Naar beneden Naar boven

Mannen met fingerspitzengefühl

De aanbodmanagers van Plantion reizen langs kwekers in binnen- en buitenland. Ze zijn grotendeels verantwoordelijk voor welk product er op de markt komt en drukken daarmee hun stempel op de handel. “We hebben een goed ontwikkeld gevoel voor de belangen van kopers en kwekers”, zegt Arie Vreugdenhil.

Ze zijn bijna altijd onderweg, de aanbodmanagers van Plantion. “Ook al zien we elkaar niet elke dag, we hebben wel voortdurend contact met elkaar. We willen de juiste producten in de juiste aantallen, waarmee kopers een compleet aanbod hebben en kwekers een goede prijs krijgen”, zegt Arie Vreugdenhil. Marco Sakkers richt zich op de Nederlandse kwekers van kamer- en tuinplanten, Arie heeft de Nederlandse bloemenkwekers onder zijn hoede. Amichay Alon en Ton Treffers houden zich bezig met buitenlandse partijen. Amichay slaat een brug tussen Plantion en Israëlische kwekers. “Ik spreek Hebreeuws en ken als Israëliër de cultuur. De kwekers daar vinden dat prettig.”

Persoonlijk contact
Het team, bij elkaar ruim driekwart eeuw veilingervaring, is een krachtige motor voor de marktplaats. “Plantion is relatief klein. Dan is persoonlijk contact met kwekers extra belangrijk. Kwekers zijn de afgelopen jaren in omvang gegroeid. Bij ons kunnen ze de echt grote aantallen niet kwijt op de klok, maar als onderdeel van hun verkoopstrategie is Plantion wel degelijk belangrijk. Spreiding van het aanbod kan voor hen een betere prijs opleveren”, zegt Ton. “Producten die regelmatig te verkrijgen zijn, hebben de grootste kans van slagen in onze markt. Daar hebben we het met kwekers over”, zegt Arie. “Daarnaast bespreken we het sentiment. Hoe reageren de kopers op producten? En wat zijn de verwachtingen voor de komende tijd? Welke bloemen en planten heeft de markt nu wel of juist niet nodig?” Marco: “Om het werk goed te kunnen doen, spreken we ook met kopers. Wat missen ze? Hoe vinden ze de kwaliteit?”

Steeds alert
Het werk houdt niet op na kantoortijd. De telefoon staat continu aan voor dringende vragen en de heren zijn steeds alert op zaken die van invloed kunnen zijn op de handel. “’s Avonds kijken we daarom altijd geïnteresseerd naar de weersberichten”,
vertelt Marco. Ton: “We volgen ook ontwikkelingen in het buitenland die impact kunnen hebben op de bedrijfsvoering van de lokale kwekers.” Amichay: “Wat doen de olieprijzen? Hoe is de wisselkoers?”

Investeren in relaties
De band met de kwekers is uitstekend, zeggen de vier aanbodmanagers. Marco: “Als je vaak bij iemand over de vloer komt, heb je het niet alleen over bloemen en planten. Het gaat over meer.” Amichay: “Sommige kwekers in het buitenland worden vrienden. Laatst ging ik met de directie van Plantion naar Israël. Ik was er al wat eerder om de reis voor te bereiden. Eén van de kwekers stond erop dat ik naar de trouwerij van zijn dochter zou komen. Dat is bijzonder.” Arie: “Maar hoe leuk het contact ook is, het gaat erom dat ze bij je veilen. En dat is niet altijd vanzelfsprekend. We investeren in langetermijnrelaties. Soms zeggen we: ‘De vraag is beperkt, veil maar een kar minder’. We denken dan puur in het belang van de kweker.” Marco: “Dat fingerspitzengefühl is erg belangrijk.” Amichay: “Bij Israëlische kwekers draait het om eerlijkheid. Ik krijg hun vertrouwen. Dan moet ik hen goed en eerlijk adviseren.”

Terug naar overzicht