fbpx

‘We willen mensen iets extra’s geven’

Een van de drie medewerksters is Annelies Rijksen, ze werkt nu acht jaar bij BloemRijk. Op sommige dagen helpt ze ook in de Zonnebloem in Rhenen, een van de andere zaken die behoren tot het bedrijf De Wildernis van Jan en Gert van der Kolk.

Werken en kletsen

BloemRijk heeft veel vaste klanten, geeft Annelies aan. Mensen die boodschappen doen in de supermarkt, lopen vaak even door naar de bloembinderij. Boven de winkels bevindt zich een appartementencomplex met veel ouderen. “Een van de dames heeft net haar man verloren. Dan is een praatje maken extra belangrijk: even lekker met de meiden kletsen. Ja, daar maak ik graag tijd voor. Ik vind het belangrijk dat mensen zich hier welkom voelen. En ondertussen werken we rustig door. Want binden en kletsen kunnen we prima tegelijk. We staan ook altijd in de winkel. Als klant wil je gezien worden.Wachten tot er een keer iemand komt om te helpen, nee dat hoort niet.”

Anders inrichten

De emmers met bloemen staan nu linksachter in de winkel. Twee grote tafels met vazen, kaarsen en decoratieartikelen staan bij de ingang. Annelies: “Regelmatig richten we de winkel anders in. Het is belangrijk dat het aanbod wisselt, want mensen komen hier ook om ideeën op te doen. Soms zijn we met ons team de ene avond bezig in Rhenen, en de volgende avond hier in Achterberg.”

Gevoel van vrijheid

De medewerkers hebben hart voor de zaak maar ook voor elkaar. Want je collega’s de ruimte geven, of even iemand vervangen als er een ziek kind is – ook dat is typisch De Wildernis, zegt Annelies. “Alle meiden die hier komen werken, nemen hun persoonlijke smaak en voorkeur mee. Gert van der Kolk nam mij aan met de woorden: ‘Je hebt de papieren, laat het maar zien.’ Die houding gaf mij een gevoel van vrijheid.”

Persoonlijke voorkeur

De vrouwen van BloemRijk maken wat zij zelf graag willen verkopen. Klanten weten precies wie wat maakt en kunnen soms hun voorkeur hebben. Dat weet het team ook, dus klinkt er regelmatig door de winkel: ‘Ik vraag of Amber het voor u maakt. Zij weet precies hoe u het hebben wilt. Komt u het morgen halen?’

Kleurrijke boeketten

Zelf houdt Annelies van gekke kleurencombinaties. “Roze, oranje, een beetje geel. En daar schik ik dan een boeket van. Ik wil mensen iets extra’s geven, daarvoor komen ze bij ons. Wij zijn tenslotte de bloembinders. In het begin verkochten we die kleurrijke boeketten niet heel veel. Maar inmiddels gaan ze als warme broodjes over de toonbank.”

Inspiratie

Hun inspiratie halen ze overal vandaan. Annelies: “Van Pinterest, bijvoorbeeld. En ik kijk veel in tijdschriften. We willen iets laten zien wat de klant nog niet kent. Bijvoorbeeld bloemen in een glas, of een zeepje in een bloemstuk.” Soms bieden klanten zelf ook inspiratie: “Dan komt er ineens iemand met een heel leuk idee. Dat moedigen we graag aan.” Ook op de inspiratiebijeenkomst Vier de Zomer, eerder dit jaar bij Plantion, was heel ‘team Achterberg’ present. Annelies: “Het was een ontzettend leuke dag waarop we samen in alle rust mooie dingen konden maken. In de winkel kom je daar niet altijd aan toe.”

Terug naar overzicht