Over onsNieuwsGroothandelscentrum Plantion is de toekomst
25 november 2021

Groothandelscentrum Plantion is de toekomst

Twee dertigers staan sinds dit jaar aan het roer bij bloemengroothandel Zalam in Groothandelscentrum Plantion. Kudret Aksoy en Rick Meeuwsen gaan verder in de lijn van oprichter Adriaan Baltus. Ze denken vooruit. “We willen antwoord geven op alle vragen die klanten ons stellen.”

Je zou zeggen: het overnemen van een bedrijf zal toch wel voor een paar slapeloze nachten hebben gezorgd? Maar niets is minder waar. Het kon de nieuwe eigenaren van Zalam niet snel genoeg gaan. Kudret Aksoy (31): “Het vuur om verantwoordelijk te zijn, brandde al zo lang in mij. We werken hier al zes jaar en zijn vanaf het begin bij elke keuze betrokken. Ik leefde dit al, de feitelijke overname was een formaliteit.”

Van de twee eigenaren is Aksoy de meest uitgesproken ondernemer. Je ziet en hoort het meteen: die wil altijd voorwaarts en het liefst zo snel mogelijk! Rick Meeuwsen (33) heeft een bedrijfskundige achtergrond en is ongetwijfeld net zo ambitieus. Maar hij houdt de zaak ook in balans: “We zijn tegenpolen en vullen elkaar perfect aan. Samen hebben we al zoveel neergezet, het is alleen maar logisch om hiermee door te gaan. Een fantastische kans!”

Cash & Carry

Met hun komst bij Zalam in 2015 stroomde er vers bloed in het bedrijf en in de jaren daarna werd de basis voor de toekomst gelegd. Een belangrijke stap daarin was de opening van een ‘winkel’ in het groothandelscentrum. Tot dan toe was Zalam vooral actief als commissionair, nu kwam de focus op Cash & Carry te liggen.

Meeuwsen: “Bloemisten willen in grote lijnen een standaardassortiment, met daarbij vaak nog iets bijzonders. Vroeger moesten ze een bestellijst inleveren, nu kunnen ze kiezen uit het grote assortiment in de Cash & Carry of op onze webshop. Dit geeft onze inkopers meer vrijheid om te kijken naar bijzondere producten waarmee we de klanten echt kunnen verrassen. Een win-winsituatie.”

Toegevoegde waarde

Beiden zijn opgegroeid met internet. Niet vreemd dus dat het aantal orders via de webshop spectaculair stijgt. En recentelijk startten ze met het online platform Boekethuis. Toch denken ze juist met hun fysieke locatie het verschil te kunnen maken. Aksoy: “Effi ciëntie behaal je door online te werken, maar toegevoegde waarde kun je alleen maar fysiek leveren. Bijvoorbeeld met verrassende presentaties in de Cash & Carry en doordat je de bloemist ziet en spreekt. Straks is dit de enige plek waar de bloemist nog terechtkan. Daarom is Groothandelscentrum Plantion de toekomst. Wij geloven erin dat deze marktplaats hét inkoopcentrum van de sierteelt wordt.”

Meer bedrijvigheid

Om dat voor elkaar te krijgen, moet er nog wel wat gebeuren. Meeuwsen: “Wij hebben als enige hier vijf koopavonden, onze klanten vinden dat heel prettig. We denken er ook over om op zondag open te gaan. En uiteindelijk gaat het naar 24/7, dus het plaatje is nog niet compleet.” Aksoy: “Klanten moeten op elk moment kunnen inkopen en inspiratie op kunnen doen. We willen ook graag een horecagelegenheid in het groothandelscentrum, waar je een lekker broodje kunt eten. Er moet hier veel meer bedrijvigheid komen, hoe meer hoe beter! Het is belangrijk om hiervoor de krachten te bundelen. Daarin willen wij graag een voortrekkersrol vervullen.”

Grote stappen

Zelf barst Zalam van de ambities. Aksoy: “We stellen ons steeds nieuwe doelen en als we iets hebben bereikt, kijken we alweer verder. Dat zit in ons, het kan niet anders. Als Zalam staan we ons mannetje, dat moet ook wel in een markt met zoveel concurrentie.” Meeuwsen: “Onze passie ligt bij de relatie met onze klanten: hoe kunnen we het bedrijf voor hen verbeteren. Daarom willen we groeien, zodat we alle klantvragen kunnen beantwoorden.” Aksoy: “Dit is nog maar het begin. We gaan grote stappen maken.”

Nieuw: Boekethuis

Dit najaar heeft Zalam het online concept Boekethuis gelanceerd. Consumenten kunnen op www.boekethuis.nl boeketten bestellen en overal in Nederland laten bezorgen. Volgens Rick Meeuwsen zoekt Zalam met dit concept de verbinding op met de bloemist. “We willen de bloemist orders met een betere marge bezorgen. Hij mag zelf het boeket samenstellen en voorzien van zijn bedrijfslogo.” Kudret Aksoy: “Het mes snijdt aan twee kanten. De lokale bloemist onderscheidt zich positief en herkenbaar bij de ontvanger. En wij houden nog beter zicht op wat er speelt in de markt.” Via Taste the Green worden regelmatig influencers aan het werk gezet om Boekethuis te promoten.