fbpx

Exotische vakantiebeleving in je tuin

Veel exoten, mediterrane planten en kuipplanten in Groencentrum Plantion zijn afkomstig van kweker en groothandelsbedrijf Flores in Terra in het Limburgse Melderslo. Al achttien jaar. “We passen goed bij elkaar: Plantion wil haar klanten graag iets bijzonders bieden. Met onze exoten hebben wij een net wat ander product dan andere bedrijven”, zegt eigenaar Albrecht Brands.

“Als je hier in juni rondloopt, is het alsof je op vakantie bent. Je kunt sinaasappels en vijgen plukken en loopt tussen de palmen bananenbomen. Dertig jaar geleden gingen mensen op vakantie naar Spanje en Portugal. De planten die ze daar zagen, kwamen vervolgens hier te koop. Tegenwoordig gaan de mensen veel verder weg: Indonesië, Malediven. Als ze terugkomen, willen we ze een stukje vakantiebeleving in eigen tuin. Wij helpen dat gevoel te creëren”, zegt Brands. Zijn zaak werd ruim veertig jaar geleden door Jacques Klerx opgericht, onder de naam Klerx Kuipplanten. Brands, van oorsprong bloemist, kwam als bedrijfsleider en bouwde de zaak uit. “In augustus 2004 kwam meneer Klerx naar me toe. Zijn liefde voor planten was over. Ik kon het niet verdragen dat het bedrijf zou stoppen en vroeg of er geen andere oplossing was. Op 1 januari 2005 had ik het bedrijf in handen.”

’s Winters bij de kachel
Brands besloot zijn eigen koers te varen. Hij veranderde de bedrijfsnaam in Flores in Terra en paste het assortiment aan. “De Bougainvillea zit in ons logo, maar die verkopen we niet meer want die plant moet ‘s winters heel warm staan. Ik heb graag een consumentvriendelijk assortiment. Want zeg zelf: we willen ’s zomers best met een gietertje naar buiten, maar ’s winters blijven we liever bij de kachel. We schuiven daarom op naar koude gewassen die ’s winters buiten kunnen staan.” Verder is meer nadruk gelegd op eigen kweek. “Toen ik begon zaten we op 60 procent kweek en 40 procent import. Nu zitten we op 85 procent kweek. En ook met de 15 procent die we inkopen, voegen we waarde toe. We werken met Italiaanse kwekerijen die in opdracht stekmateriaal of halfwasplanten leveren. De producten worden hier ‘afgerond’ naar Nederlandse maatstaven: in de juiste pot, op gelijke hoogte, met nette stokken.”

Groot in bananenplanten
ls het om eigen kweek gaat, heeft het bedrijf vooral een grote naam in bananenplanten. “In totaal hebben we vijftien bananensoorten, waarvan een steeds groter gedeelte winterhard. De belangrijkste soort is musa basjoo, de tuinbanaan. In het bananensegment zijn we Europees koploper; we leveren 350.000 planten per jaar. Zo’n 80 procent daarvan gaat naar Spanje, Portugal en Italië. Soms leveren we jong materiaal dat daar wordt opgekweekt.” Ook belangrijk is de Toscaanse jasmijn, die er in steeds meer kleurvarianten is. Voor de gele ontving Brands een paar jaar geleden een prestigieuze prijs in Italië. In 2019 komt hij met een roze variant op de markt. Verder is er veel belangstelling voor exotische fruitsoorten zoals de vijg. Met een geheel nieuwe lijn oriental herbs verwacht Brands komend seizoen definitief door te breken. “Zwarte peper, boomtomaat, gemberwortel, kaviaarlimoen, citroengras en citrus hystrix zijn stuk voor stuk bijzondere producten waarvoor nu echt markt ontstaat.”

Jaarrond ‘picobello’ producten
Verdere groei van zijn bedrijf is geen noodzaak, zegt Brands. “We kijken vooral naar continuïteit, willen het hele jaar rond producten leveren die picobello zijn.” Automatisering zou het wat gemakkelijker maken, zegt hij. “We moeten veel partijen met de hand corrigeren: water geven, mesten, gewasbescherming. Eén medewerker is daar veertig uur per week mee bezig. We willen het ons kweektechnisch gemakkelijker maken, zeker bij de veelgevraagde producten in het assortiment.”

Terug naar overzicht