fbpx

‘Onze grote uitdaging is om PDM te laten groeien’

“Pas sinds de zomer runnen ze met zijn tweeën Plantion Digitale Marktplaats (PDM), maar John van der Voort en Maarten van Ruitenbeek vormen nu al een soepel lopende tandem. Waar John alles weet van bloemen en planten, is Maar ten vooral sterk in de techniek achter PDM. “We willen onze klanten een zo compleet mogelijk aanbod bieden.”

Na het vertrek van Sjanne Schouls kregen ze de touwtjes rond PDM in handen. John werd vanuit de buitendienst naar voren geschoven om het commerciële succes van de digitale marktplaats te vergroten. “Voorheen was ik gespecialiseerd in perkplanten, nu heb ik met alle producten te maken. De diversiteit aan klanten en het brede assortiment maken het werk leuk en veelzijdig.” Maarten werd gepolst of hij de technische aspecten van PDM wilde managen. Daarvoor werkte hij op de administratie van Plantion. “Voor mij was dit een heel mooie kans. Ik had al langer de ambitie om meer met het product zelf te doen en met klanten in contact te zijn. In deze functie is dat mogelijk.”

Progressie boeken
De twee marcheren met gelijke passen en bouwen PDM stap voor stap uit. Er zijn inmiddels zo’n negentig actieve kwekers die hun assortiment op de online marktplaats aanbieden. Aan de andere kant zijn er ongeveer driehonderd kopers met inloggegevens, waarvan er circa zestig zeer regelmatig producten afnemen. “Onze grote uitdaging is om te groeien”, zegt John. “Het is echter een kip-eidiscussie als je me vraagt aan welke kant je moet beginnen. Zonder kwekers geen klanten en zonder klanten geen kwekers. Daarom willen we aan beide zijden progressie boeken. We kijken en luisteren heel goed wat de behoeftes zijn en proberen een zo compleet mogelijk assortiment te presenteren.”

Waardering koper én kweker
Om succes te kunnen hebben, moet je meedenken en er voor de klanten staan, vindt Maarten. “Als er bijvoorbeeld iets hapert met de digitale koppeling tussen de systemen van de kweker en Plantion, springen we daar gelijk op in.” John: “En als een aanvoerder een deel van zijn assortiment voor de klok brengt, proberen we hem uit te dagen om de rest via PDM aan te bieden.” Regelmatig voelen beide mannen waardering. John: “Laatst werd het aanbod van een specifieke leverancier op PDM stopgezet. Guus van Logtestijn en ik zijn toen naar de betreffende kweker gegaan, omdat er vanuit een koper toch vraag naar was. We hebben afspraken gemaakt en nu is het aanbod weer online. Op zo’n moment maken we én de koper én de kweker blij.”

Meer gebruiksgemak
Achter de schermen zijn de heren ook druk bezig met de toekomst. Maarten: “De bedoeling is dat we een nieuwe versie van PDM lanceren, met nog meer gebruiksgemak. Nu gebeurt het nog weleens dat enkel de verplichte kenmerken bij een product vermeld worden en de overige kenmerken niet. Ook al zijn die ingevuld. Dat en andere zaken gaan we straks verbeteren.”

Terug naar overzicht