Over onsNieuwsZo bijzonder: hoe snel we aan alles wennen en hier op anticiperen
12 juli 2021

Zo bijzonder: hoe snel we aan alles wennen en hier op anticiperen

Auteur: Sjanne Schouls, eigenaresse Groenrijk Zevenaar (tuincentrum)

Er is veel gebeurd, afgelopen jaar, afgelopen maand, afgelopen week en zelfs vandaag. Al sinds ik samen met mijn vader in het bedrijf zit is het nog geen dag saai geweest. We moeten samen met het team continue anticiperen op nieuwe situaties op het gebied van verkoop en inkoop. De inzet, kennis en flexibiliteit van medewerkers zijn daarbij essentieel.

Dit weekend mochten de mondkapjes bij de medewerkers en klanten weer af! We hadden hier met de hitte van de afgelopen tijd erg naar uitgekeken, maar toen het moment er was moesten we hier stiekem weer een beetje aan wennen. Gelukkig is het nu lekker druk in de winkel en lopen we opgelopen achterstand in de omzet langzaam wat in. Opvallend is dat het aantal klanten achterblijft, maar dat de gemiddelde besteding stijgt. Dit ligt voor mijn gevoel niet alleen aan de prijsstijgingen, maar ook aan de bewustere keuzes die de consument nu maken maakt. Er wordt minder naar de prijs gekeken, want ook het relatief dure perkgoed liep als warme broodjes over de toonbank. Daarnaast merken we dat wat we extra onder de aandacht brengen in onze presentaties en uitingen goed wordt opgepakt. Zo hebben we vanaf 16 juni t/m 6 juli extra aandacht aan de Kalanchoë Garden besteed. De plant is een ideale tuinplant in de zomer, omdat hij goed bestand is tegen hitte. Bovendien tovert de Kalanchoë Garden met zijn uitbundige en lange bloei een grauwe omgeving om in een mooie, kleurrijke oase. Van grauw naar groen dus! Genoeg redenen voor GroenRijk om de Kalanchoë garden in juni tot Plant van de Maand te dopen. Het doet ons altijd goed om te zien dat onze extra zorg en aandacht omgezet wordt in betere verkoop, dan doen we het niet voor niets.

De schaarste in de markt maakt het spel van vraag en aanbod lastig. De druk op de inkoop van hardware voor volgend voorjaar ligt hoog, terwijl we nu nog steeds de back orders van afgelopen voorjaar binnen krijgen. Nu is de vraag of én wanneer het omslagpunt komt, maar wat dat betreft zit iedereen in hetzelfde schuitje. Het is wel belangrijk om nu de juiste koers te varen, alleen weten we nu nog niet welke de juiste is.

We zijn alweer druk bezig met de trends en inkopen voor het voorjaar van 2022, een paar maanden eerder dan normaal. Het is bizar hoe snel alles blijft veranderen, maar nog gekker hoe snel we aan alles wennen en hier op anticiperen.