fbpx
Naar beneden Naar boven

Interne logistiek: ‘We brengen hier dagelijks de boog op spanning’

Dat de stroom van inkomende en uitgaande producten elke dag weer soepel verloopt, is voor een groot deel te danken aan de achttien mensen van de afdeling Interne Logistiek. Zij faciliteren iedereen die met Plantion zaken doet: van de eerste transporteur die bloemen of planten brengt tot de laatste bloemist die met zijn gekochte waar huiswaarts keert.

“We zitten als afdeling verspreid over het pand, waardoor we iedereen snel en goed kunnen ondersteunen”, vertelt Nico van de Lagemaat. Hij is hoofd van de afdeling Interne Logistiek. “Het werk is erg divers. Als een naderende transporteur zich meldt, zorgen we voor voldoende stapelwagens. We controleren de aangevoerde producten en maken ze gereed voor verdere verwerking. In de verlaadhal zijn we de kopers van dienst. We faciliteren ook een aantal boxhouders, bijvoorbeeld als er nieuwe afvalbakken nodig zijn. En we onder- steunen het groothandelscentrum als daar handel binnengebracht of juist opgehaald wordt.” In de loop der jaren heeft Nico verschillende functies binnen Plantion vervuld. Sinds vijf jaar stuurt hij de afdeling aan. “Ik loop rond en houd in de gaten of de productstromen goed gaan”, legt hij uit. “We werken in ploegendiensten en zijn er altijd als het gebouw is geopend. De bezetting hangt af van de drukte. Op de drie dagen waarop we met drie klokken draaien, zijn er meer mensen dan op andere veildagen. Als het ‘alle hens aan dek’ is, zijn we met twaalf. Het merendeel is druk met werkzaamheden rondom het klokproces, anderen richten zich op verladen en dokbeheer.”

‘Hard werken en dan samen een bakje koffie’

Toenemende drukte
Het werk bij Interne Logistiek is als een boog die op spanning wordt gebracht. In de middagdienst is het nog relatief rustig, maar naarmate er in de loop van de avond en nacht meer producten worden aangevoerd, neemt de drukte toe. Kort voor zessen in de ochtend begint het spitsuur. Dan staat de veiling op het punt van beginnen. Na de veiling houdt de drukte nog even aan, want de producten moeten hun weg vinden naar de kopers. Ook het afronden en opruimen ligt op het bordje van Interne Logistiek. “Deze flow herhaalt zich elke dag. Het enige dat wisselt, zijn de hoeveelheden bloemen en planten”, zegt Nico. Hij beschikt over multifunctionele medewerkers die op alle posten inzetbaar zijn en bereid zijn om waar nodig ergens bij te springen. Daardoor is het maken van de roosters relatief eenvoudig. De medewerkers hebben allemaal dezelfde drive, namelijk: de klanten van Plantion ontzorgen. “We willen elke dag die deadline van zes uur halen. Het fijnste is om hard door te werken, alles netjes op tijd gereed te hebben en dan met elkaar een bakje koffie te drinken.”

Ook digitale inkoop
Om de dienstverlening steeds te verbeteren, komen de teamleden elke woensdag bij elkaar voor een zogeheten toolboxmeeting. “Dan bespreken we de dagelijkse gang van zaken en de aandachtspunten, projecten en eventuele vernieuwingen. De groep kan ook feedback geven. Ik zie veel, maar niet alles. Onze mensen zijn de oren en ogen, zij komen van alles tegen op de werkvloer. We willen een klantgerichte organisatie zijn. Zeker nu er ook steeds meer digitaal wordt ingekocht en we meer productstromen te verwerken krijgen.”

Terug naar overzicht