fbpx

Vernieuwende kwekers slaan handen ineen

Meesters in het hortensiasegment

Constant nieuwe kennis vergaren en toepassen en daarmee het mooiste ambachtelijk product afleveren: dat zijn de belangrijkste drijfveren van hortensiakwekers Erik van der Valk en Robin van Dijk. Toen er een nieuwe naam voor hun onlangs gefuseerde bedrijven moest komen, was ‘The Mastergrowers’ dan ook een treffende keuze.

De fusie tussen beide bedrijven kwam niet uit de lucht vallen. Al jarenlang deelden de kwekers hun passie voor kamerhortensia’s en werkten ze intensief samen, ieder vanuit zijn eigen familiebedrijf in het Westland. Kwekerij De Bonfut in Honselersdijk is in 1996 gestart door Eriks oom en tante. Het bedrijf is in de loop der jaren uitgegroeid tot marktleider in hortensia’s in kleine potmaat. Daarnaast kweekt De Bonfut in het najaar chrysanten en poinsettia’s. Dijk van Dijk in De Lier is in 1980 opgericht door Robins vader en oom, nadat zijn opa en later zijn oom op dezelfde locatie al een fruitbedrijf hadden gerund. Inmiddels is de kwekerij in handen van de volgende generatie Van Dijk: Robin en zijn broer Marc. Ook zus Cindy heeft een rol binnen de kwekerij en vader Leen is weliswaar gepensioneerd, maar houdt zich nog altijd bezig met veredeling.

Logische stap

“Voorheen deden wij de opkweek van de hortensiaplanten voor De Bonfut. In 2013 besloten we dit deel samen op te pakken. In plaats van leverancier zijn we toen partner geworden”, legt Robin uit. En nu worden de krachten dus nog verder gebundeld door de fusie tot The Mastergrowers. Erik: “Ik was op zoek naar een volgende stap en Dijk van Dijk zocht naar uitbreidingsmogelijkheden. Omdat we al zo intensief samenwerkten, was dit een logisch vervolg.” Hoewel ze afgelopen december officieel zijn gefuseerd, willen Erik en Robin voor het stroomlijnen van al hun bedrijfsactiviteiten echt de tijd nemen. Dat geldt ook voor hun huisstijl en marketingstrategie. “Onze afnemers, bloemisten en tuincentra zullen niet meteen zoveel merken van ons samengaan. Pas in 2021 verwachten we met een eenduidige uitstraling te komen.”

Innovatieve soorten

Wat volgens de eigenaren zeker niet verandert, is de constante zoektocht naar vernieuwing en manieren om hun klanten te blijven verrassen. Dijk van Dijk introduceerde enkele jaren geleden de Smoked Hydrangea, met een stoer ‘zwartgeblakerd’ randje. Robin laat trots de nieuwe varianten op deze hortensia zien, zoals een petrol-kleur. Erik vult aan: “Beiden hebben we nog een andere eyecatcher die al jaren heel populair is: de Magical Hydrangea. Dat is een doorkleurende hortensia. De bloei is eerst roze of blauw en kleurt dan naar groen en rood. Bovendien heeft deze een extreem lange houdbaarheid: zo’n 150 dagen.”

Weg met plastic

Behalve vernieuwing in soorten is er veel aandacht voor duurzame maatregelen. Zoals het weglaten van overbodige materialen. Door het kweken van steviger soorten kunnen bijvoorbeeld de verstevigende stokjes in de toekomst achterwege blijven. En door een nieuwe manier van verpakken, zonder plastic hoezen. “Klanten hoeven die hoezen er dan niet meer vanaf te trekken, wat tegelijkertijd zorgt voor minder beschadigde planten,” aldus Robin.

Groot en klein

Na het samengaan in The Mastergrowers, kunnen beide kwekers van groot tot klein leveren. Dat geldt voor het scala aan potmaten – van groot (Dijk van Dijk) tot klein (De Bonfut) – maar ook voor de aantallen. Een deel van hun producten wordt via Plantion verkocht en dat zal zo blijven. Erik: “Het is fijn dat onze klanten daar kleinere, voor hen passende aantallen kunnen inkopen. Op andere veilingen verkopen we grotere volumes.” Behalve aan tuincentra en bloemisten in Nederland, levert The Mastergrowers ook volop aan andere Europese landen, van Duitsland en Frankrijk tot Oost-Europese landen als Rusland en Polen. Zodat zij ook daar de consument kunnen blijven verrassen met de producten van deze Nederlandse meesterkwekers.

www.themastergrowers.nl

Terug naar overzicht