Over onsNieuwsPlantion is aan het vernieuwen!
6 augustus 2021

Plantion is aan het vernieuwen!

Om als marktplaats te groeien en verbeteren, voert Plantion een aantal vernieuwingen door. Een innovatief klokfront (ledscherm) moet de tribunebeleving versterken. Het aanbod planten wordt sterk uitgebreid. Producten inkopen en laten bezorgen kan straks 24/7 en de dienstverlening wordt klantgericht.

Positie versterken

Binnen de sierteelt heeft Plantion een eigen profiel, gericht op de detaillist met bloemen en planten. In een bewegende markt is volgens Plantion ruimte voor zo’n onafhankelijke, klantgerichte marktplaats die focust op de detailhandel. Wel moet Plantion in omvang groeien, om voor veel partijen interessant te blijven. We willen voorkomen dat kwekers en klanten ons verlaten zodra zij groter worden. Plantion moet dus een serieuze partij zijn qua omvang en zichtbaarheid, met een klantgerichte dienstverlening waarin de menselijke maat belangrijk is.

Iedereen dezelfde condities

Het traditionele beeld van een veiling waar alle detaillisten op de tribune samen komen om op de klok bloemen en planten te kopen, is verleden tijd. Plantion blijft geloven in de tribune, maar wel in combinatie met andere diensten zoals Klok Voorverkoop, Kopen Op Afstand (KOA), Plantion Digitale Marktplaats (PDM), bemiddeling, het groencentrum, een uitstekend groothandelscentrum en een bezorgdienst. Internet is nooit meer weg te denken, online heeft de wereld definitief veranderd en er is geen weg terug. Uiteindelijk gaat het erom dat veel partijen (groot of klein, dichtbij of veraf) bij Plantion terecht kunnen voor excellente dienstverlening. Of zoals André van Kruijssen het zegt: “Plantion moet in staat zijn om alle aanvoerders en klanten in dezelfde condities te zetten. Vervolgens moet iedere kweker en elke detaillist al die mogelijkheden wel willen gebruiken.”

Meer focus op planten

Een van de verbeteringen betreft planten: net zoals snijbloemen moet er bij Plantion het hele jaar een aantrekkelijk plantenaanbod staan. Dus niet alleen bij bemiddeling en online, maar ook in de afmijnzaal. Want planten zijn hip: ze dragen bij aan de gezondheid en hebben een andere betekenis in het interieur. Om aantrekkelijker te worden voor kwekers, verhoogde Plantion het aanbod planten in Klok Voorverkoop onlangs naar 75 procent. Klok Voor-verkoop is een uitstekende thermometer om de marktvraag naar een product te meten. Door het prijsrisico voor de kweker te verlagen, wordt het aantrekkelijker om meer soorten en grotere volumes aan te voeren. En klanten krijgen daardoor meer zekerheid over beschikbaarheid.

24/7 dienstverlening

De dynamiek bij Plantion verandert van één aankoopmoment op veildagen naar 24/7 interactie. Daarop gaat Plantion de dienstverlening inrichten en vernieuwen. We willen bijvoorbeeld kwekers en klanten realtime informeren over gedane transacties. Detaillisten moeten continu het aanbod kunnen volgen met tracking & tracing. Plantion wil ook snellere uitlevering van aankopen in Klok Voorverkoop mogelijk maken: vóór 22.00 uur kopen, is de volgende ochtend om 05.00 uur leveren. In een pilot met enkele klanten wordt dit getest. Om dit soort zaken mogelijk te maken wordt geïnvesteerd in uitbreiding van de ICT-capaciteit.

Klantgericht werken

Om verbeteringen door te voeren, is het belangrijk te weten wat onze kwekers en klanten willen. Dat vereist een actieve klantenhouding. Er zullen vaker mensen van Plantion langskomen, om te begrijpen wat de ondernemer nodig heeft. Samen kijken we bijvoorbeeld hoe we productinnovaties in de markt kunnen zetten. En we gaan de individuele detaillist serieus ondersteunen in zijn lokale marketing, bijvoorbeeld door goede content aan te leveren voor hun sociale media.

Inspiratiecentrum

Vanuit haar unieke profiel wil Plantion weer echt een verbindend inspiratiecentrum zijn. De plannen daarvoor liggen klaar. We investeren in de afmijnzaal en maken hem toekomstvast. Dat betekent bijvoorbeeld dat de afzonderlijke beamers worden vervangen door één groot ledscherm van 13 x 6 meter waarop we letterlijk alles kunnen laten zien. Niet alleen de drie klokken, maar ook filmpjes en allerlei andere informatie waardoor de klant geïnspireerd wordt. Met KOA gaan we naar livestreaming van het veilen, wat een enorme verbetering betekent in het kopen van volumeproducten op afstand (zien is kopen, zelfs op afstand!). En ook de productpresentaties gaan we op een nieuwe leest schoeien.

Flink groeien!

Al deze innovaties moeten resulteren in een aantrekkelijke marktplaats en een jaarlijkse omzetgroei van 10 procent. De faciliteiten voor klanten zullen we op orde houden, met zo nodig extra verlaadruimtes en docks. Dat hoort erbij als je groter wordt. In de loop van 2021 gaan we alle plannen verder uitwerken in ons nieuwe Middellange Termijn Plan (MLTP). De stip op de horizon is dat we in 2025 kunnen vaststellen dat alle faciliteiten en diensten zijn verbeterd en de marktplaats flink is vernieuwd en gegroeid.