is de doelgroep breder, hier kunnen ook wederverkopers van cadeauartikelen zoals cadeauwinkels en interieurinrichters terecht. Ook kwekers zijn hier voor hun verpakkingsmaterialen of toegevoegde waarde aan het juiste adres!
Wilt u klant worden? Vul dan het aparte inschrijfformulier in.
Waar in de Afmijnzaal kan ik zitten tijdens de veiling?
Overal waar geen reservering in de display staat mag je gaan zitten en inloggen. Als er een reservering in staat, maar de desbetreffende koper om 6:00 uur niet aanwezig is, komt zijn/haar reservering voor die dag te vervallen en kun je ook hier plaatsnemen en inloggen.
Hoe kan ik inloggen in de Afmijnzaal?
Je kunt inloggen in de Afmijnzaal door jouw kopernummer in te voeren in de display op jouw zitplaats. Vergeet er niet een 1 of 2 achter te zetten (als u met 2 mensen te gelijk op dezelfde nummer gaat inkopen). Bijvoorbeeld 223331 of 223332.
Waar kan ik mijn laadbonnen printen?
Jouw laadbonnen kun je boven op de balustrade (2 printers) of beneden bij het servicepunt (2 printers) kosteloos uitdraaien, zodra je je op de tribune uitgelogd hebt.
Wat moet ik doen als ik handel mis?
Mis je handel of heb je een reclamatie? Dan moet je dit dezelfde dag nog melden bij het servicepunt, zodat de medewerkers van Plantion tijd hebben om het product voor jou te zoeken.
Transport B&M geleverde handel: op de dag van binnenkomst kun je een melding van maken bij het servicepunt via: via: servicepunt@plantion.nl.
Bij een kwaliteitsprobleem kun je contact opnemen met het Keurteam via: keur@plantion.nl. Inclusief een foto in de bijlage.
Waar mag ik parkeren?
Je mag in de verlaadhal parkeren als je een voertuig hebt onder de 7,5T. Voertuigen boven de 7,5T moeten buiten parkeren aan de (snel-)docks.
Hoe werkt een sneldock?
Een sneldock is alleen om snel te laden en/of te lossen. Het is niet toegestaan om tijdens het veilproces de auto aan de sneldock te laten staan.
Hoe kom ik aan een dock?
Je kunt een dockreservering aanvragen bij de afdeling Logistiek via: +31 318-661829.
Waar kan ik mijn handel verladen?
Je kunt jouw handel in de verlaadhal verladen. De handel wordt naar jouw auto toegebracht. Op de grond, aan de voorzijde van iedere parkeerplek, staat een nummer. Dit nummer moet je doorgeven aan het servicepunt, zodat wij na einde veilen de handel bij jouw auto kunnen brengen. Het is niet toegestaan in de distributie hal te zijn tijdens of na het veilen. Na einde veilen kun je bij de auto wachten tot de handel wordt gebracht.
Staat u aan een (snel-) dock, dan wordt deze tevens naar u toegebracht en kunt u uw handel daar verladen.
Met welk vervoer mag ik bij Plantion binnenrijden?
Ons gebouw in Ede verbruikt extreem weinig gas en stoot een minimale hoeveelheid CO2 uit. Dit willen we samen met jou bewaken. Bedrijfswagens die aan de normen voor dieseluitstoot en maximaal gewicht voldoen, geven we dan ook graag een vergunning om onze verlaadhal binnen te rijden.
Overslag/opslag en wanneer betalen?
Wil je gekochte handel pas later op de dag of de volgende dag ophalen? Dan moet je dit dezelfde dag telefonisch of per mail doorgeven aan het Servicepunt: 0318-66 18 42.
Dit is de eerste 24 uur kosteloos.
Kan Plantion mijn gekochte handel bezorgen?
Het transport van bloemen en planten is meer dan alleen ‘zo snel mogelijk van A naar B’. Om de koper hierin te ontzorgen, ontwikkelde Plantion een totaalconcept. Zo kan de klant er voor kiezen om de Deense karren te laten indichten en ompakken. Ook neemt de vervoerder Denen en bij Plantion ingekochte emballage mee terug naar Plantion.
Lees hier verder over de Bezorgdienst van Plantion.
Wat zijn de openingstijden van Plantion?
Binnen Plantion zijn er diverse openingstijden. Deze kun je hier in een overzicht bekijken.
Mijn slotplaat moet eraf bij wie moet ik zijn?
Slotplaten worden door een logistiek medewerker gesleuteld en kunnen alleen door de logistiek medewerker gesleuteld worden. Neem hiervoor contact met ons op via interne logistiek: 0318-661810.
Wat is het verschil tussen Denen en ladingdragers?
Bij Denen huur je de Deen en het aantal schappen, de Deen en schappen zijn dus van jou. De Denen hebben altijd een eigenaar (koper, kweker, transporteur en Plantion).
