Naar beneden Naar boven

Veel kansen voor jong talent

Verrassend: Dave de Olde (29) verruilde een baan in de ‘snelle wereld’ van Red Bull voor een functie in de sierteelt, bij Berhard in Luttelgeest. “De sfeer en de dynamiek van de tuinbouw vind ik erg leuk.” 

Het bedrijf van Simon en Bram Bernhard timmert al jaren flink aan de weg. De twee broers komen uit een Amsterdamse tuindersfamilie. Bij gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden verplaatste hun vader het bedrijf in 1972 naar de Noordoostpolder, daar was grond genoeg. Zijn beide zoons zetten het bedrijf voor  en breidden het uit. Bernhard kweekt snijrozen (Avalanche),  maar ook 200 soorten Phalaenopsis, perkgoed en kuipplanten. Om de producten naar klanten en veilingen te transporteren beschikt Bernhard over eigen geconditioneerd transport. Drie jaar geleden zocht het succesvolle bedrijf een ‘ondersteunend verkoper Phalaenopsis’.

Waarom besloot je te solliciteren?

“Ik had in Groningen commerciële economie gestudeerd en daarna een tijdje saleswerkzaamheden gedaan voor Red Bull. Maar ik kom uit Ens, hier vlakbij. Net als vrijwel iedereen in het dorp deed ik vroeger vakantiewerk bij een kweker. Vrijwel elke vakantie en elk weekend was ik bij plantenkwekerij Wouters te vinden. Toen ik van studie wisselde heb ik er ook twee keer een half jaar voltijds gewerkt. De eerste keer in de cash & carry. De tweede keer in IJsselmuiden; deze tuin was toen net gekocht en moest ingericht worden met automatisering.”

Was het niet aantrekkelijker om bij Red Bull te blijven?

“Red Bull wilde bij sportverenigingen binnenkomen.Dat leek me een leuke uitdaging, want het drankje stond niet bekend als gezond. Ik moest targets halen.

“Het was een sprong in het diepe”

Na drie maanden beheerste ik het kunstje en toen was de uitdaging weg. Toen ik de vacature bij Bernhard zag, ging mijn hart sneller kloppen.”

Werd je meteen aangenomen?

“Ja, maar niet voor Phalaenopsis. Ze hadden al iemand anders, maar ze wilden ook met mij verder. Ik begon met de verkoop van pot- en perkplanten en daarna zouden we wel zien. Na verloop van tijd ging ik ook de inkoop en het personeelsbeleid doen. Ik ben nu sinds twee jaar verantwoordelijk voor de patio-tuin. In de piekperiode werken er ongeveer 70 mensen.”

Zo snel bedrijfsleider, was dat spannend?

“Het was een sprong in het diepe. In het begin vond ik het spannend, al vraag ik me nu af waarover ik me toen zo druk maakte. Het gaat goed. We hebben een gemotiveerd team en voeren verbeteringen door. De groei zit er goed in.”

Aan wie leveren jullie?

“Naast directe verkoop, contracten met retailers, daghandel met cash & carry’s en tuincentra in Duitsland en Engeland zien we de klok als een belangrijk kanaal. Via Plantion komen onze producten bij de Nederlandse tuincentra, supermarkten en bloemisterijen.”

Heeft Bernhard last van de grote telers in het buitenland?

“Met onze kwekerij van 11 hectare kunnen we de concurrentie goed aan. De tuin is vierkant met twee hoofdpaden. Daardoor is het overzichtelijk en zijn de loopafstanden relatief kort. Ondanks de grootte van het bedrijf kunnen we toch goed en snel kleine orders uitleveren. Het bezit van eigen vrachtwagens is daarbij ook een pre.”

Hoe belangrijk is het online kanaal?

“Dat is heel belangrijk voor ons. Een van onze mensen is vrijwel continu bezig met het op orde houden van ons online aanbod. We zitten op de digitale marktplaatsen van onze klanten. En als het hoogseizoen voor ons weer begint, gaan we zeker ook op Plantion Digitale Marktplaats. Via het digitale kanaal kunnen klanten heel gericht een bepaald product inkopen. De uitdaging voor ons is om de klant zover te krijgen dat hij meerdere soorten van ons tegelijk afneemt, zodat het volume interessant blijft.”

Maakt het digitale kanaal de fysieke klok overbodig?

” Nee, dat geloof ik niet. Ik zie Plantion als een fijne veiling om mee samen te werken. Het persoonlijke contact tussen kweker en klant blijft belangrijk. Je kunt nooit groeien met alleen een digitaal aanbod. Je moet weten wat je klanten willen en of ze tevreden zijn. Wij spreken onze klanten zeer regelmatig.”

Hoe zie je je eigen toekomst?

“Vroeger dacht ik dat het goed was om elke paar jaar van baan te veranderen. Nu zie ik dat anders. De dynamiek van de sierteelt spreekt me enorm aan. Ik krijg hier de ruimte om me te ontwikkelen. Het is natuurlijk leuk omdat het goed gaat, maar dat is ook het gevaar. Goed is de grootste vijand van perfectie. En perfectie moet altijd het streven zijn: wat ging er vandaag goed, wat gaan we morgen beter doen?”

Spreek je nog weleens studenten uit Groningen?

“Als ik vertel dat ik in een kas werkt, klinkt dat natuurlijk niet erg spannend. Maar bij Red Bull of Unilever ben je niet zomaar eindverantwoordelijk voor 70 medewerkers en een omzet van 7 miljoen. Het suffe beeld is helaas hardnekkig. Ik weet zeker dat er voor mensen zonder MAS/HAS maar met een logistieke of commerciële achtergrond genoeg kansen en mogelijkheden zijn. Het in contact brengen van deze mensen met de sierteelt, zou collectief opgepakt moeten worden.”

Terug naar overzicht