Naar beneden Naar boven

Alle seinen staan op groen

Met een tussenpauze van tien maanden werkt Bram Rijkers (34) al twaalf jaar bij de brancheorganisatie voor bloemisten. Hij lijkt voorlopig ook niet van plan om er weg te gaan, want sinds twee jaar woont hij met zijn gezin in Ede, aan de rand van het centrum. Zijn vrouw Melissa vond werk in Bennekom en zoon Perre werd geboren; dan is een korte reistijd wel zo handig. Inmiddels is het gezin ook uitgebreid met dochter Nomi.

Je hebt een wat zuidelijk accent “Dat klopt. Ik kom uit Uden, ben er geboren en getogen. Mijn vader nam de boomkwekerij over van mijn opa en ik raakte vanzelf besmet met het ‘groene virus’. Vooral het vakantiewerk dat ik deed bij Cor van Schie in Veghel deed me besluiten om in de groene sector te gaan werken. Vooral de bloemenwinkel bij zijn kwekerij vond ik interessant. Daarom koos ik na mijn vwo voor de studie Bloemisterij & Management aan de HAS in Den Bosch.”

Hoe ben je bij VBW terechtgekomen?
“Ik deed er twee stages en dat beviel wederzijds zo goed dat ik er na mijn studie ben gebleven. In 2004 begon ik als commercieel medewerker, daarna groeide ik toe naar de functie van beleidsadviseur. Na zes jaar kwam ik op een punt dat ik dacht iets anders te moeten gaan doen. Ik ging aan de slag voor Dutch Creations, een samenwer- kingsinitiatief van vijf veredelaars. Een leuke en leerzame periode waarin ik veel van de wereld heb gezien. Maar ik begon VBW te missen en gelukkig was dat ook andersom zo.”

Bij je terugkeer was de crisis in volle gang
“Dat mag je zeggen! De bloemisten hadden het zwaar en voor een aantal geldt dat nog steeds. Toch hebben de mees- ten zich geweldig door die moeilijke tijd heengeslagen. Tegen de verwachtingen in hebben ze hun landelijk marktaandeel (bloemen 50 procent, planten 30 procent) gehandhaafd. VBW heeft in die periode ondersteuning geboden bij de uitdagingen die op hun pad kwamen.”

Wat waren de uitdagingen?
“Bij een aantal was er behoefte om het ondernemerschap verder te ontwikkelen. We hebben trainingen opgezet voor bedrijfsvoering, marketing en verkoop. En we hebben het promotielabel ‘Mijn Bloemist’ in het leven geroepen. Daarmee reiken we de bloemist middelen aan om te zorgen voor een betere lokale herkenbaarheid. Van de 1300 leden deden er in het begin 50 mee aan een promotiecampagne, tegenwoordig ruim 400. Wel naderen we een punt van verzadiging.”

Is het tijd voor iets nieuws?
“In 2017 willen een volgende stap maken. Met Mijn Bloemist bieden we één label voor iedereen aan, waar een bepaalde onderverdeling goed zou zijn. Op basis van onderzoek hebben we twee kansrijke segmenten benoemd voor een groot deel van de markt: de specialist en de doorloopbloemist. De specialist heeft een bijzonder assortiment, geeft persoonlijke aandacht en biedt beleving. De doorloopbloemist heeft een ruim en scherp geprijsd assortiment. We willen bloemisten helpen toekomstgerichte keuzes te maken. Het kan betekenen dat er naast Mijn Bloemist aparte labels komen voor deze twee categorieën. Daarbij mogen ze rekenen op nog actievere ondersteuning van VBW en de partners waarmee we samenwerken.”

Welke rol speelt de consument hierin?
“De markt is totaal veranderd. De consu- ment is minder trouw en vindt andere manieren van oriënteren en inkopen, vooral online, steeds belangrijker. Tegelijk is er een groeiende, terugkerende behoefte aan ambachtelijke winkels. Maar bovenal zijn bloemen, met name planten, populairder dan ooit. In de afgelopen twee jaar is het aantal consumenten dat het liefst bij de bloemist koopt, met 8 procent gegroeid. Dat biedt kansen. Alle seinen staan op groen voor de bloemist die het oppakt.”

Hoe verloopt de samenwerking met Plantion?
“Heel goed! We benutten elkaars sterke punten en vullen elkaar aan in het belang van de bloemist. Samen hebben we programma’s uitgerold om winkeliers te ondersteunen. Afgelopen jaar hebben we er via Plantion honderd aspirant-leden bij gekregen. In de collectieve promotie richting consumen- ten stemmen we de agenda’s op elkaar af en denken we met elkaar mee. In de hele sector zie je een groeiend bewust- zijn over de meerwaarde van samenwerking. Ik zie dat de komende jaren alleen maar verder toenemen.”

Terug naar overzicht