fbpx
Naar beneden Naar boven

‘Samen kom je verder in de business’

Marginpar is een vaste aanvoerder van snijbloemen bij Plantion. Het Aalsmeerse import- en productiebedrijf is dagelijks op zoek naar nieuwe soorten en probeert deze jaarrond beschikbaar te krijgen. “Het stopt nooit, we willen altijd vernieuwing .”

De ploegendienst begint aan de verwerking van een partij snijbloemen, zojuist binnengekomen in de loods van Marginpar in Aalsmeer. “Allemaal producten uit eigen kwekerijen”, legt manager Bram van Mil uit. “We zijn geen handelshuis dat enkel bloemen importeert, maar werken samen met kwekerijen waarin wij een belang hebben. Zo hebben we nog meer controle over het product en de kwaliteit. In Nederland regelen we de verwerking en bovendien zetten we de producten betrouwbaar in de markt.”

Succes begon met hypericum
Het was de vader van huidig directeur Rob Koning die Marginpar zo’n dertig jaar geleden leven inblies. Hij werd destijds gevraagd om op een Zimbabwaanse boerderij een kwekerij op te richten. “Het werd de eerste productielocatie van hypericum buiten Europa. De kwekerij draaide zo goed, dat de vraag al snel groter werd dan het aanbod. Op dat moment kwamen kwekersgroepen tot stand, maakten we afspraken met veredelaars over de exclusiviteit en ontstond een keten”, zegt Van Mil. Vandaag de dag is Marginpar betrokken bij tal van schakels in de snijbloemenketen: productielocaties in Kenia, Ethiopië, Tanzania, Zimbabwe en Portugal, licentiebeheer en vertegenwoordiging op de Europese markten. Sinds 2008 regelt Marginpar ook de verwerking. Koning: “We besteedden dat eerst uit, maar we wilden het in eigen hand nemen, omdat we daardoor meer informatie over de kwaliteit krijgen. We zien hoe de producten uit de doos komen als ze in Nederland arriveren.”
Marginpar betrekt snijbloemen van kwekers die samen goed zijn voor een oppervlak van vierhonderd hectare. Om de continuïteit te waarborgen is Marginpar actief in meerdere landen. Koning: “We hebben er bewust voor gekozen om in verschillende bedrijven een belang te nemen: soms een minderheid, soms een meerderheid. Dit doen we om wederzijdse afhankelijkheid te creëren. Want samen kom je verder in de business.”

Nieuwe soorten
De toegevoegde waarde van hun bedrijf zit volgens Koning en Van Mil vooral in de innovatiekracht. Marginpar heeft de consument in de loop der jaren bekend(er) gemaakt met snijbloemen zoals eryngium, astrantia en clematis. “We hebben zelf markten opgebouwd. Veel producten waren niet jaarrond te verkrijgen en bijvoorbeeld de clematis bestond überhaupt nog niet als snijbloem. Samen met veredelaars hebben we dit opgepakt, met als resultaat dat we nu een breed pakket bieden: producten in een groot volume én mooie nicheproducten”, zegt Koning. Het zoeken naar nieuwe producten blijkt een continu proces: Koning: “Het begint met vertrouwen in een product. Bij ons en de veredelaar. Je doet daarbij een beroep op je gevoel en ervaring: maakt deze soort een kans? Eenmaal geïntroduceerd komt de snijbloem via de veiling al snel in het fijnmazige netwerk van bloemisten. We bouwen de markt organisch op door klein te beginnen en aan de hand van feedback het product en het proces geleidelijk te verbeteren. Je moet over flink wat doorzettingsvermogen beschikken.”
Als ergens markt voor is, begint volgens Van Mil misschien nog wel de grootste uitdaging: “Het creëren van beschikbaarheid. De betreffende bloem moet net als een pak suiker altijd te koop zijn”, zegt hij. Koning: “Soms moeten we daarom keuzes maken die op onbegrip stuiten. Dan horen we: ‘Stuur die bloemen ook naar ons’. Maar hoe meer we versnipperen, hoe moeilijker het is om de beschikbaarheid te garanderen. Bij meer vraag, vergroten we eerst de productie. We snijden geen dunnere plakken maar maken de koek groter.”

Samenwerking met bloemisten
Bij Marginpar hopen ze dat de band met bloemisten nog hechter wordt. “Achter de schermen zijn we steeds bezig om de kwaliteit te verbeteren. We betrekken onze Afrikaanse kwekers en veredelaars bij het proces, zij komen regelmatig hier kijken. We willen laten zien waarom bepaalde aspecten belangrijk zijn”, zegt Koning. “Met feedback van kopers kunnen we onze mensen nog gerichter sturen. Om die reden is Plantion, een bloemistenveiling pur sang, voor ons heel belangrijk. De ‘M’ van Marginpar moet betrouwbaarheid uitstralen.”

Terug naar overzicht