fbpx

Romeo Sommers adviseert en inspireert bloemisten

Trendwatcher en groenstylist Romeo Sommers legt zijn oor graag te luister bij de consument. Want daar ligt volgens hem de sleutel naar succesvol ondernemen. “Er komt een publiek aan dat geen product wil, maar een goed verhaal.”

Een druk baasje is Romeo Sommers altijd wel. Maar de maanden rond de jaarwisseling waren wel erg intens voor de bekende trendwatcher en groenstylist. In december vloog hij naar Shanghai voor verschillende projecten, waaronder de styling van een urban green shop met restaurant en cocktaibar voor de lokale bevolking. Daarna ging het vizier volledig op IPM Essen en TuinIdee Den Bosch.

Buckingham Palace

Dat Romeo iets in bloemen en planten zou gaan doen, stond in de sterren geschreven. Vanaf zijn achtste was hij volgens zijn moeder al druk in de weer met plantjes. Zodra het mocht, ging hij in het weekend werken bij bloemengroothandel Van Mill, vlakbij zijn huis in het Noord-Limburgse plaatsje Molenhoek. Op de middelbare tuinbouwschool koos hij de richting bloemsierkunst. Ook het avontuurlijke karakter van Sommers ontpopte al vroeg. Zo liep hij stage bij een bloemist in Londen, om daar vervolgens op freelancebasis te blijven hangen. “Toen het koninklijk huis een stylist zocht, werd ik er door de bloemist op uit gestuurd naar Buckingham Palace!”

Op televisie

Terug in Nederland schreef hij zich in voor de opleiding bedrijfskunde aan de HAS, want: “Ik wilde behalve met mijn handen ook graag met mijn hoofd werken.” Het leverde hem een baan als marketingmanager op bij zijn vroegere werkgever Van Mill. Daarna reisde hij voor Kaemingk, een importeur van kerstartikelen, een tijdje de wereld rond. Een overstap naar Intratuin bracht rust, maar ook weer een nieuw avontuur. Want toen het bedrijf het programma Tuinruimers van Rob Verlinden ging
sponsoren, werd Romeo het gezicht van Intratuin. “Eerst vond ik het maar niks, al die camera’s. Maar ik begon wel de creatieve kant, het werken met bloemen en planten steeds leuker te vinden.”

Green Friday

Alle ervaringen en indrukken kwamen in 2010 samen in de oprichting van byRomeo. Bedrijven en beurzen huren Romeo in als trendwatcher en creatief adviseur. Op een van die beurzen ontmoette hij een Chinees met plannen voor een hippe groenwinkel in Shanghai. “Ik zei dat ik een mooi winkelconcept had klaarliggen. Hij raakte geïnteresseerd en we zijn gaan samenwerken.” Ze realiseerden Green Friday, een botanische stadswinkel met restaurant en cocktailbar. “In Shanghai is smog een groot probleem. Met dit concept laten we zien hoe gezond het is om planten in huis te hebben. Van daaruit leggen we ook de link naar kruiden en gezonde voeding.”

Goed verhaal

Trends waarnemen en goed luisteren naar je klanten, is wat Romeo ook de Nederlandse bloemist voorhoudt tijdens lezingen en workshops. “Op prijs ga je het niet winnen van de supermarkten. Maar zeker het jongere publiek wil geen product, maar een goed verhaal. Dat is een kans, want de bloemist kan die inspiratie bieden. Laat maar zien dat je ergens voor staat. Dat je milieu en gezondheid echt belangrijk vindt en zorg hebt voor de natuur. De consument is bereid daarvoor te betalen.”

Meer informatie over Romeo Sommers:
www.byromeo.nl

Terug naar overzicht