fbpx

Fairtrade producten uit Kenia

Naar verwachting zal vanaf deze maand (maart) een premium assortiment Fairtrade producten bij Plantion voor de klok komen. De producent is het Keniaanse Finlay Flowers. “Door het veilen willen we onze producten bekender maken.”

“Finlay Flowers is een superclub, als je het mij vraagt een van de betere kwekerijen in Kenia”, vertelt Piet Kelderman trots. Sinds juni 2016 is hij er commercieel manager. Zijn functie ontstond nadat Finlays, de toenmalige moederorganisatie, om strategische redenen enkele onderliggende bedrijven verkocht. De bloementak van het concern had ineens behoefte aan een verkoper. Daarop trad Kelderman in dienst. Dat hij zich goed op zijn plek voelt, heeft alles te maken met de manier waarop Finlay Flowers te werk gaat. Het sociaal beleid is sterk ontwikkeld: medewerkers wonen nabij de kwekerij en ontvangen een bijna twee keer zo hoog loon als elders in het land. “Er is ons veel gelegen aan gemotiveerde medewerkers. Als je de Champions League wilt winnen, moet je in mensen investeren en dat doen we.” Finlay Flowers faciliteert onderwijs en medische zorg en de medewerkers wonen in huizen met verlichting op zonne-energie. Ook op andere fronten gaat het bedrijf duurzaam en maatschappelijk verantwoord te werk. Zo’n 20 procent van de handel bestaat uit Fairtrade producten. De helft van de energie die nodig is voor het kweken, wekt Finlay Flowers zelf op met een zonnecentrale en door de winning van biogas uit het teeltafval van bloemen.

Toegevoegde waarde
Finlay Flowers bezit nu 114 hectare, verspreid over drie locaties die op verschillende hoogten zijn gevestigd. Ongeveer drieduizend medewerkers zorgen ervoor dat er jaarlijks 130 miljoen stelen worden geproduceerd. In het portfolio zitten met name rozen, maar ook anjers, matthiola’s, dianthussen, veronica’s en alstroemeria’s. Finlay Flowers zet daarbij sterk in op innovatie. Alleen al afgelopen jaar kwamen er zes rozensoorten bij. “Het aandeel Fairtrade groeit. We zien het ook als onze verantwoordelijkheid om die markt te vergroten”, zegt Kelderman. “Onze focus ligt niet op het losse product, maar op ‘packed at source’ boeketten. De toegevoegde waarde is dat onze klanten niet bij verschillende Fairtrade gecertificeerde kwekers producten hoeven te kopen. Ze kunnen op één plaats terecht.”

Kwaliteitsniveau
Zo’n 80 tot 90 procent van alle producten van Finlay Flowers wordt rechtstreeks op basis van contracten aan klanten geleverd en belandt via tussenpartijen in de retailketen. Een klein deel komt voor de klok. Vorig jaar startten Finlay en Plantion een samenwerking waarna geregeld bloemen in Ede werden aangevoerd. “Zo’n 15 procent van onze producten is kwalitatief te goed voor het retailkanaal. Ze passen veel beter bij het kwaliteitsniveau dat via Plantion wordt verkocht.”

Meer bekendheid
Dit jaar krijgt de samenwerking met Plantion een structureel karakter. Kelderman: “We gaan elke week op een vaste dag een premium assortiment voor de klok brengen. Onze hoop is dat de markt dit gaat herkennen en oppakken. Via het veilen komen we in het bloemistenkanaal. En daarnaast zorgt het voor meer bekendheid wat moet resulteren in meer contracten, met Plantion als bemiddelende partij. Er lopen inmiddels al gesprekken met nieuwe partijen.”

Terug naar overzicht