Over onsNieuwsSamen kunnen we Plantion laten swingen
18 maart 2021

Samen kunnen we Plantion laten swingen

Twee maanden na zijn start als algemeen directeur vertelt André van Kruijssen over zijn plannen. Om het kort samen te vatten wil hij Plantion flink laten groeien door excellente dienstverlening, innovaties en persoonlijke aandacht. Gaat Plantion onder zijn leiding de komende jaren swingen?

Het weerzien met kopers, kwekers en medewerkers in januari was hartelijk. Een beetje Braziliaans zelfs, maar vanwege corona en onze nuchtere aard zonder de daar gebruikelijke knuffels. “Eigenlijk wil ik het niet meer over Holambra hebben, het gaat nu om Plantion,” zegt André, “al ben ik wel een beetje Braziliaan geworden. Ik ben ook acht jaar ouder en wijzer. Vroeger wilde ik vooral zelf presteren, tegenwoordig beleef ik plezier aan samenwerken en delegeren.”

Harder werken
Zijn ervaringen met Holambra kan hij wellicht goed gebruiken voor Plantion. Want zoals André aangeeft, hebben de marktplaatsen een vergelijkbaar profiel: “We willen allebei tevreden klanten. En we combineren hiervoor allebei online dienstverlening, persoonlijke bemiddeling en een goed lopende fysieke klok.” Maar er is ook een belangrijk verschil: Holambra is in Brazilië de enige veiling. André: “De leden wonen haast op het veilingterrein en iedereen is van nature enorm betrokken. Er is geen sprake van wij en zij en het coöperatieve gevoel gaat over van ouder op kind. Daardoor is Holambra een dynamisch bedrijf, het swingt!”

Hoe anders is de situatie in Nederland:
“Hier worstelen de veilingen met versnippering en betrokkenheid. Productie en marktplaats liggen ver uit elkaar en zijn er meerdere marktplaatsen en organisaties. Dat betekent dat we er harder voor moeten werken om leden en klanten te ontzorgen en met ons te verbinden. We moeten elke dag de toegevoegde waarde van Plantion laten zien.” Hij ziet dat daarvoor onder leiding van Peter Bakker een goede basis is gelegd. “Plantion heeft een mooi en compleet gebouw met de afmijnzaal als kloppend hart. Er is een mix van ervaren krachten en jong talent. En er is geïnvesteerd in digitalisering. Die basis willen we nog wat steviger maken en verrijken met een aantal innovaties.”

Theatergevoel
Innovaties, dat maakt nieuwsgierig! André deelt zijn nog grove ideeën. “Ik ben benieuwd of we van de tribune echt die inspirerende plek kunnen maken waar kopers graag komen. Een goed assortiment hebben we al, met mooie nicheproducten. Maar kunnen we ook een beetje een theatergevoel creëren, met scherpe beelden op ledschermen in plaats van de huidige beamers? Ik denk dat Plantion zich hiermee kan onderscheiden.” Hij wil zijn ogen daarmee niet sluiten voor de belangrijke rol van internet. André: “Integendeel! Onze digitale dienstverlening en online marketing moeten ook excellent zijn. Kunnen we bijvoorbeeld Klok Voorverkoop en Plantion Digitale Marktplaats nog meer afstemmen op de behoeften van onze klanten? Moeten we de logistiek van digitale aankopen niet loskoppelen van de klokdistributie? Uiteindelijk moet de balans goed zijn: klanten die bij Plantion 24/7 online kunnen kopen en producten ontvangen, in combinatie met een fysieke veiling waar de koffie klaarstaat en je collega’s kunt ontmoeten!”

Samen optrekken
Om Plantion dynamisch en vernieuwend te maken, wil hij aanvoerders en kopers meer gaan betrekken bij initiatieven. André: “Innovaties werken alleen als ze omarmd worden. Ik wil nu bijvoorbeeld graag weten hoe klanten de nieuwe bezorgdienst ervaren. Als zij hun input geven en wij daar iets mee doen, wordt het een initiatief van ons samen en is er ook meer begrip als er een keer iets fout gaat.” Ook vraagt hij een actieve rol van de medewerkers: “Ik wil weten wat hun zorgen zijn en welke ideeën ze hebben. We hebben goede mensen, dus waarom afwachten tot het bestuur, de directie of het MT met iets komt? Als we het samen doen, is twee keer zo groot worden als marktplaats een reële doelstelling.” En samenwerking is volgens André niet alleen nodig binnen Plantion, maar in de hele sector. “Royal FloraHolland , VBW, BBH, het groothandelscentrum, Plantion – we hebben allemaal te maken met dezelfde groep bloemisten. Samen kunnen we voor die groep een betere dienstverlening organiseren dan alleen. Onze gastleden moeten bijvoorbeeld in Floriday probleemloos naar Plantion kunnen klikken voor hun informatie-uitwisseling. Of neem consumentenmarketing, dat moet je ook echt samen doen. Wij willen ons hier sterk voor maken en daarbij kunnen we als Plantion best een voorbeeldfunctie hebben.”