fbpx

Online inspiratie, live contact!

Bij de naam Boeketten.nl denk je al snel aan een webshop, maar het is toch in de eerste plaats ‘gewoon’ een bloemenwinkel. Klanten wandelen makkelijk even binnen bij de zaak van Rob Bakker in Nieuwegein. Zijn bedrijf is een schoolvoorbeeld van online inspiratie en persoonlijke ontmoeting.

De knusse bloemenzaak is gevestigd in een al net zo knus winkelcentrum. “Het is hier net een klein dorp”, beaamt Rob Bakker. “Veel klanten lopen elke dag even bij me binnen. ‘Die chrysanten van gisteren, heb je die nog?’ hoor ik dan bijvoorbeeld. Niemand heeft hier haast. Het is allemaal gemoedelijk.”

Nieuwe naam

Zelf noemt hij Boeketten.nl ‘een zaak met leuke bloemen en leuke dingen voor leuke prijzen’. Met tien euro kun je er al goed slagen. Oudere klanten kennen de winkel nog als Bloemenhuis Bakker. “Die naam had mijn vader bedacht toen hij in 1973 startte. Ik vond het niet meer van deze tijd, dus zocht ik iets moderns. Mijn plan was om veel onlineverkoop te gaan doen. Maar ik ontdekte dat het echt een vak apart is, dat kun je er niet een beetje bij doen. Je foto’s bijvoorbeeld moeten echt heel goed zijn, anders werkt het niet op internet. Onlinebestellingen komen soms ook later aan dan de klant wil. Dat kan gedoe opleveren. Als er problemen zijn, wil ik die zelf direct kunnen oplossen.”

Dochter als influencer

Zelf staat Bakker dus het liefst in de zaak, hij houdt van het contact met zijn klanten. Maar hij weet ook dat ‘online’ ontzettend belangrijk is. Bedrijven bestellen vrijwel allemaal via internet. Dat kan via zijn webshop, www.boeketten.nl. Daarnaast biedt zijn dochter Chelan een helpende hand. Zij is influencer en heeft schrijft blogs over bloemen en planten. “Dankzij haar kan ik aanbiedingen, inspiratie en achtergrondinformatie makkelijk communiceren met mijn (toekomstige) klanten. Dat werkt goed, want er komen steeds vaker mensen van buitenaf naar het winkelcentrum die speciaal vragen naar onze bloemen en planten.”

Taste the Green

Bakker ziet dat de kracht van influencers steeds groter wordt. Om diezelfde reden nam hij in 2019 ook deel aan het testpanel van Plantion voor Taste the Green. “Het is mooi dat Plantion deze mogelijkheid biedt. Wanneer je online goed staat aangeschreven, doe je het ook goed in je fysieke winkel. Influencers zorgen voor mooie teksten en foto’s waardoor klanten worden geïnspireerd. Het is nog wat lastig in te schatten hoe we Taste the Green goed kunnen inzetten, maar met wat hulp van Plantion gaan we het gewoon doen.”

Rode en witte rozen

De band van Bakker met Plantion gaat ver terug. “Als bloemist kun je er prima slagen. Doordat je bij Plantion bloemen en planten al vanaf één fust kunt kopen, kun je je assortiment mooi breed houden. Dat past bij mijn winkel, want ik heb van alles wat.” Als hij ‘s morgens naar Ede gaat, heeft hij geen lijstje bij zich; hij koopt op ervaring en gevoel. “De enige bloemen die ik altijd wel in de zaak wil hebben, zijn rode en witte rozen. De rest zie ik daar wel; ik kijk wat er is en koop wat in mijn straatje past. Ik zal niet snel de eerste bloemist zijn die bijvoorbeeld pioenrozen of een bepaalde plant heeft. Het gaat mij om goede kwaliteit voor redelijke prijzen, dus als het nodig is dan wacht ik wat langer.”

www.boeketten.nl

Blog Chelan Bakker:
www.lossebloemen.nl

Terug naar overzicht