Bij ladingdragers huur je alleen een slotplaat als u de ladingdrager transporteert buiten de veiling. Binnen de veiling kunnen klanten de stapelwagens gebruiken zonder huur.
Ik wil graag stapelwagen gebruiken, hoe werkt dat?
Als je een stapel mee wilt nemen dan moet deze zijn voorzien van een slotplaten. Slotplaten kun je aanvragen bij de afdeling logistiek waarbij je ook kunt aangeven voor welke periode je deze wilt huren (dag, week, maand, kwartaal, jaar).
Ik wil graag denen gebruiken, hoe werkt dat?
Deense karren kunt je ‘vrij’ gebruiken. Afhankelijk van de duur van het gebruik wordt er huur in rekening gebracht. Kopers hebben 1 dag huurvrij (dag van aankoop), kwekers 2 dagen (dag van afhalen, dag van leveren). Als je denen voor een langere tijd nodig hebt is het goedkoper om deze te huren. Dit kan onder meer via Plantion (mail; logistiekemiddelen@plantion.nl of vraag naar de denen administratie), maar ook bij bijvoorbeeld de ContainerCentrale kun je daarvoor terecht.
Wanneer krijg ik een Deen uit de verdeling meeverdeeld?
Je krijgt een Deen meeverdeeld als je +51% van de producten op de kar koopt.
Dit geldt ook voor CC’s en legborden.
Waar laat ik mijn fustbonnetje?
Er moet altijd een fustbon aan de ladingdrager zitten.
Wanneer wordt fust uitbetaald?
Fust wordt verrekend op dezelfde dag, wanneer je deze voor de veiling van die dag inleverd. Lever je na de veiling fust in, dan wordt het fust de volgende koopdag verrekend.
Het bedrag van ingeleverd fust blijft gewoon staan wanneer je een tijd niet meer koopt.
Binnen hoeveel dagen krijg ik mijn geld terug bij herkeur?
Het duurt doorgaans 2 dagen voordat een correctie op basis van herkeur zichtbaar is op de factuur. De doorlooptijd van het proces is afhankelijk van het moment van aanbieden (als direct gekocht of na afloop) en de beoordeling van de klacht die is geuit.
Binnen hoeveel dagen krijg ik mijn geld terug bij zoek?
Doorgaans zijn de zoekmeldingen de eerstvolgende werkdag zichtbaar op de facturen. De doorlooptijd is afhankelijk van het moment van zoekmelden (dit moeten gedaan worden direct na het aankopen dan wel direct na ontvangt in geval dat gebruik wordt gemaakt van de bezorgservice) en de beoordeling van de melding.
Meer weten over: Webshop
Hoe kom ik aan inloggegevens?
Inloggegevens krijg je als je klant wordt bij Plantion en op het inschrijfformulier aangeeft dat je online wil inkopen. Dit kan met de vakjes Klok Voorverkoop en Webshop. Ben je al klant en heb je nog geen inloggegevens, dan kun je deze opvragen via relatiebeheer@plantion.nl.
Kan ik mijn bestelling ook laten bezorgen?
Je producten kun je laten bezorgen door het online inschrijfformulier in te vullen. Heb je nog nooit eerder transport aangevraagd bij onze transportservice? Neem dan contact op met een van onze relatiebeheerders Patricia Willemsen: +31 (0)318 – 661797 of Sylvia Spijker: +31 (0)318 – 661784 of Verena Nimtz: +31 (0)318 – 661798.
Ik heb een fout gemaakt in mijn bestelling, wat kan ik nu doen?
Neem zo snel mogelijk contact met ons op via +31 (0)318 – 661770. Onze klantenservice is maandag t/m vrijdag van 7.00 uur – 16.00 uur telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kun voor KVV je contact opnemen via keur@plantion.nl.
Hoe weet ik of mijn betaling/bestelling gelukt is?
Wanneer je een product toevoegt aan het winkelmandje, kun je deze niet meer uit de winkelmand halen, maar wordt deze gelijk besteld. Na het aankopen van je producten, krijg je een bevestigingsmail in je mailbox. Je bestelling is dan goed afgerond en wordt verwerkt.
Wanneer is een product weer beschikbaar?
Wanneer je producten mist en wil weten wanneer deze weer beschikbaar komen, kun je contact opnemen met onze klantenservice: +31 318 – 661770. Houdt onze webshop in de gaten voor het meest actuele aanbod.
Hebben jullie een showroom of een fysieke winkel?
Planten van Plantion Shop & Go, welke te koop zijn via de webshop, kun je ook fysiek bekijken in onze showroom. Plantion Shop & Go is gevestigd bij het Groencentrum.
Meer weten over: Time Slot Management
Voor wie geldt het Time Slot Management?
Wanneer je als kweker of vervoerder bij de docks van Plantion lost moet je voor aankomst bij Plantion een tijdslot reserveren.
