fbpx

‘We hebben het mooiste vak van de wereld’

De Eeuwige Lente is niet meer weg te denken uit de Stationsstraat in Apeldoorn. Het bedrijf bestaat tachtig jaar en heeft een hechte klantenkring. “We volgen de levenslopen van hele families. Geboortes, trouwen, rouwen. Je maakt alles mee.”

“De eerste generatie bouwt op, de tweede handhaaft en de derde maakt het kapot.” Pardon? “Dat is hoe familiebedrijven ten onrechte weleens worden geschetst”, zegt Chris Derksen, derde generatie eigenaar van bloemisterij De Eeeuwige Lente. In 1937 richtte Herman Derksen het bedrijf op. “Mijn grootvader was een echte ondernemer, mijn vader een echte bloemist.” Al vanaf zijn twaalfde hielp Chris met vegen en boeketjes maken. Later nam hij de zaak over. “Zelf probeer ik een ondernemende bloemist te zijn.”

Bloemen zeggen alles

Echtgenote Marjolein is van huis uit logopediste. “Ik kan nog geen boeketje maken, maar het contact met de klant vind ik superleuk. De administratie doe ik in de winkel zelf, zodat ik alles meekrijg.” Ze deelt de passie van Chris: “Bloemist is het mooiste vak van de wereld. Met elke bloem die we verkopen, geven we een gevoel mee. Als mensen zich in de winkel afvragen wat ze op het kaartje zullen schrijven, zeg ik vaak: schrijf maar ‘de bloemen zeggen alles’. Chris: “We zijn een klein familiebedrijf en doen alles vanuit het hart.” Toen hij de winkel overnam, breidde hij het assortiment uit met stylingproducten voor het interieur. “Het was de tijd van Feng Shui, Jan des Bouvrie en ‘van alles twee’. Er was ontzettend veel vraag naar interieurartikelen.”

Pijn verzachten

Tegenwoordig is Chris ook mede-eigenaar van Afscheid met Bloemen. Dit bedrijf faciliteert bloemisten bij het maken en verkopen van rouwwerk. Een website, social media en om het jaar een boek met mooie fotografie inspireren kopers en verkopers. De namen van de bloemstukken spreken boekdelen: Omarm mij, Circle of Life,… Derksen: “Afscheid nemen doet altijd pijn, maar met zoiets moois kun je het toch iets verzachten.” Zelf verkoopt hij veel rouwwerk, zowel landelijk als regionaal. “Uitvaartbegeleiders halen onze stukken er zo uit. Als iets met gevoel is gemaakt, zie je dat.”

Kupke laten zien

De Eeuwige Lente heeft een grote groep vaste klanten, velen van hen hebben Chris’ 06-nummer. Marjolein: “Doordat we al zo lang bestaan, volgen we de levenslopen van hele families. Geboortes, trouwen, rouwen. Je maakt alles mee.” Klanten krijgen altijd de volledige aandacht. Chris: “Als ik een bekend gezicht zie binnenkomen, loop ik erheen. Even m’n kupke laten zien. Ik vind het ook belangrijk om klanten met hun naam aan te spreken.” Want zijn grootvader leerde hem dat klanten ‘net vlooien’ zijn. “De ene dag zijn ze hier, de andere dag bij een ander.” Vader Derksen wist als geen ander hoe hij zijn klanten moest vleien. Flamboyant als hij was, nam hij altijd zingend de telefoon op. “Vooral de dames in de zaak konden op wat extra aandacht rekenen.”

Uit eten met collega’s

Behalve met klanten onderhoudt Chris ook goede contacten met zijn collega-bloemisten in Apeldoorn. “We zijn bevriend met elkaar, soms gaan we samen uit eten. We hebben elkaar nodig. Als ik iets niet heb, kan een ander me helpen. Eén bloemist heeft in de zomerperiode geen bezorger, dus dan pakt mijn vaste bezorger haar bestellingen ook mee. Ik heb liever een goede collega naast me zitten, dan dat ik alles zelf moet oplossen. Je kunt niet de hele wereld regeren.” Elke woensdag en vrijdag zit Derksen op de klok bij Plantion. “Dan zit ik naast Cock, een vriend van mijn vader. Het is geweldig dat sommige dingen blijven.”

Terug naar overzicht