Over onsNieuwsSocial media trekt jongere doelgroep
13 augustus 2021

Social media trekt jongere doelgroep

Steeds vaker zijn bloemen, planten en andere producten van tuincentrum GroenRijk Zevenaar op social media te vinden. Sjanne Schouls (33), samen met haar vader eigenaar van de zaak, ziet de potentie van Instagram en Facebook maar al te goed. “Je trekt er een jongere doelgroep mee”, zegt ze. “En het is veel goedkoper dan drukwerk of advertenties in bladen, al blijven we daar ook gebruik van maken.”

Sjanne hoeft het social media-werk niet alleen te doen, want dankzij het platform Taste the Green komt ze in contact met influencers die de groene producten voor haar promoten in posts op hun Instagram, Facebook of andere social media. Taste the Green is een door Plantion opgezette app en website waarop klanten van Plantion en influencers elkaar vinden. Het gaat om vloggers en bloggers die meer dan 2.000 volgers hebben, veelal in de regio van de bloemist.

Bereik

GroenRijk Zevenaar is zelf al langere tijd actief op social media. Sjanne: “We hebben 4.400 volgers op Facebook en 1.700 op Instagram. Niet slecht, maar via influencers bereik je toch weer anderen.” Binnen Taste the Green werkt Sjanne onder andere samen met het stel Roy Neijenhuis (35) en Roy van Helvoort (36). Hun stijlvolle Instagrampagina YOR Home & Lifestyle heeft ruim 4.600 volgers. De dagelijkse berichten van Roy en Roy worden door tientallen mensen geliket en van commentaar voorzien, ook de gesponsorde. Bijvoorbeeld deze: “Wij mochten deze mooie kruiden ophalen bij GroenRijk Zevenaar. Dit jaar zijn we begonnen met een eigen moestuin achter ons huis. We hadden al een tuinkas waarin we groente en fruit kweekten en deze kweekbak met kruiden is daarop een mooie aanvulling!”

Tijdlijn

Influencer Roy Neijenhuis: “We zijn heel veel bezig met interieur en tuin en dat is ook waarom mensen ons volgen. De afgelopen tijd zijn we druk geweest met een verbouwing en nu gaan we een moestuin inrichten.” Daarvoor is het echtpaar wezen shoppen bij GroenRijk Zevenaar. Het resultaat daarvan is de periode daarna geregeld terug te zien in hun tijdlijn. Sjanne: ,,Mensen worden hierdoor geïnspireerd en brengen hopelijk ook een bezoek aan onze zaak. Dat is uiteindelijk wat je wilt: mensen hier over de vloer krijgen voor iets dat ze online hebben gezien. En als ze hier dan zijn, komen ze altijd weer andere leuke spullen tegen.”