Waar kan ik de transportmodule vinden?
De link en inloggegevens van de transportmodule kun je opvragen bij Eelco van der Vegt.
Hoe boek ik een tijdslot?
Bekijk hier de handleiding van de transportmodule.
Hoe kan ik een boeking wijzigen?
Het is niet mogelijk om een boeking te wijzigen. Je kunt wel op een gemaakte boeking klikken om deze vervolgens te verwijderen. Hierna kun je gelijk een nieuwe boeking maken. Bekijk voor meer informatie de handleiding.
Waar zie ik mijn boekingen?
Wanneer je de transportmodule opent, zie je direct je gemaakte boekingen per dock in de planning staan. Rechtsboven in het scherm (klik op één van de twee vierkantjes) kun je een tweede optie als overzicht kiezen. Dan zie je jouw boekingen onder elkaar staan. Bekijk voor meer informatie de handleiding.
Hoe ver van te voren kan ik een tijdslot reserveren voor lossen bij Plantion?
Hier zit geen limiet op.
Hoe weet ik dat een tijdslot vrij is?
Wanneer een tijdslot bezet is wordt deze met een grijs vierkant weergegeven. Een vrij tijdslot wordt wit weergegeven.
Wat moet de chauffeur meenemen naar Plantion?
De chauffeur hoeft geen code of bevestiging van de boeking mee te nemen naar Plantion.
Hoe moet de chauffeur zich aanmelden bij Plantion?
Je kan bij het gereserveerde dock aandocken. Dan komt vanzelf een logistiek medewerker helpen. Wanneer er geen logistiek medewerker in de buurt is kun je het volgende nummer bellen: 0318 – 661810.
Wat als de chauffeur te laat aankomt bij Plantion?
Bij het te laat aanmelden krijgt de chauffeur van de logistiek medewerker te horen waar en wanneer de vervoerder mag lossen. Dit ligt aan de beschikbare ruimte bij de docks. Plantion wil jou als vervoerder zo snel mogelijk helpen.
Wat als ik te vroeg aankom bij Plantion?
Bij het te vroeg aankomen bij Plantion meld je jezelf eerst aan bij een logistiek medewerker. Deze geeft, op basis van de dockplanning, aan bij welke dock de chauffeur mag lossen. Wanneer er eerder ruimte beschikbaar is voor de chauffeur mag deze op dat moment lossen. Plantion wil jou als vervoerder zo snel mogelijk helpen.
Tot wanneer kan ik een boeking wijzigen?
Wanneer je een boeking wilt wijzigen moet je deze eerst verwijderen. Hierna kun je gelijk een nieuw tijdslot bij een dock reserveren. Bekijk voor meer informatie de handleiding.
Kan ik een tijdslot reserveren via mijn telefoon?
Ja, de transportmodule werkt via de telefoon.
Waar kan ik het wachtwoord van de transportmodule wijzigen?
In de transportmodule kun je rechtsboven op je naam klikken. In de pop-up die naar voren komt kun je het wachtwoord wijzigen. Bekijk voor meer informatie de handleiding.
Wat is het telefoonnummer van de logistiek medewerkers in de hal?
Dit is het volgende nummer: 0318-661810.
Waar kan ik feedback/verbeterpunten over het Time Slot Management naartoe sturen?
Hiervoor kun je een bericht sturen naar Eelco van der Vegt.
Waar kan ik mijn mailadres, voor mailtjes met betrekking tot Time Slot Management, aan laten passen?
Hiervoor kun je een bericht sturen naar Eelco van der Vegt.
Met wie kan ik contact opnemen bij afwezigheid of geen gehoor van Eelco van der Vegt?
Dan kun je contact opnemen met Gerco van de Hoef.
Hoe kan ik mij inschrijven bij Plantion?
Je kunt je inschrijven via een digitaal inschrijfformulier.
Wanneer ben ik lid of gastlid?
De rechten en plichten van de leden van de coöperatie Plantion zijn vastgelegd in statuten. Hierin is onder meer bepaald dat jij als lid al jouw geteelde producten via Plantion moet afzetten.
Als gastlid ben jij lid van een andere veiling, aangesloten bij de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN). Voor het gastlidmaatschap heb je toestemming van jouw ‘moederveiling’ nodig om een deel van de productie via Plantion af te zetten.
Wanneer ben ik een buitenlands zender of losse zender?
Je kweekt jouw sierteeltproducten buiten de regio Nederland, België, Duitsland.
Ook als geen van de hierboven genoemde relatievormen van toepassing is, kunt u als aanvoerder worden toegelaten, waarbij regelmatige aanvoer van producten een vereiste is.
Met welk vervoer mag ik bij Plantion binnenrijden?
