fbpx

Plantion helpt: duurzame bloemist met inkoop en ‘bewijsplicht’

De vraag naar duurzame bloemen en planten neemt snel toe. Zowel bij de consument als bij zakelijke klanten. De bloemist kon voor een duurzaam assortiment al steeds beter bij Plantion terecht. Met speciaal ontwikkelde software helpt Plantion de koper nu ook om op keurmerken te selecteren én aan te tonen dat zijn gekochte waar daadwerkelijk duurzaam is.

‘Aantrekkelijk voor kwekers én bloemisten die voor duurzaam kiezen’

“Vroeger hadden we een aantal bloemisten die om idealistische redenen naar duurzame bloemen en planten vroegen”, zegt Gerrit Kremer, hoofd klokverkoop bij Plantion. “Maar afgelopen zomer had ik ineens meerdere bloemisten per week aan m’n bureau staan met de vraag of Plantion extra ondersteuning kan bieden op het gebied van duurzame bloemen en planten. Zowel bij de inkoop als de verantwoording naar klanten en certificerende instanties. Dan weet je: dit is een actuele ontwikkeling waarmee je iets moet.” De wensen die Plantion vanuit de markt opving: maak inzichtelijk welke partijen die voor de klok komen, duurzaam zijn. En zorg ervoor dat het voor bloemisten gemakkelijker wordt om te bewijzen dat ze aan de voorwaarden van certificerende instanties voldoen. Plantion pakte de handschoen op en ontwikkelde in overleg met enkele verkooporganisaties en bloemisten de benodigde programmatuur. Deze software stelt de bloemist in staat een goede selectie te maken uit het duurzame aanbod, zowel vooraf bij Kopen Op Afstand als op de klok.

Selecteren op duurzaamheid
Ron Nieboer, hoofd ICT van Plantion legt uit: “In de elektronische aanvoerbrief vermeldt de aanvoerder een aantal kenmerken zoals de potmaat, de lengte, het gewicht en het aantal knoppen. Daarnaast vermeldt hij ook de duurzaamheidscertificaten die hij als kweker heeft. Een rekenmodule, die van ieder certificaat of keurlabel weet welke kenmerken erbij horen, gaat na in hoeverre de producten aan de eisen van een label voldoen. Als een partij rozen bijvoorbeeld Fairtrade is, en daarmee voldoet aan het label van de Barometer Duurzame Bloemist, sturen we die informatie automatisch mee naar de KOA-module.” Kopers kunnen binnen de KOA-module, waar alle partijen worden benoemd met een foto erbij, vervolgens gemakkelijk selecteren op duurzaamheid. Nieboer: “Bijvoorbeeld: ‘toon alleen de partijen die voldoen aan Barometer Duurzame Bloemist’. Alle labels die we ondersteunen, kan de koper door elkaar selecteren. Dat helpt hem gigantisch bij het bepalen van de inkoopstrategie voor de volgende dag. Ook in de afmijnzaal wordt het betreffende keurmerklabel getoond zodat kopers meteen kunnen zien dat een product echt duurzaam is.”

Aantoonbaar via de nota
De software biedt ook na aankoop voordelen. Want de koper kan een periodiek notaoverzicht opvragen waarop staat welk deel van de inkoop heeft voldaan aan de eisen van bijvoorbeeld Barometer Duurzame Bloemist, het label waarmee onder andere Fleurop werkt, of Green florist, het label van Topbloemen. Zowel certificaten aan de producentenzijde als keurmerklabels aan de consumentenkant zijn onderdeel van het systeem. Detaillisten kunnen al die gegevens delen met keurmerkinstanties die daarom vragen. Zelf is Plantion ook bezig om de ontwikkelde software gecertificeerd te krijgen bij Stichting Milieukeur (SMK). Kremer: “We laten hun auditors naar deze software kijken om ze ervan te overtuigen dat het systeem altijd correcte informatie oplevert. Als een auditor bij een bloemist aanklopt, kan die het notaoverzicht laten zien en aantonen hoe en wat hij heeft ingekocht aan duurzame producten. Dan hoeft niet de hele administratie op de kop gezet te worden en zijn extra vragen overbodig.”

Beter rendement
De software zal zich steeds ontwikkelen, stelt Nieboer. “Ik zie bijvoorbeeld veel spotjes van het keurmerk On the way to PlanetProof. In ons model is het een koud kunstje om ook daarvan de eisen mee te nemen.” Het systeem kan ook rekening houden met internationale eisen. “Stel dat er buiten de landsgrenzen andere consumentenlabels en certificaten bijkomen, dan kunnen we de kernmerken daarvan inpassen in onze software. Zodoende kunnen we bijvoorbeeld ook Belgische, Duitse en Zwitserse kopers op dit gebied bedienen.” Met de nieuwe software wil Plantion bestaande klokkopers beter bedienen en nieuwe kopers aantrekken. Kremer: “Het mooie van het inzichtelijk maken van het duurzaamheidskenmerk, is dat kopers daar meer op zullen gaan filteren. Als veel kopers dat doen, geeft dat een prijsvoordeel en levert het product meer rendement op dan product zonder duurzaam label. We proberen zo twee zaken te bereiken. Kwekers met duurzaam geteelde producten willen we interesseren om bij ons te veilen. En de bloemist die voor duurzaamheid kiest, moet goed en gemakkelijk bij Plantion kunnen inkopen.

Terug naar overzicht