Over onsNieuwsDe bloemist helpen zich creatief te onderscheiden
3 augustus 2021

De bloemist helpen zich creatief te onderscheiden

Eind vorig jaar werd de overname van Alflora door Van Dillewijn Group bekendgemaakt. Commercieel manager Theo van Mullem heeft nu de schone taak om in Groothandelscentrum Plantion en op acht andere locaties het nieuwe bedrijf Dillewijn Alflora vorm te geven, met een duidelijke missie: “De bloemist helpen om zich met verpakkingsmaterialen en bloemisterijartikelen creatief te onderscheiden.”

De opdracht om een nieuwe organisatie neer te zetten, is bij Theo van Mullem ongetwijfeld in goede handen. Zijn vader stond in de jaren zestig al aan de wieg van Alflora. Van Mullem senior werkte bij Coöperatief Tuinbouwcentrum Lent. Bij zijn klanten zag hij ook de behoefte aan mooie bloempotten, vazen en plantenbakken. Theo: “Wat begon op zijn zolderkamer groeide uit tot de Potteriehal, en daar is later Alflora uit ontstaan.” Terwijl zijn vader binnen Alflora opklom tot algemeen manager, studeerde Theo in Wageningen en deed zijn eerste werkervaring op. Toeval of niet, in 1996 trad hij in dienst bij Alflora om bedrijfsleider te worden van de vestiging in Apeldoorn. De appel valt in de familie Van Mullem kennelijk niet ver van de boom! Na Apeldoorn bekleedde hij verschillende commerciële functies in de organisatie. En nu is hij dus gevraagd om het pad te effenen voor het nieuwe Dillewijn Alflora.

Eigentijdse collecties

Even leek het er nog op dat Alflora als zelfstandig label verder zou gaan, maar uiteindelijk is er toch gekozen voor een integratie. Theo: “De klantgroepen van Dillewijn Zwapak en Alflora zijn vergelijkbaar. Ze delen de behoefte om zich te kunnen onderscheiden van de tankstations en de Actions van deze wereld. Als Dillewijn Alflora kunnen we ze daar beter bij helpen dan ieder afzonderlijk. Schaalvergroting geeft ons wereldwijd een sterkere inkooppositie. Bloemisten in Nederland en internationaal kunnen we daardoor het hele jaar bedienen met wisselende eigentijdse collecties, verpakkingsmaterialen en duurzame oplossingen.”

Persoonlijke relaties

Alle filialen van Dillewijn Alflora zijn of worden nog gerestyled naar de nieuwe winkelformule. Zo ook in Ede, waar de nieuwe naam boven het filiaal inmiddels te zien is. Vooral dat laatste zal voor sommige klanten even wennen zijn. Theo: “Van oudsher heb je een aantal specifieke ‘Alflora-klanten’ zoals er ook echte ‘Dillewijn-klanten’ zijn. Dat zit hem meestal in het persoonlijke contact met een medewerker. We vinden het belangrijk om klantrelaties in stand te houden. Daarom gaan we met gemengde teams werken, zodat een bloemist zijn vaste aanspreekpunt kan behouden. Ik weet zeker dat iedereen zich snel bij Dillewijn Alflora zal thuis voelen.”

Samenwerking

Volgens Theo zal Dillewijn Alflora de samenwerking met de andere bedrijven in het groothandelscentrum blijven zoeken. “Het gaat er om dat de marktplaats aantrekkelijk blijft voor de bloemist, daar moeten we samen aan werken. We willen ook graag meer met Plantion optrekken, want veel klokkopers zijn ook klant bij het groothandelscentrum en andersom. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel: het zo goed mogelijk bedienen van de bloemist en het stimuleren van de consument om naar de lokale bloemist te gaan.”