Ons gebouw in Ede verbruikt extreem weinig gas en stoot een minimale hoeveelheid CO2 uit. Dit willen we samen met u bewaken. Bedrijfswagens die aan de normen voor dieseluitstoot en maximaal gewicht voldoen, geven we dan ook graag een vergunning om onze verlaadhal binnen te rijden.
Wat zijn de algemene kosten om aan te voeren bij Plantion?
Alle tarieven en kosten kun je hier terugvinden.
Wat zijn de openingstijden?
Verlaadhal en docks Plantion *)
Maandag 03.30 – 21.00 uur
Dinsdag 03.30 – 21.00 uur
Woensdag 03.30 – 21.00 uur
Donderdag 03.30 – 21.00 uur
Vrijdag 03.30 – 17.00 uur
Zaterdag 13.30 – 17.00 uur
Zondag 17.30 – 21.00 uur
Depot logistieke middelen (fust, Denen, stapelwagens)
Maandag 05.00 – 15.00 uur *
Dinsdag 05.00 – 15.00 uur *
Woensdag 05.00 – 15.00 uur *
Donderdag 05.00 – 15.00 uur *
Vrijdag 05.00 – 15.00 uur *
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten
*) Afhalen logistieke middelen (fust en Denen) buiten openingstijden uitsluitend op bestelling,
waarbij de bestelling voor 13.00 uur binnen moet zijn.
Bestellen kan telefonisch (0318-66 17 00) of via Webview.
Bekijk hier de overige openingstijden.
Op welke momenten kan ik producten aanvoeren?
Het aanvoeren van producten op veildagen is mogelijk tot uiterlijk 04.00 uur. Om pieken en wachttijden te voorkomen, werkt Plantion hierbij met slottijden. Via ons webportaal reserveert u of uw vervoerder een tijd waarbinnen u de producten wilt lossen. Door de gespreide aanvoer kan Plantion uw producten efficiënter en met meer aandacht gereed maken voor het veilen.
Lees hier verder over Time Slot Management.
Kan ik producten ook online verkopen?
Wil je gebruik maken van het gemak om online uw bloemen en planten te verkopen? Plantion bied je diverse mogelijkheden aan, waaronder Voorverkoop (VV) en de webshop. Lees hier meer over online verkoop.
Kan ik producten direct leveren aan klanten?
Het doel van Plantion is om de producten van haar aanvoerders te verhandelen tegen optimale prijzen. Bemiddeling is daarbij een belangrijk instrument. Als een ‘makelaar’ brengt Plantion jou in contact met geïnteresseerde kopers elders. Vaak gaat het om grote aantallen die op een bepaalde datum moeten worden geleverd tegen een overeengekomen prijs.
Het speelveld van Plantion Bemiddeling is internationaal. Kwekers in Europa, Israël, Afrika en Zuid-Amerika worden gekoppeld aan groothandelaren en exportbedrijven die op hun beurt supermarkten, tuincentra, bouwmarkten en bloemisten bedienen.
Bemiddeling geeft jou als kweker zekerheid van levering en omzet. Een bemiddelaar van Plantion begeleidt jouw hele ordertraject en verzorgt de betaling, zodat je ook nog eens geen risico loopt. Plantion verbindt en ontzorgt!
Wil je ook direct leveren aan klanten, zonder financieel risico?
Neem dan contact met ons op.
Hoe kan ik als kweker van boomkwekerijgewassen of tuinplanten aanvoeren?
Het assortiment bomen, heesters en vaste planten in het Groencentrum is afkomstig van meer dan 75 geselecteerde kwekers uit heel Nederland.
Ben je kweker van boomkwekerijgewassen of tuinplanten en wil je het Groencentrum helpen aan een nog breder assortiment? Neem dan contact met ons op.
Wanneer word ik uitbetaald?
Als door jouw aangevoerde producten worden verhandeld, zorgt Plantion voor een betrouwbare en snelle financiële afwikkeling. Na een week krijg je de productwaarde uitbetaald, na aftrek van de overeengekomen inhoudingen. Je ontvangt een dagnota van elke dag waarop u producten heeft aangeleverd. En jaarlijks krijg je (gratis) een jaaroverzicht voor uw boekhouding.
Wat zijn de actuele fusttarieven?
De actuele fusttarieven kun je hier bekijken.
Wanneer kan ik mij inschrijven bij Plantion?
Je kunt alleen inkopen bij Plantion wanneer je groene wederverkoper bent. Dit houdt in: bloemist, tuicentrum, hoveniers, enz. Heeft u een hardware- / woonwinkel, dan verwijzen wij je graag door naar het Groothandelscentrum Plantion. Hiervoor geldt een ander inschrijfformulier.
Hoe kan ik mij inschrijven bij Plantion?
Je kunt je inschrijven via een digitaal inschrijfformulier, maar ook op papier. Deze kun je inleveren bij de receptie van Plantion.
Hoe kan ik betalen bij Plantion?
