fbpx

‘plantion regelt transport voor online kopers’

Plantion wil online kopers zo veel mogelijk ontzorgen en biedt daarom sinds kort ook transportmogelijkheden aan. Bestelde producten worden nog dezelfde dag geleverd. Projectleider Mariska Maasse: “Door de coronacrisis heeft Kopen Op Afstand een vlucht genomen.”

“Er werd binnen Plantion al langer gesproken over het aanbieden van transport voor klanten die op afstand kopen”, zegt Mariska. “Kopen op Afstand (KOA) heeft de toekomst, dus moeten we daarop inspelen. We willen daarbij ook aantrekkelijk zijn voor klanten buiten onze landsgrenzen. Je praat dus over steeds grotere afstanden en dan kun je niet van alle kopers verwachten dat ze fysiek hier naartoe komen, hoewel we ze natuurlijk wel graag af en toe op de klok zien. Door transport aan te bieden, ontzorgen we hen.”

Stroomversnelling

Eind vorig jaar werd besloten om door te pakken. Juist op het moment dat het transportconcept gereed was voor een pilot, sloeg het coronavirus toe. KOA kwam in een stroomversnelling en daarmee ook de behoefte aan transport. “Veel van onze klanten vonden het veiliger om vanuit huis zaken te doen. Ook vanuit het perspectief van Plantion was het logisch om KOA te stimuleren, want de capaciteit op de kloktribune was de helft minder dan normaal. Sommige online kopers worstelden met het vervoer. ‘Hoe moeten we dat doen?’ Toen we dit zagen gebeuren, hebben we meteen het transportaanbod onder de aandacht gebracht.”

Dankbaar gebruik

Sinds de introductie van transportfaciliteiten is er veel interesse. Diverse kopers maken inmiddels dankbaar gebruik van de service, die nu met behulp van hun feedback steeds verder wordt gefinetuned. “Het werkt eigenlijk heel eenvoudig: kopers die transport wensen, laten ons dat weten. Vervolgens treden wij in contact met de transporteur met wie we hierin samenwerken, B&M Koeriers uit Ede. Plantion doet dan een tariefvoorstel, gebaseerd op de afstand en voorzien van volumestaffels. Het is dan aan de koper om aan te geven of dat tarief past”, legt Mariska uit

Levering dezelfde dag

“Als de prijsafspraak eenmaal is gemaakt, kunnen kopers steeds gebruik maken van de transportmogelijkheid. Daags vóór het Kopen Op Afstand geven zij ons uiterlijk om 17.00 uur een seintje dat transport gewenst is – de hoeveelheid karren doet er op dat moment nog niet toe. Wij schakelen B&M Koeriers dan alvast in. Na het online inkopen gaat het gekochte zo snel mogelijk op transport. De producten worden nog dezelfde dag geleverd, zodat kopers altijd verzekerd zijn van een vers product.”

Extra medewerker

De eerste reacties van kopers zijn zeer enthousiast. Mariska: “Ze geven aan dat de producten snel en op een goede manier vervoerd worden. Voor langere afstanden is zelfs gekoeld transport mogelijk.” Ook kostentechnisch is het interessant. “Een klant had de kosten van zelf ophalen vergeleken met de kosten van transport door Plantion. Het is volgens hem vergelijkbaar, maar het voordeel van transport door Plantion is dat hij ontzorgd wordt en een extra medewerker in de winkel houdt. Het is natuurlijk fijn om zulke feedback te krijgen!”

Ook geïnteresseerd in de transportmogelijkheden van Plantion? Neem contact op met Mariska Maasse: mariskamaasse@plantion.nl

Terug naar overzicht