fbpx

‘Eerlijke productie is onze drive’

Vijf jaar geleden zorgde Rosa Plaza voor een wereldprimeur door als eerste bloemenkweker Fairtrade gecertificeerde rozen te veilen, bij Plantion. Het Noord-Hollandse bedrijf met veertig hectare kassen in Ethiopië ziet dat steeds meer bloemisten zich met Fairtrade onderscheiden.

Jaarlijks teelt Rosa Plaza honderd miljoen rozen, waarvan er vijftien miljoen via Plantion worden verhandeld. “Plantion is voor ons de toegangspoort naar de Nederlandse markt en tegelijkertijd ook een proeftuin”, zegt eigenaar Wim Ammerlaan. “We testen er vaak nieuwigheden, omdat de marktplaats eerlijk is en je rechtstreeks contact hebt met bloemisten. Je krijgt feedback. Als een soort in Ede goed loopt, weet je dat de kwaliteit oké is en dat je verder kunt.”

Nek uitgestoken
Het besluit om Fairtrade-bloemen als eerste in Ede voor de klok te brengen, is daarmee deels verklaard. Maar zonder de coöperatieve houding van Plantion was het ook niet gelukt, benadrukt Ammerlaan. “Fairtrade stelt scherpe eisen, bijvoorbeeld op het gebied van traceerbaarheid. Mede daardoor kwamen Fairtrade bloemen tot enkele jaren geleden vooral in het supermarktkanaal terecht. Dat is immers een gesloten keten. Plantion heeft z’n nek uitgestoken en houdt een sluitende administratie bij. Daardoor zijn er nu toch Fairtrade bloemen beschikbaar voor deze fijnmazige markt.”

Waarde voor de klant
Ammerlaan omschrijft het veilen van Fairtrade-rozen als ‘iets unieks’. “Het is het enige keurmerk voor bloemen dat echt waarde heeft voor de klant. Bloemisten kunnen zich ermee onderscheiden. Niet alleen richting consumenten, maar zeker ook richting de zakelijke markt. Steeds meer bedrijven en overheidsinstellingen vragen naar Fairtrade. Het is gewoon de norm en als je dat als bloemist niet kan leveren, houdt het op.”

Streven naar volledig boeket
Daarom is hij er ook blij mee dat Plantion erin is geslaagd om nog twee aanvoerders met Fairtrade-producten aan zich te binden. “Het heeft even geduurd maar nu is er tenminste een wat breder aanbod. Het mooiste is als de bloemist een volledig assortiment kan inkopen zodat hij een volledig Fairtradeboeket kan samenstellen. We hopen dat het die kant opgaat, al is honderd procent waarschijnlijk niet haalbaar.”

‘Zonder inspanningen van Plantion was het niet gelukt’

Gedeeltelijk in de winkel
Ammerlaan legt dit uit aan de hand van zijn eigen bedrijf. Alle rozen die zijn kwekerij in Ethiopië verlaten, voldoen aan de Fairtrade-eisen. “Over elke verkochte Fairtrade-roos wordt premie betaald voor personeelsprojecten op de kwekerij. Ook is er een licentieafdracht. Maar sommige bloemisten zijn vooral op prijs georiënteerd of hebben klanten die minder waarde hechten aan duurzaamheid. Daar past Fairtrade minder goed bij. Uiteindelijk komt daardoor een gedeelte van ons product zonder het Fairtrade-logo in de winkel terecht.” Risico voor lief nemen Door die premie nemen Rosa Plaza en Plantion een zeker risico voor lief. “We weten vooraf niet of de bloemen op de klok inderdaad meer gaan opleveren. In de praktijk gebeurt dat vaak wel, maar er zijn geen garanties. In het supermarktkanaal is dat risico er niet, want daar staan de aantallen en prijzen vast en kan de leverancier de premies goed doorberekenen”, stelt Ammerlaan, die eraan toevoegt dat hij het risico graag neemt.

Uitstraling belangrijk
“Ik wil gewoon dat de uitstraling van onze producten goed is. Ze moeten eerlijk zijn geproduceerd, dát is onze drive. We hebben twaalfhonderd medewerkers waarvoor we verantwoordelijkheid dragen. Dan moet je alles op orde hebben. Hoe kunnen we anders van onze medewerkers verwachten dat ze goed en voorzichtig met de bloemen omgaan? Bedrijven die de zaken achter de schermen goed geregeld hebben, zijn vaak ook de meest succesvolle bedrijven in Afrika.”

Duurzaam in alle opzichten
Rosa Plaza houdt er in brede zin een duurzaam beleid op na. In een paar jaar tijd is het gebruik van chemische middelen met driekwart teruggebracht. Er wordt nu druk getest om dat verder te reduceren. “Een groot deel van onze gewasbescherming is biologisch, met natuurlijke vijanden en biologische middelen. Ik denk dat we daarin vooroplopen in Afrika”, zegt Ammerlaan. Het afvalmanagement op de kwekerij was al eerder op orde. Al het groenafval – een paar honderd ton per jaar – wordt intern gecomposteerd en hergebruikt. Ook wordt de afvalwaterstroom gerecycled. “Met waterplanten en riet filteren we het water dusdanig, dat het weer bruikbaar wordt voor het productieproces.”

Voor meer informatie over Rosa Plaza vindt u op www.rosaplaza.nl

Terug naar overzicht