fbpx
Naar beneden Naar boven

We gaan voor het wauw-effect

Met promotiecampagnes als ‘365 dagen bloemen’ laat marketingbureau Concept Factory zijn groene hart spreken. Ook samen met Plantion broeden Inge Vervoort en Jacqueline Doornekamp regelmatig ideeën uit om bloemen en planten te promoten. Bijvoorbeeld de geslaagde, samen met partners in de sierteelt georganiseerde voorjaarsactie ‘Ruik de Lente’.

Wat is typisch Concept Factory?
Inge: “Aansluiting vinden bij de vraag, dat is het fundament van ons bedrijf. Zo zijn we ook begonnen. Oprichtster Janny Meemelink, die altijd in de agrisector heeft gewerkt, kwam erachter dat er vaak mismatches bestaan tussen vraag en aanbod. Denk aan een kweker die met alle liefde een nieuwe soort aan het telen is, maar (te) laat over de consumentenvraag nadenkt. Bij Concept Factory ontwikkelen we goed doordachte, crossmediale concepten die groene producten op een praktische manier aan de juiste doelgroepen verbinden. We zijn gespecialiseerd in sierteelt, boomkwekerij en groente en fruit. Alles wat vers is, zeg maar.”

Is er een schoolvoorbeeld van zo’n ‘doe-marketingproject’, zoals jullie het zelf noemen?
Jacqueline: “Ik denk dan direct aan ‘Ruik de lente’, een voorjaarsactie binnen de promotiecampagne ‘365 dagen bloemen’. We namen voor deze actie ruim de tijd om ons idee – geurproeverijen met geurende voorjaarsbloemen – bij bloemisten te toetsen. En zorgden er aan de hand van geurworkshops voor dat bloemisten er daadwerkelijk wat mee konden. Het resultaat van dit ‘prikkelen van de vraag’: meer aandacht en omzet bij de deelnemende bloemisten. Het was trouwens mooi om te zien hoe Plantion haar eigen invulling gaf aan deze landelijke campagne. Met aparte workshops voor hun klanten zorgden ze voor een persoonlijke touch.”

Hoe lang werken jullie al samen met Plantion?
Jacqueline: “Ruim vijf jaar. En ik persoonlijk nog iets langer. Voordat ik bij Concept Factory aan de slag ging, werkte ik bij Bloemenbureau Holland. Daar werkten we ook al samen met Plantion aan productspecifieke promotie.”

Waarom klikt het zo goed met Plantion?
Inge: “Ze staan echt open voor cocreatie. Wij geloven er heilig in dat je elkaar kunt versterken, maar je ziet toch nog vaak eilandjes in de sierteeltsector. Met het marketing- en communicatieteam van Plantion ligt dat anders. We werken vanuit dezelfde passie en gaan voor het wauw-effect. Goed is niet goed genoeg. En we leggen onze ‘kalenders’ op elkaar. Of anders gezegd: wij vullen elkaars activiteitenkalender aan. Zo mochten wij onlangs de veiling als locatie gebruiken voor een grote Alstroemeria-presentatie. Te gek natuurlijk. Een veiling spreekt altijd tot de verbeelding en wij konden laten zien hoe de Alstroemeria waarde toevoegt aan een boeket.”

Wat staat er nog meer op stapel?
Jacqueline: “Veel! Er komt een Bouquet Tales-Lab aan, waarin bloemisten worden uitgedaagd om eigentijdse boeketten te maken. Dit organiseren we bij bij Plantion. Ook zijn we samen aan het kijken hoe we Burendag tot een bloemengeefdag kunnen maken. Dit laatste is onderdeel van de promotiecampagne ‘365 dagen bloemen’, die we in opdracht van de Promotiecommissie Seizoensbloemen ontwikkelen. Weet je wat het ook is: we hebben er allemaal zo’n plezier in. De bloemensector is een magische wereld. Je hebt weinig voorstellingsvermogen nodig om dat te zien.”

Terug naar overzicht