fbpx

Groencentrum draait op volle toeren

Bij Groencentrum Plantion zijn de tuinproducten niet aan te slepen. Hoveniers lopen de deur plat. Dat komt doordat de economie op volle toeren draait. En dan hadden we nog die gortdroge zomer van 2018. Paul Heijmink, hoofd groencentrum: “Iedereen wil z’n tuin weer op orde hebben.”

Het zijn drukke tijden. Paul Heijmink heeft er geen andere woorden voor. “Aan het begin van elke nieuwe week zitten we altijd even bij elkaar met ons team. Dan vragen we ons af of het de komende dagen wéér zo storm zal lopen. Tot nu toe hebben we dit jaar week in week uit de recordverkopen verbroken.”

Trouwe leveranciers
Dat het groencentrum de grote vraag aankan, ligt volgens Heijmink voor een belangrijk deel aan de goede relaties met trouwe leveranciers. “Tuurlijk kun je niet alles onmiddellijk, vandaag nog, leveren. Maar het lukt ons nog altijd om onze klanten goed te bedienen. Voor sommige hoveniers mogen we bijvoorbeeld naar eer en geweten op zoek naar alternatieven als er iets van de plantenlijst niet in huis is. Anderen willen dat liever zelf doen. Maar we komen er altijd uit, want we hebben nauw contact met onze vaste kwekers.”

In goede en slechte tijden
Die vaste kwekers, een vijftigtal geselecteerde toeleveranciers van het groencentrum, wil Heijmink graag nog eens in het zonnetje zetten: “Je moet je voorstellen dat zij hun producten in deze hoogtijdagen gemakkelijk aan iedereen kwijt kunnen. Maar ze leveren ‘op risico’ aan ons, zodat wij het hier vol hebben staan en in het vertrouwen dat wij het verkopen. Dat heet samenwerking in goede en slechte tijden. Ik geloof daar heel erg in. Het voordeel voor ons is dat we maar heel beperkt aanvullend assortiment elders moeten inkopen. Andersom: zodra het economisch wat minder gaat, staan wij er voor onze kwekers en zijn wij voor hen een zichtbaar en betrouwbaar verkooppunt. Zij trouw, wij trouw. Alles voor de relatie, ik kan het niet vaak genoeg zeggen.”

‘Investering in relaties betaalt zich uit’

Buxusmot en palmbomen
Volgens Heijmink spant de vraag naar buxus momenteel de kroon. “De buxussen zijn zwaar getroffen door de buxusmot en de droogte. Daar hebben we een mooi alternatief voor: een frisgroene Ilex Impala. Die gaat gretig over de toonbank. Ook is er veel vraag naar olijven en palmen. Kennelijk zijn we de doodgevroren boompjes uit 2012 een beetje vergeten.” Lachend: “Mensen vragen me vaak of zo’n boom winterhard is. Dan vraag ik: ‘Heb je weleens een verdwaalde palm in de berm van de weg gezien?’. Nee, dus. Maar goed, het is een trend en we verkopen er weer aanmerkelijk meer dan afgelopen jaren.”

Iets zeldzaams
Wat Heijmink verder opvalt, is dat klanten tegenwoordig niet snel meer iets ‘bijzonder’ vinden. “Ze worden natuurlijk overspoeld met informatie via internet. Ze weten vaak al dat iets bestaat, maar dan moet het ook nog ergens te koop zijn… Binnen het groencentrum blijven we daarom altijd op zoek naar noviteiten, dat zijn we aan onze stand verplicht. Laatst kregen we een hoogstam vuurdoorn binnen, die zie je niet vaak. Ik mailde een goede klant met wie we veelvuldig samenwerken: ‘Als je weet wat dit voor soort is, reserveer ik hem voor jou’.” De moraal van dit verhaal, volgens Heijmink: “Wie gun je iets zeldzaams? Precies, een vaste klant.” En zo is de cirkel weer rond: het groencentrum investeert in langdurige relaties.

Terug naar overzicht