fbpx

Herken je type klant

Zoveel mensen, zoveel wensen… In de bloemen winkel stappen allerlei soorten klanten binnen. Uit onderzoek blijkt dat het goed is om verschillende klanttypes te onderscheiden, en je daar op te richten. Op een bijeenkomst in Groothandelscentrum Plantion ging trendwatcher Giel Tuns onlangs aan de slag met vier klantcategorieën die voor de bloemist erg belangrijk kunnen zijn. Hij richtte stijlkamers in en gaf bij elke stijl meteen ook de trends voor de komende maanden.

STATUSKLANT

“Deze klant kan zich wat veroorloven en maakt graag indruk op zijn of haar sociale omgeving. Hij of zij houdt van mooie spullen en koopt bijzondere planten van goede kwaliteit, maar wel makkelijk te verzorgen.”

GEZELLIGHEIDSKLANT

“Sport en gezin zijn voor dit klanttype belangrijk. Deze klant geeft per keer niet heel veel geld uit maar koopt wel vaak, om het huis gezellig en warm aan te kleden. Laat zich graag verleiden met mooie natuurproducten zoals pampusgras.”

NATUURKLANT

“Het type natuurklant haalt graag de natuur naar binnen. Denk bijvoorbeeld aan exotische planten zoals monstera en rhipsalis hangplanten, maar ook aan veldboeketten en gedroogde palmbladen, vruchten en stronken. Een grote trend!”

STIJLKLANT

“De stijlklant zoekt naar een balans tussen werk, gezin en vrije tijd. Daar horen bijzondere producten en combinaties bij, zoals pimpernel met gras of een mooie plant in een opvallende pot. In elk geval geen standaard product!”

Terug naar overzicht