fbpx
Naar beneden Naar boven

‘Het gevoel bij Plantion was meteen goed’ – Midocean huurt kroonkantoren Plantion

In juli verplaatste midocean, een grote internationale speler in promotieartikelen, zijn hoofdkantoor van Barneveld naar de kroonkantoren van Plantion. Directeur Stephen Gibson noemt de locatie een geschenk uit de hemel. “Goed bereikbaar, duurzaam en transparant!”

De kamer van de 43-jarige CEO en medeeigenaar heeft glazen wanden en een hoog plafond, en dat geldt voor het hele kantoorgedeelte op de tweede verdieping. De transparantie die midocean nastreeft, krijgt in de kroonkantoren van Plantion letterlijk vorm. Sfeervol is het ook, met dank aan de isolerende materialen die behalve een extreem laag energieverbruik ook voor een perfecte akoestiek zorgen. Van het verkeersgeluid op de A30 is niets te merken.

Zijn jullie hier al een beetje gewend?
“Het voelde meteen na de verhuizing erg goed, ook al waren we niet meteen helemaal op orde. Onze showroom is bijvoorbeeld pas net klaar en het bedrijfslogo komt een dezer dagen op het gebouw. Maar de basis klopt gewoon: de centrale ligging van het gebouw, de energievoorziening met zonnepanelen, warmte-koude-opslag en windenergie, de samenwerking met huurbaas Plantion. Dat is fijn, want het jaar was al turbulent genoeg.”

Wat maakte het jaar zo turbulent?
“Behalve de verhuizing naar Ede hebben we dit jaar ook een grote, nieuwe locatie voor printwerk en logistiek geopend in Polen. In Ede gaat het om tachtig mensen, daarginds om ongeveer duizend. De twee verplaatsingen hebben we meteen aangegrepen voor een complete rebranding, van Mid Ocean Brands naar midocean. En intussen groeien we ook nog hard; we tikken dit jaar de 120 miljoen euro omzet aan, twintig procent meer dan vorig jaar.”

Vanwaar de rebranding tot midocean?
“Toen ik in 2004 aantrad bij de onderneming was een van mijn doelstellingen het integreren van de vier werkmaatschappijen in het bedrijf Mid Ocean Brands. Toen dat gebeurd was klopte de bedrijfsnaam feitelijk niet meer, want er was nog maar één merk. Het is sindsdien mijn missie geweest om ‘Brands’ eraf te halen, nu is het zover. De naam midocean is overigens afgeleid van een golfcourse in Bermuda waar de vroegere aandeelhouders weleens kwamen.”

In welke ‘tak van sport’ is midocean actief?
“Onze business is het inkopen, bedrukken en leveren van promotieartikelen aan wederverkopers in Europa en Azië. We focussen niet meer op relatiegeschenken of gadgets maar op evergreen, functionele promotieartikelen. Denk aan items zoals tassen, bidons of kleding. We worden afgerekend op duurzaamheid en veiligheid, en of de producten sociaal verantwoord zijn gemaakt.”

Hoe onderscheidt midocean zich in de markt?
“We zijn een multi-categoriespecialist. Dat houdt in dat we uitblinken in verschillende productcategorieën zoals technologie, schrijfwaren, tassen, kleding en verzorging. Onze compliance hebben we ook goed voor elkaar. De inkoop is BSCI-gecertificeerd, wat inhoudt dat samenwerken met fabrieken die aan sociale normen voldoen. En de testrapporten van onze producten zijn nooit ouder dan twee jaar. Waar we het echte verschil maken, is met het printen van bedrijfslogo’s op uiteenlopende producten. Het vergt ‘hogere wiskunde’ om dat goed en snel te doen. Onze faciliteit in Polen heeft een ongekende capaciteit. Als het moet, leveren we binnen 24 uur. Waarbij je moet bedenken dat we honderdduizenden orders per jaar hebben.”

Hoe draagt de nieuwe kantoorlocatie in Ede bij aan de ambities?
“De vernieuwende en verantwoorde manier waarop we werken, willen we ook uitstralen met ons hoofdkantoor. Het is belangrijk dat onze mensen trots zijn. Ze moeten zich met het merk midocean kunnen identificeren, ook al staat die naam op geen van onze producten. De duurzame eigenschappen, de transparante inrichting en de groene omgeving helpen daarbij. Details zoals de fitnessruimte in het gebouw en een werkcafé waar mensen zelf de pinautomaat bedienen, zorgen eveneens voor sociaal gevoel en karakter.”

Terug naar overzicht