In 2018 begon Plantion er voorzichtig mee, zes jaar later is Klok Voorverkoop (KVV) aardig ingeburgerd. Steeds meer aanvoerders bieden 75 procent van hun klokaanvoer een dag voor het veilen al aan via de webshop van Plantion. Inkopers kunnen die producten bestellen tegen vastgestelde prijzen. KVV wordt omarmd, al zijn er ook inkopers met twijfels.
De vaste vraag die Plantion aan nieuwe aanvoerders stelt is: sta je ervoor open een deel van je producten aan te bieden voor KVV? Steeds vaker wordt daar ja op gezegd. Het is dan aan de aanvoerder ervoor te zorgen dat zijn producten aan de juiste kwaliteitscriteria voldoen. Hij moet ook goede partijfoto’s aanleveren en zelf de prijzen bepalen. Kortom, KVV doet een beroep op zijn ondernemersgeest. De KVV-prijzen worden niet alleen in de webshop getoond, maar de volgende dag ook in de afmijnzaal. Zo zien inkopers wat de kweker ongeveer voor zijn product wil hebben.
Reële prijzen Vooral aan dat laatste moeten inkopers op de tribune soms nog wennen. Zij vragen zich af of Plantion door de prijzen van de kwekers te tonen, niet teveel stuurt. Kan het spel op de klok nog wel gespeeld worden? En worden de prijzen daardoor niet onnodig opgedreven? Plantion kiest er echter bewust voor ze te tonen, vanuit de filosofie dat alle marktpartijen zodanig moeten samenwerken dat ieder zijn eerlijke deel krijgt. Dus: redelijke prijzen voor aanvoerders, een aantrekkelijk assortiment dat klanten op verschillende manieren kunnen inkopen en een Plantion dat logistieke ondersteuning en toegevoegde waarde kan bieden.
Inkopers moeten kiezen KVV stimuleert ook het ondernemerschap bij de inkopers. Zij moeten nadenken wat voor hen het beste werkt. Ga ik een paar keer in de week naar de afmijnzaal, voor de scherpste prijzen en het ‘bakkie koffie met collega’s’? Koop ik makkelijk via Kopen Op Afstand met een livestreamverbinding? Of bestel ik de avond vóór het veilen tegen redelijke prijzen, zodat ik verzekerd ben van een mooi assortiment in de winkel? In de praktijk is het vaak een mix van online bestellen en fysiek inkopen in Ede, waar ze de producten kunnen ruiken, zien en voelen.
FEITEN EN CIJFERS
Aanvoerders: Plantion heeft in totaal zo’n 1.100 aanvoerders uit Nederland, Europese landen, Israël en Afrika. Daarvan voeren er ongeveer 700 regelmatig producten aan bij de klok van Plantion. In een normale week worden op maandag en woensdag gemiddeld 1.500 partijen aangevoerd, op de andere veildagen 750. In de maand mei verdubbelen deze aantallen gemakkelijk, in verband met het perkgoedseizoen en Moederdag. Ongeveer 550 aanvoerders maken regelmatig gebruik van KVV.
Inkopers: Het aantal bij Plantion ingeschreven inkopers ligt rond 1.400. Dit zijn bloemisten, groothandelaren, tuincentra, ambulante handel en lijnrijders. Zo’n 80 procent is Nederlands, de rest grotendeels Duits of Belgisch. Gemiddeld 300 ondernemers kopen minstens eens per week bij de klok van Plantion. Tweederde zit op de tribune en koopt ook via KOA of KVV, een derde koopt overwegend via KOA. Het aantal dat alléén via KVV inkoopt, is nog beperkt. De meeste KVVkopers zitten de volgende dag ook fysiek in de afmijnzaal.