Als je producten bij Plantion koopt, kun je deze betalen via automatische afschrijving. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Pinnen kan bij uitzondering en niet voor online-aankopen. De kosten bedragen dan € 10,00 per factuur. Contante betaling is niet mogelijk.
Wanneer worden aankopen afgeschreven?
Als je gebruik maakt van de mogelijkheid om jouw aankopen via automatische incasso te voldoen, dan is en B2B Sepa incasso ingeregeld. Wat je vandaag koopt, wordt aan het einde van de dag bij de bank ter incasso aangeboden. Conform de wettelijke regelgeving wordt dan morgen de informatieverstrekking opgestart en wordt het bedrag overmorgen van jouw rekening geïncasseerd.
Hoe werkt een SEPA incasso?
Tijdens de inschrijfprocedure word een SEPA-machtigingsformulier door de administratie van Plantion voor de klant aangemaakt. Deze moet door de bank van de klant getekend en aan ons terug gestuurd worden ter bevestiging. Daarna wordt de incasso machtiging geactiveerd.
Kan ik mij inschrijven met meerdere inkopers?
Dat kan! Hiervoor zullen er extra aanmeld codes aangevraagd moeten worden.
Hoe kan ik inkopen via de webshop?
Nadat je bent ingeschreven, wordt er een inlogcode voor de webshop verstrekt. Hiermee kunt u inloggen en kopen op de webshop.
Online inkopen via de webshop kan vanaf iedere plek en op elk moment van de dag, in hoeveelheden die u zelf bepaalt. Gekochte producten worden door Plantion zoveel mogelijk tegelijk met jouw klokaankopen uitgeleverd en afgerekend.
Wilt u zich aanmelden of heeft u vragen over de webshop? Neem dan contact met ons op via: klantenservice@plantion.nl / +31 318 66 17 70
Hoe kan ik inkopen op KOA?
Als koper van Plantion krijg je automatisch een aanmeldcode voor Kopen Op Afstand (KOA). Hiermee kun je via internet ‘live’ kopen op de klok, zonder daarvoor speciaal naar Ede te moeten rijden. KOA is mogelijk vanuit huis, kantoor of uw box bij Plantion en zelfs vanaf een veilingtribune elders. Het enige dat je nodig hebt, is een stabiele internetverbinding. Gekochte producten kun je zelf bij Plantion (laten) ophalen of via Plantion laten bezorgen.
Hoe kom ik aan een geschikte headset?
Om KOA te kunnen kopen is een goede headset vereist. Deze kun je via Plantion aanschaffen. De kosten hiervoor bedragen € 60,00.
KOA headsets kun je online bestellen. Bij verdere vragen, neem contact op met Patricia Willemsen via: patriciawillemsen@plantion.nl / (+31) 0318 – 661797
Bestel hier jouw headset.
Hoe werkt de Klok Voorverkoop?
Waar kan ik mijn nota’s zien?
Nota’s worden dagelijks rond 12:00 naar jouw mailadres verstuurd. Heb je deze niet ontvangen of ben je de mail kwijt? Neem dan contact op met onze klantenservice: 0318-66 17 70.
Hoe krijg ik mijn duurzame bloemist keurmerk?
Bij relatiebeheer kan een overzicht aangevraagd worden, zo kan de koper aantonen duurzaam in te kopen. Neem hiervoor contact op met Patricia Willemsen: (+31) 0318 – 661797 / patriciawillemsen@plantion.nl.
Hoe krijg ik een nieuwe pincode voor kopen op de klok?
Ben je jouw pincode van je bankpasje kwijt? Neem dan contact op met klantenservice: 0318-66 17 70.
Hoe kan ik een vast bankje reserveren bij de Klok?
Neem hiervoor contact op met onze relatiebeheerders Patricia Willemsen: (+31) 0318 – 661797 / patriciawillemsen@plantion.nl of Verena Nimtz: (+31) 0318 – 661798 / verenanimtz@plantion.nl
Hoe kan ik de handel bij mij laten bezorgen?
Om gebruik te maken van de Plantion bezorgservice kun je een mail sturen naar transport@plantion.nl.
Heb je nog nooit eerder transport aangevraagd bij onze transportservice? Neem dan contact op met onze relatiebeheerders Patricia Willemsen: (+31) 0318 – 661797 / patriciawillemsen@plantion.nl of Verena Nimtz: (+31) 0318 – 661798 / verenanimtz@plantion.nl.
Waar kan ik mijn bestellingen voor bemiddeling doorgeven?
Bestellingen voor bemiddeling kunnen gemaild worden naar bestellingen@plantion.nl , heb je liever telefonisch contact bel dan naar 0318 – 661770.
Waar zitten boxhouders in Plantion?
Boxhouder zitten in het gebouw naast de docks.
Hoe kom ik in aanmerking voor inkopen via Bemiddeling?
