Naar beneden Naar boven

‘Er begint weer iets te ontstaan’

Als jongen van negen haalde Norbert Albers oude kranten op om zijn eerste zeilbootje te kunnen kopen. Inmiddels is het bootje gegroeid, net zoals hijzelf: van medewerker bij V&D tot manager bij Dillewijn Zwapak en voorzitter van Groothandelscentrum Plantion.

We spreken Norbert Albers (56) in het groothandelscentrum, waar de sporen van de zojuist afgelopen Najaarsshow nog te zien zijn. Sommige rekwisieten verwijzen naar bloementrends van de toekomst, andere juist naar ‘die goede oude tijd’. Voordat het gesprek met Albers op de toekomst van het groothandelscentrum komt, duiken we ook even in zijn eigen verleden.

img-20160507-wa0007-2Waar kom je vandaan?
“Ik ben geboren en getogen in Santpoort, maar inmiddels wonen mijn vrouw en ik al dertig jaar in Velserbroek. We hebben twee dochters, van 25 en 21. Zeilen is mijn grote passie. Mijn vader nam mij en mijn broertje eind jaren zestig mee om te gaan roeien, maar we kwamen bij een zeilvereniging terecht en mochten meevaren. We wilden een eigen bootje, mijn moeder zei dat we daar zelf voor moesten werken. Dat vormt je.”
Hoe ben je ‘in de bloemen’ beland?
“Na de tuinbouwschool zocht ik het niet meteen in de bloemen en planten. Ik werd aangenomen bij V&D waar ik leidinggaf aan verschillende ‘vakken’ in filialen van Alkmaar tot de Kalverstraat in Amsterdam. Na 12 jaar moesten er 400 man uit vanwege een reorganisatie. Na een tussenstap solliciteerde ik bij Dillewijn. Ik moest verpakkingsmaterialen aan de man brengen bij bloemisten en supermarkten rond het IJsselmeer. Na vier jaar mocht ik me met de winkels van Dillewijn zelf gaan bemoeien. Het was de tijd waarin de accessoires opkwamen.”

Was het een mooie tijd?
“Zeker! De groei zat er stevig in en ik kon mijn ei goed kwijt. We hadden vestigingen in Aalsmeer, Eelde, Utrecht en Bemmel, kochten het label Basics & Trends en bouwden uit in Bleiswijk en Tilburg. De verhuizing van de vestigingen Utrecht en Bemmel naar Ede was ook een speciaal moment. Maar inmiddels was ook de crisis begonnen. Het aantal bloemisten dat unieke spullen wilde, liep terug. Er ontstond overcapaciteit in de groothandel, we moesten iets doen. Uiteindelijk besloten we een efficiencyslag te maken. Basics & Trends werd Dillewijn Zwapak vanuit het idee dat het beter en efficiënter is om één label in de lucht te houden dan twee.”

Hoe staat het bedrijf er nu voor?
“De neerwaartse lijn is omgebogen, we mogen weer vooruitkijken. Met minder vierkante meters en een overzichtelijk assortiment kunnen we prima inspelen op de vraag van de klant. Ook zijn we goed in staat om mee te gaan in de mogelijkheden van internet. De combinatie van een online bestellen en een fysieke plek om de producten te zien, te voelen en te ruiken blijft sterk, dat is mijn overtuiging.”

En het groothandelscentrum?
“Ook als centrum hebben we pittige tijden achter de rug, met zelfs het vertrek van twee ondernemers. We zijn er nog lang niet, maar ik merk wel dat er weer iets aan het ontstaan is. De huidige ondernemers zijn enorm gedreven en enthousiast. We moeten nog meer samen optrekken, ik hamer daar als voorzitter van het groothandelscentrum steeds op. We hebben hier in Ede een unieke marktplaats waar veel klanten komen. Daar moeten we beter van profiteren.”

Hoe zie je het groothandelscentrum over vijf jaar?
“Ik hoop dat we dan samen met Plantion en alle ondernemers, dus als marktplaats, de weg naar groei weer gevonden hebben. Mijn ideaal is dat we daarbij ook samen een complete webshop runnen. De ondernemers hebben hopelijk de stijgende lijn te pakken en de lege ruimte is opgevuld met een bedrijf dat iets heel anders toevoegt. Bijvoorbeeld een branchevereniging of een logistieke dienst, zodat we onze afnemers op en top kunnen bedienen.”

Terug naar overzicht