Naar beneden Naar boven

Handeldrijven met de hele wereld

In de jaren zestig nam Klaas van Zijverden, een van de grondleggers van OZ Impor t, uit Zuid-Afrika een Protea mee terug van vakantie. Zestig jaar later verkoopt het bedrijf tweehonderd soor ten Protea’s, naast heel veel andere bloemen. Tien jaar geleden werd het bedrijf uitgebreid met Green Connect en Rose Connect .

Waar OZ Import exotische en seizoens- bloemen levert, richt Green Connect zich helemaal op snijgroen en Rose Connect op rozen. De drie bedrijven zijn op één adres in Aalsmeer gevestigd en werken met een gezamenlijke logis- tiek, administratie, managementteam, webshop, marketing- en IT-afdeling. Don van der Meer (47), commercieel manager OZ Import, lachend: “Ik weet helemaal niks van groen en Daan nog minder van bloemen. Maar als we ergens in kunnen samenwerken, dan doen we dat ook.”

Het moet klikken
Daan is Daniël Ros (41), commercieel manager Green Connect: “Het is bijzonder dat we op deze manier en op zo’n grote schaal met elkaar optrekken. Want dat is zo makkelijk nog niet. Ten eerste moet het klikken tussen de men- sen. Daarnaast vraagt het managen van al die verschillende stromen, met verschillende houdbaarheidsdata en doorlooptijden, om kennis van de hele keten. We moeten continu het hele plaatje overzien, zonder de focus op het ‘eigen product’ te verliezen.” Voor klanten vormen Green Connect, Rose Connect en OZ Import vooral een compleet adres waar ze alles kunnen vinden wat nodig is voor een boeket. Don: “We kennen de afzetmarkt door en door. In Frankrijk willen de mensen bloemen met lengte 5, in Nederland
4, ergens anders weer 3 of 6. Dus wij ontzorgen zowel kweker als koper: we kopen breed in en zetten breed weg.”

‘Plantion is onze poort naar de Nederlandse markt’ 

Jaarrond producten
In de centrale hal in Aalsmeer komen dagelijks karren vol snijgroen en exotische en seizoensbloemen binnen. Er wordt gewerkt met kwekerijen in landen met tegengestelde bloeiseizoenen, dus met de aanvoer zit het jaarrond goed. Rozen komen uit Kenia, Ethiopië, Spanje en Italië, Eryngium uit Ecuador, Ornithogalum uit Israël, katjes uit China, berengras uit Noord-Amerika, koraalvaren uit Zuid-Afrika. Daniël: “We handelen zo’n beetje met de hele wereld.” We zien hoe een vracht wordt ont- daan van de zorgvuldige Keniaanse verpakking, hoe de bloemen worden gesneden, gebonden, op water gezet en gefotografeerd. Van der Meer: “Goede productfoto’s zijn belangrijk voor de digitale verkoop. What you see, is what you get.”

OZ Import en Green Connect verkopen zo’n 15 procent van hun producten
via fysieke marktplaatsen waaronder Plantion, de rest gaat via webshops en telefoon. Van der Meer: “Nu Plantion een digitale marktplaats heeft, maken we daar ook graag gebruik van. Plantion is voor ons de belangrijkste poort naar de Nederlandse markt.”

Transparantie
Daniël: “De bloemenbranche is de laat- ste jaren veel transparanter geworden. Klanten willen weten waar de bloemen die zij kopen, vandaan komen. In onze webshop geven we met icoontjes aan of ze met het vliegtuig of met een schip zijn vervoerd. Voor die informatie was vroeger minder interesse. Wij geven bij elk product ook aan van welke kweker het afkomstig is. Dat doet niet iedereen, hoor. Het kan vervolgens gebeuren dat afnemers direct naar de kweker gaan
en jou als importeur omzeilen. Maar de branche weet inmiddels dat onze ken- nis en schaalgrootte zoveel voordelen bieden, dat dit niet vaak voorkomt.”

Terug naar overzicht