Via Plantion bemiddeling heb je als inkoper toegang tot een uniek netwerk van zorgvuldig geselecteerde kwekers. Plantion onderhoudt al jarenlang nauwe banden met kwekers in Israël en tal van Europese, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen. Zodoende kun je met elke denkbare vraag altijd bij Plantion bemiddeling terecht!
Wil je ook grotere partijen bloemen of planten inkopen voor jouw klanten, een actie of een evenement? Neem dan contact met ons op via: klantenservice@plantion.nl / 0318 – 661700
Hoe kan ik inkopen bij het Groothandelscentrum?
Alleen branchegerichte wederverkopers kunnen bij Groothandelscentrum Plantion inkopen. Dit strikte beleid zorgt ervoor dat je bij Groothandelscentrum Plantion alleen branchegenoten tegenkomt. Bij de groothandels Buurman Planten, Zalam B.V. en Goedegebuure & de Mooij kunnen alleen ‘groene wederverkopers’ zoals bloemisten, tuincentra en hoveniers inkopen. Bij Dillewijn-Alflora is de doelgroep breder, hier kunnen ook wederverkopers van cadeauartikelen zoals cadeauwinkels en interieurinrichters terecht. Ook kwekers zijn hier voor hun verpakkingsmaterialen of toegevoegde waarde aan het juiste adres!
Wilt u klant worden? Vul dan het aparte inschrijfformulier in.
Waar in de Afmijnzaal kan ik zitten tijdens de veiling?
Overal waar geen reservering in de display staat mag je gaan zitten en inloggen. Als er een reservering in staat, maar de desbetreffende koper om 6:00 uur niet aanwezig is, komt zijn/haar reservering voor die dag te vervallen en kun je ook hier plaatsnemen en inloggen.
Hoe kan ik inloggen in de Afmijnzaal?
Je kunt inloggen in de Afmijnzaal door jouw kopernummer in te voeren in de display op jouw zitplaats. Vergeet er niet een 1 of 2 achter te zetten (als u met 2 mensen te gelijk op dezelfde nummer gaat inkopen). Bijvoorbeeld 223331 of 223332.
Waar kan ik mijn laadbonnen printen?
Jouw laadbonnen kun je boven op de balustrade (2 printers) of beneden bij het servicepunt (2 printers) kosteloos uitdraaien, zodra je je op de tribune uitgelogd hebt.
Wat moet ik doen als ik handel mis?
Mis je handel of heb je een reclamatie? Dan moet je dit dezelfde dag nog melden bij het servicepunt, zodat de medewerkers van Plantion tijd hebben om het product voor jou te zoeken.
Transport B&M geleverde handel: op de dag van binnenkomst kun je een melding van maken bij het servicepunt via: via: servicepunt@plantion.nl.
Bij een kwaliteitsprobleem kun je contact opnemen met het Keurteam via: keur@plantion.nl. Inclusief een foto in de bijlage.
Waar mag ik parkeren?
Je mag in de verlaadhal parkeren als je een voertuig hebt onder de 7,5T. Voertuigen boven de 7,5T moeten buiten parkeren aan de (snel-)docks.
Hoe werkt een sneldock?
Een sneldock is alleen om snel te laden en/of te lossen. Het is niet toegestaan om tijdens het veilproces de auto aan de sneldock te laten staan.
Hoe kom ik aan een dock?
Je kunt een dockreservering aanvragen bij de afdeling Logistiek via: +31 318-661829.
Waar kan ik mijn handel verladen?
Je kunt jouw handel in de verlaadhal verladen. De handel wordt naar jouw auto toegebracht. Op de grond, aan de voorzijde van iedere parkeerplek, staat een nummer. Dit nummer moet je doorgeven aan het servicepunt, zodat wij na einde veilen de handel bij jouw auto kunnen brengen. Het is niet toegestaan in de distributie hal te zijn tijdens of na het veilen. Na einde veilen kun je bij de auto wachten tot de handel wordt gebracht.
Staat u aan een (snel-) dock, dan wordt deze tevens naar u toegebracht en kunt u uw handel daar verladen.
Met welk vervoer mag ik bij Plantion binnenrijden?
Ons gebouw in Ede verbruikt extreem weinig gas en stoot een minimale hoeveelheid CO2 uit. Dit willen we samen met jou bewaken. Bedrijfswagens die aan de normen voor dieseluitstoot en maximaal gewicht voldoen, geven we dan ook graag een vergunning om onze verlaadhal binnen te rijden.
Overslag/opslag en wanneer betalen?
Wil je gekochte handel pas later op de dag of de volgende dag ophalen? Dan moet je dit dezelfde dag telefonisch of per mail doorgeven aan het Servicepunt: 0318-66 18 42.
Dit is de eerste 24 uur kosteloos.
Kan Plantion mijn gekochte handel bezorgen?
