Over onsNieuwsWe zijn nog steeds fier op ons tuincentrum
30 juli 2021

We zijn nog steeds fier op ons tuincentrum

Als hij door Nederlandse dorpjes en steden rijdt, ziet hij regelmatig fietsers met een tas boodschappen en een boeketje erop. “Nederlanders kopen vaak bloemen voor zichzelf, Belgen geven ze aan elkaar als een presentje”, aldus Geert Vandekerckhove die sinds kort online bij Plantion inkoopt.

“Dat online inkopen is een enorme verbetering! Voorheen reed ik wekelijks 260 kilometer naar Ede. Ik vertrok hier om 02.45 uur en was om 17.00 uur ‘s middags pas weer thuis. Ik miste dus een hele dag op het bedrijf en ook de dag erna was ik nog niks waard. Nu schuif ik om 05.45 uur achter mijn laptop, om 06.00 uur begin ik op de knop te drukken en om 08.30 uur loop ik weer in de zaak. Heb ik een hele dag gewonnen!” Kopen op Afstand heeft zo voor veel positieve verandering gezorgd in het Belgische Lendelede. “Jazeker en Plantion regelt ook nog de bezorging. Alle spullen komen perfect en snel op Deense containers naar hier.” Af en toe rijdt Vandekerckhove zelf nog naar Ede ‘om de voeling niet te verliezen’

Van heinde en verre

Wat gaat er zoal van Plantion naar Lendelede? Veel sfeerspullen, bloemstukken en binnen- en buitenpotterie. Tuincentrum Omniflor staat in dit deel van West-Vlaanderen bekend om haar ruime assortiment. Naast de 3.000 m2 aan kassen en verkoopruimtes ligt een grote parkeerplaats. “In Nederland heb je bloemenkiosks op elke hoek van de straat. Dat zie je hier niet. Mensen uit Kortrijk, Roeselare en andere plaatsen komen met de auto naar hier.” Belgen kopen bloemen vooral voor een ander, weet Vandekerckhove. “Ik zie bij ons geen fietsers met een boeketje bovenop de volle boodschappentas zoals in Nederland.”

Altijd vragen

Naast boeketten verkoopt Vandekerckhove ook veel producten voor de tuin. Want Belgen laten door hoveniers hun tuin ontwerpen een aanleggen, maar vervolgens halen ze wel graag zelf de artikelen om hun tuin aan te kleden. “Daarbij stellen ze dan altijd vragen”, vertelt Vandekerckhove. “Op hoeveel plantjes per meter moet ik rekenen, welke mest- en sproeistoffen kan ik gebruiken, welke plant zou het beste zijn… Zelfs als ze al zijn geadviseerd door dokter Google, hebben ze nog vragen. Mijn klanten willen zeker zijn van hun stuk. Ik vind dat deel van het werk heel leuk. Goed advies geven, daar gaat het toch om.”

Met hart en ziel

Zijn telefoon gaat, hij excuseert zich: “Ik moet opnemen.” Even later zegt hij lachend: “Ze hebben me nogal veel nodig, ik hoor de hele dag ‘Geert, Geert, Geert’.” Vandekerckhove beschikt dan ook over veel kennis. Hij loopt al van jongs af aan op het bedrijf. Na het afronden van de tuinbouwschool, is hij voltijds de zaak ingegaan. Zijn moeder is ook nog dagelijks aanwezig. “Mijn ouders hebben het bedrijf opgezet, eerst als kwekerij. Ze teelden begonia’s, cyclamen en kamerplanten. Beetje bij beetje hebben we de aarde vervangen door stenen. We begonnen met een klein hoekje ‘particuliere verkoop’. Dat was in die tijd vernieuwend en we merkten al snel dat het goed aansloeg. Stap voor stap hebben we uitgebouwd tot wat het nu is. We zijn fier op het bedrijf dat we tot op de dag van vandaag met hart en ziel uitbaten.”

Sober maar groots

Vandekerckhove heeft vier mensen in dienst en werkt met een aantal freelancers. Het bedrijf in Lendelede is alle dagen open, behalve dinsdag en zondagmiddag. In de schaarse vrije tijd zit hij nog weleens in zijn eigen tuin. “Die is sober maar groots. Er ligt veel gras en er staan grote bomen. Op een zondagnamiddag als het heel mooi weer is, mag ik er graag ontspannen met een natje en een droogje.”