Naar beneden Naar boven

Schakel tussen werkgever en medewerkers

Tevreden en gemotiveerde medewerkers. Daar is het Kristel Nijenhuis, hoofd Personeel & Organisatie bij Plantion, allemaal om te doen. Een kijkje op haar afdeling.

“Een bindmiddel tussen werkgever en medewerker”, zo ziet Kristel Nijenhuis haar afdeling. “Je probeert er voor het personeel te zijn. Geluiden die je opvangt, sla je op en daarmee ga je naar de medewerkers. Soms houd je de directie ook een spiegel voor: dit is er aan de hand, wat doen we ermee? Daarbij probeer je zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Ik bewaak de objectiviteit.” Ze houdt de afdeling P&O grotendeels in haar eentje draaiende. Een hele klus, want het takenpakket is veelzijdig. Personeel dat een cursus wil volgen, langdurige ziekte van een medewerker, ontwikkeling van de arbeidsvoorwaarden, doorvertaling van wettelijke regels naar de situatie van Plantion, toezicht op de planning van functioneringsgesprekken – bij al dit soort zaken komt Nijenhuis om de hoek kijken. Ze overlegt veel zaken met Peter Bakker.

Trends vertalen naar Plantion
De afdeling telt bovendien een derde gezicht, Petra Disveld. Zij verzorgt sinds enige tijd de  salarisadministratie. “Wel blijf ik daar eindverantwoordelijk voor”, zegt Kristel. Met het overhevelen van de salarisadministratie is meer ruimte ontstaan voor andere belangrijke zaken. “Mijn werk is iets beleidsmatiger geworden. Behalve vakinhoudelijke trends volg ik ook ontwikkelingen in de wetgeving en ga ik na wat voor impact deze hebben op het personeelsbeleid van Plantion. Dat gaat over zaken als langer doorwerken en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Vooral dit laatste thema is actueel. Het streven is om medewerkers zo fit en vitaal mogelijk te houden.”

Laag personeelsverloop
Kristel zit duidelijk op haar plek op de afdeling P&O. “Ik werk sinds 1988 bij de veiling en heb gaandeweg verschillende functies gehad. Dat heeft als voordeel dat je goed weet wat er leeft. De huidige functie vind ik het meest uitdagend. Je probeert iedere dag weer te zorgen voor tevreden en gemotiveerde werknemers. Daar heeft uiteindelijk iedereen voordeel bij.” De medewerkers van Plantion zijn volgens Kristel gemiddeld genomen zeer tevreden. “In 2013 hebben we een tevredenheidsonderzoek gehouden. De gemiddelde waardering lag op 7,8, terwijl dat landelijk 7,4 is. Het personeelsverloop is heel erg laag, ook dat is een duidelijk signaal. Al is het ook belangrijk dat er op tijd wat vers bloed bij komt”, zegt ze.

Zaken slimmer oppakken
Het gaat goed, maar uitdagingen blijven er altijd, voegt ze er graag aan toe. Zo wordt er op dit moment binnen Plantion flink gehamerd op Lean businessstrategie: maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspaning. “Iedere afdeling heeft een whiteboard om samen  verbeterpunten te noteren. Hoe kunnen we zaken slimmer oppakken?” Voor klanten van Plantion is het werk van de P&O-afdeling nauwelijks zichtbaar. “En toch merken ze het indirect. Aan de goede manier waarop ze geholpen worden, bijvoorbeeld; dat kan een gevolg zijn van het Lean-traject. Ook merken klanten het wellicht aan de kennis en kunde van medewerkers. Want Plantion biedt  medewerkers ruime mogelijkheden voor extra scholing.”

Terug naar overzicht