Het transport van bloemen en planten is meer dan alleen ‘zo snel mogelijk van A naar B’. Om de koper hierin te ontzorgen, ontwikkelde Plantion een totaalconcept. Zo kan de klant er voor kiezen om de Deense karren te laten indichten en ompakken. Ook neemt de vervoerder Denen en bij Plantion ingekochte emballage mee terug naar Plantion.
Lees hier verder over de Bezorgdienst van Plantion.
Wat zijn de openingstijden van Plantion?
Binnen Plantion zijn er diverse openingstijden. Deze kun je hier in een overzicht bekijken.
Mijn slotplaat moet eraf bij wie moet ik zijn?
Slotplaten worden door een logistiek medewerker gesleuteld en kunnen alleen door de logistiek medewerker gesleuteld worden. Neem hiervoor contact met ons op via interne logistiek: 0318-661810.
Wat is het verschil tussen Denen en ladingdragers?
Bij Denen huur je de Deen en het aantal schappen, de Deen en schappen zijn dus van jou. De Denen hebben altijd een eigenaar (koper, kweker, transporteur en Plantion).
Bij ladingdragers huur je alleen een slotplaat als u de ladingdrager transporteert buiten de veiling. Binnen de veiling kunnen klanten de stapelwagens gebruiken zonder huur.
Ik wil graag stapelwagen gebruiken, hoe werkt dat?
Als je een stapel mee wilt nemen dan moet deze zijn voorzien van een slotplaten. Slotplaten kun je aanvragen bij de afdeling logistiek waarbij je ook kunt aangeven voor welke periode je deze wilt huren (dag, week, maand, kwartaal, jaar).
Ik wil graag denen gebruiken, hoe werkt dat?
Deense karren kunt je ‘vrij’ gebruiken. Afhankelijk van de duur van het gebruik wordt er huur in rekening gebracht. Kopers hebben 1 dag huurvrij (dag van aankoop), kwekers 2 dagen (dag van afhalen, dag van leveren). Als je denen voor een langere tijd nodig hebt is het goedkoper om deze te huren. Dit kan onder meer via Plantion (mail; logistiekemiddelen@plantion.nl of vraag naar de denen administratie), maar ook bij bijvoorbeeld de ContainerCentrale kun je daarvoor terecht.
Wanneer krijg ik een Deen uit de verdeling meeverdeeld?
Je krijgt een Deen meeverdeeld als je +51% van de producten op de kar koopt.
Dit geldt ook voor CC’s en legborden.
Waar laat ik mijn fustbonnetje?
Er moet altijd een fustbon aan de ladingdrager zitten.
Wanneer wordt fust uitbetaald?
Fust wordt verrekend op dezelfde dag, wanneer je deze voor de veiling van die dag inleverd. Lever je na de veiling fust in, dan wordt het fust de volgende koopdag verrekend.
Het bedrag van ingeleverd fust blijft gewoon staan wanneer je een tijd niet meer koopt.
Binnen hoeveel dagen krijg ik mijn geld terug bij herkeur?
Het duurt doorgaans 2 dagen voordat een correctie op basis van herkeur zichtbaar is op de factuur. De doorlooptijd van het proces is afhankelijk van het moment van aanbieden (als direct gekocht of na afloop) en de beoordeling van de klacht die is geuit.
Binnen hoeveel dagen krijg ik mijn geld terug bij zoek?
Doorgaans zijn de zoekmeldingen de eerstvolgende werkdag zichtbaar op de facturen. De doorlooptijd is afhankelijk van het moment van zoekmelden (dit moeten gedaan worden direct na het aankopen dan wel direct na ontvangt in geval dat gebruik wordt gemaakt van de bezorgservice) en de beoordeling van de melding.
Hoe kom ik aan inloggegevens?
Inloggegevens krijg je als je klant wordt bij Plantion en op het inschrijfformulier aangeeft dat je online wil inkopen. Dit kan met de vakjes Klok Voorverkoop en Webshop. Ben je al klant en heb je nog geen inloggegevens, dan kun je deze opvragen via relatiebeheer@plantion.nl.
Kan ik mijn bestelling ook laten bezorgen?
Je producten kun je laten bezorgen door het online inschrijfformulier in te vullen. Heb je nog nooit eerder transport aangevraagd bij onze transportservice? Neem dan contact op met een van onze relatiebeheerders Patricia Willemsen: +31 (0)318 – 661797 of Sylvia Spijker: +31 (0)318 – 661784 of Verena Nimtz: +31 (0)318 – 661798.
Ik heb een fout gemaakt in mijn bestelling, wat kan ik nu doen?
Neem zo snel mogelijk contact met ons op via +31 (0)318 – 661770. Onze klantenservice is maandag t/m vrijdag van 7.00 uur – 16.00 uur telefonisch bereikbaar. Buiten openingstijden kun voor KVV je contact opnemen via keur@plantion.nl.
