Naar beneden Naar boven

Volledige focus op kwaliteit

Norbert Engler begon zijn ‘groene carrière’ ooit in de kwekerij van zijn ouders in het Duitse Kevelaer. Eind jaren negentig zag hij dat de zaken steeds moeizamer verliepen. Hij besloot als zelfstandig groothandelaar verder te gaan. Euroregionales Pflanzen Servicecenter (EPS), inmiddels met 52 man personeel, biedt maatwerk voor speciaalzaken.

Sinds 2000 voorziet Engler gespecialiseerde tuincentra van bloemen en planten. Het klantenportfolio omvat ruim 150 bedrijven, verspreid over Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. EPS opereert vanuit een 7.300 m2 groot bedrijf in Kevelaer. Daar voegt het waarde toe aan producten, door sorteren en etiketteren.

“Onze filosofie is heel duidelijk: we focussen op tuincentra die kwaliteit op de eerste plaats zetten. Je zult ons geen zaken zien doen met bouwmarkten. Niet dat de kwaliteit daar per definitie bar en boos is. Nee, hun benadering is anders. Bouwmarkten en discounters kijken in eerste instantie naar de prijs. De kwaliteit komt pas daarna”

Het hele proces
Volgens Engler is EPS voor speciaalza- ken een partner bij uitstek. Veel van zijn klanten zijn te klein om zelf naar de veiling te gaan. “Wij regelen het gehele proces voor hen. We bieden de pro- ducten in alle gewenste aantallen, hoe klein ook. Binnen één dag leveren we de bestelling. Dat claimen we ook richting onze klanten in het zuiden.”

In Kevelaer sorteert EPS de binnenge- komen producten. Zo nodig voegt het bedrijf etiketten en logo’s van klanten toe. “Op deze manier maken we het tuincentra nog gemakkelijker.” Engler neemt tuincentra die willen vernieuwen mee naar roadshows en productpre- sentaties. “Ons bedrijf positioneert zich heel sterk als partner van tuincentra.”

Transport
EPS heeft een uitgebreid netwerk van vervoerders. In de wintermaanden rijden vrachtwagens, geladen met producten voor soms wel acht klan- ten, naar Oostenrijk en Zwitserland. In de drukke maanden zijn er veel meer vrachtwagens op de weg. “Een vracht in het hoogseizoen bevat producten voor hooguit drie klanten. De levering gaat dan nog wat sneller.”

EPS haalt haar producten voor een groot deel bij Plantion weg: van violen en Calluna’s tot vaste planten en eetbare planten. De inkoop gebeurt veelal telefonisch, omdat het Engler simpelweg aan tijd ontbreekt om altijd naar Ede te reizen. Hij spreekt soms wel af op de marktplaats: ” Je hebt toch af en toe behoefte om bepaalde zaken door te nemen met kwekers of met medewerkers van Plantion.”

Dag van morgen
Engler is sterk toekomstgericht. “Niets is zo aanhoudend als verandering. Je kijkt altijd naar de dag van morgen en vraagt je steeds af: maak ik de juiste keuzes? Een ontwikkeling die je ziet en waarmee je rekening moet houden, is schaalvergroting. Die is onvermijdelijk”, zegt Engler, tevens voorzitter van de BGI (bond van Duitse groothandelaren in bloemen en planten).
Met het oog op de toekomst en de continuïteit van EPS heeft Engler per 1 januari aandelen overgedragen aan zijn drie zoons. Daarmee heeft EPS nog meer het karakter van een familiebedrijf gekregen. Naast zijn drie zoons, van wie er één ook CEO is, draaien Englers vrouw en twee dochters al langer mee op de boekhouding en administratie. In de loop van dit jaar probeert EPS het haar afnemers nog wat aangenamer te maken. Er komt een nieuw koopplatform. Klanten van EPS kunnen daarop inloggen. Het platform bevat een bestelmodule en geeft inkopers automatisch aanbeve- lingen, die passen bij het bedrijfsprofiel. Rekeningen uit het verleden zijn hier te downloaden en bestellingen zijn eenvoudig te volgen. “Gemak, service en snelheid. Daar draait het om.”

Terug naar overzicht