Hoe weet ik of mijn betaling/bestelling gelukt is?
Wanneer je een product toevoegt aan het winkelmandje, kun je deze niet meer uit de winkelmand halen, maar wordt deze gelijk besteld. Na het aankopen van je producten, krijg je een bevestigingsmail in je mailbox. Je bestelling is dan goed afgerond en wordt verwerkt.
Wanneer is een product weer beschikbaar?
Wanneer je producten mist en wil weten wanneer deze weer beschikbaar komen, kun je contact opnemen met onze klantenservice: +31 318 – 661770. Houdt onze webshop in de gaten voor het meest actuele aanbod.
Hebben jullie een showroom of een fysieke winkel?
Planten van Plantion Shop & Go, welke te koop zijn via de webshop, kun je ook fysiek bekijken in onze showroom. Plantion Shop & Go is gevestigd bij het Groencentrum.
Voor wie geldt het Time Slot Management?
Wanneer je als kweker of vervoerder bij de docks van Plantion lost moet je voor aankomst bij Plantion een tijdslot reserveren.
Waar kan ik de transportmodule vinden?
De link en inloggegevens van de transportmodule kun je opvragen bij Eelco van der Vegt.
Hoe boek ik een tijdslot?
Bekijk hier de handleiding van de transportmodule.
Hoe kan ik een boeking wijzigen?
Het is niet mogelijk om een boeking te wijzigen. Je kunt wel op een gemaakte boeking klikken om deze vervolgens te verwijderen. Hierna kun je gelijk een nieuwe boeking maken. Bekijk voor meer informatie de handleiding.
Waar zie ik mijn boekingen?
Wanneer je de transportmodule opent, zie je direct je gemaakte boekingen per dock in de planning staan. Rechtsboven in het scherm (klik op één van de twee vierkantjes) kun je een tweede optie als overzicht kiezen. Dan zie je jouw boekingen onder elkaar staan. Bekijk voor meer informatie de handleiding.
Hoe ver van te voren kan ik een tijdslot reserveren voor lossen bij Plantion?
Hier zit geen limiet op.
Hoe weet ik dat een tijdslot vrij is?
Wanneer een tijdslot bezet is wordt deze met een grijs vierkant weergegeven. Een vrij tijdslot wordt wit weergegeven.
Wat moet de chauffeur meenemen naar Plantion?
De chauffeur hoeft geen code of bevestiging van de boeking mee te nemen naar Plantion.
Hoe moet de chauffeur zich aanmelden bij Plantion?
Je kan bij het gereserveerde dock aandocken. Dan komt vanzelf een logistiek medewerker helpen. Wanneer er geen logistiek medewerker in de buurt is kun je het volgende nummer bellen: 0318 – 661810.
Wat als de chauffeur te laat aankomt bij Plantion?
Bij het te laat aanmelden krijgt de chauffeur van de logistiek medewerker te horen waar en wanneer de vervoerder mag lossen. Dit ligt aan de beschikbare ruimte bij de docks. Plantion wil jou als vervoerder zo snel mogelijk helpen.
Wat als ik te vroeg aankom bij Plantion?
Bij het te vroeg aankomen bij Plantion meld je jezelf eerst aan bij een logistiek medewerker. Deze geeft, op basis van de dockplanning, aan bij welke dock de chauffeur mag lossen. Wanneer er eerder ruimte beschikbaar is voor de chauffeur mag deze op dat moment lossen. Plantion wil jou als vervoerder zo snel mogelijk helpen.
Tot wanneer kan ik een boeking wijzigen?
Wanneer je een boeking wilt wijzigen moet je deze eerst verwijderen. Hierna kun je gelijk een nieuw tijdslot bij een dock reserveren. Bekijk voor meer informatie de handleiding.
Kan ik een tijdslot reserveren via mijn telefoon?
Ja, de transportmodule werkt via de telefoon.
Waar kan ik het wachtwoord van de transportmodule wijzigen?
In de transportmodule kun je rechtsboven op je naam klikken. In de pop-up die naar voren komt kun je het wachtwoord wijzigen. Bekijk voor meer informatie de handleiding.
Wat is het telefoonnummer van de logistiek medewerkers in de hal?
Dit is het volgende nummer: 0318-661810.
Waar kan ik feedback/verbeterpunten over het Time Slot Management naartoe sturen?
Hiervoor kun je een bericht sturen naar Eelco van der Vegt.
Waar kan ik mijn mailadres, voor mailtjes met betrekking tot Time Slot Management, aan laten passen?
Hiervoor kun je een bericht sturen naar Eelco van der Vegt.
Met wie kan ik contact opnemen bij afwezigheid of geen gehoor van Eelco van der Vegt?
Dan kun je contact opnemen met Gerco van de Hoef.
Geen antwoord gevonden op jouw vraag?
Neem dan hier contact op.