fbpx
Naar beneden Naar boven

De kracht van social media

De ene ondernemer worstelt ermee, de andere gaat op een heel natuurlijke manier met social media om en plukt er de vruchten van. Bloemisten vertellen hoe zij onder meer Facebook, Instagram en Pinterest succesvol inzetten.  “Het werkt en het is ook nog leuk om te doen!”

Boeketten verloten levert reacties op
Bloembinderij Jan Bruntink is al ruim 45 jaar een begrip in Maarssen en omstreken. Twee jaar geleden nam Ivan Bruntink de zaak over van zijn vader. “Als ik op Facebook een boeket verloot, hebben we spontaan honderd reacties.”
Bloembinderij Jan Bruntink aan de Plesmanpromenade in Maarssen is een begrip in de regio. Dankzij een persoonlijke aanpak, een breed assortiment en specialistisch rouwwerk heeft de bloemenwinkel een grote, vaste klantenkring. Ivan Bruntink: “Daar zijn we trots op en dat koesteren we. Toch proberen we ook nieuwe markten aan te boren, daar blijf je ondernemer voor. Op dit moment lopen de bloemenabonnementen heel goed. Dat organiseren we via onze webshop. Klanten zoeken een boeket uit, betalen in de beveiligde omgeving en klaar zijn ze. In die zin ontwikkelt het vak van de bloemist zich. Ik verwacht dat er nog veel meer gaat veranderen.”

Berichten inplannen met inspirerende foto’s
Dat er veel veranderd merkt ook Rosanne de Roo, mede-eigenaresse van Bloemisterij Fleurina uit Voorthuizen. “Veel mensen zien onze bloemen graag op foto’s. Ze doen op onze social media ideeën op en komen naar de winkel met de vraag: ‘Kun je voor mij ook zoiets maken?’ Of: ‘Waar ergens heb je het in de winkel staan?’” Ze bedient de knoppen van social media. Al langere tijd is er een account op Facebook, waarvoor ze berichten ‘s ochtends inplant. Op strategische tijdstippen, als het bereik groot genoeg is, gaan ze online. De laatste tijd is ze ook actiever op Instagram. “Daar laten we ter inspiratie foto’s zien van mooie boeketten. Facebook leent zich meer voor tekst.” Het best scoren de winacties, weet De Roo. “Het is soms ongelooflijk hoe vaak daarop wordt gereageerd. Mensen zijn gevoelig voor acties waarbij je iets weggeeft. We zetten ze zodanig op dat mensen uitgenodigd worden om naar onze zaak te komen.”

Social media uitbesteden
Goed social mediabeleid is een kwestie van investeren, zegt Helma Kraak, medeeigenaresse van Flamingo in Ede. “Een paar jaar geleden maalde niemand om onze Facebookpagina. Maar afgelopen jaar veranderde dat. ‘We hebben jullie nieuwe planten op Facebook gezien, we komen even kijken!’, hoorde ik pas nog.” Tot voor kort hield ze social media zelf bij. Maar omdat het wat veel werd en ze het gevoel heeft dat er meer uit te halen valt, is ze begin dit jaar een proef gestart met een gespecialiseerd bedrijf. “Het bereik is goed, maar het kan nog beter. Met iets andere content die ik zelf niet kan maken, hopen we nog meer succes te hebben.” Kraak wil vooral mensen in Ede aanspreken. “Je ziet daarom weinig of geen like- en deelacties bij ons. Aan een reactie van een Amsterdammer hebben we niet zoveel”, zegt ze. “Je moet juist creatief zijn en mensen triggeren om langs te komen. Ik heb veel gehad aan de social mediacursus van Plantion, drie jaar geleden.” Ze heeft ook nog een account op Pinterest. Dat gebruikt Kraak vooral in de zaak om mensen aan de hand van fotovoorbeelden op ideeën te brengen. Op Twitter plaatst ze sporadisch een update. “Facebook werkt voor ons gewoon het beste.”

Stap voor stap meer naamsbekendheid
Patrick van Koolwijk, eigenaar van Van Koolwijk Bloemen en Planten in Velddriel, adverteerde op een traditionele manier. Maar hij is er nu achter dat je via social media meer bereik hebt dan met een regionaal krantje. Door het jonge team in zijn winkel leert hij dat social media niet meer weg te denken zijn en goed kunnen helpen. Lisa Oomen, een van de medewerkers die zich bij Van Koolwijk met social media bezighoudt, wil niets overhaast doen. Stap voor stap probeert ze de zaak beter zichtbaar te maken op social media. Tegelijk laat ze haar werkgever zien wat de effecten zijn. “Eens in de twee weken laten we van ons horen op Facebook. We gaan mee in de flow van het seizoen en laten zien wat nieuw is om de klanten te verleiden eerder naar de winkel te komen.” Een belangrijk eerste doel is om de naamsbekendheid buiten de aangrenzende dorpen te vergroten. “We zijn een wat grotere zaak en zitten niet op een heel centrale plek in Velddriel, meer aan de rand. Klanten van verder weg zijn ook welkom. Like- en deelacties zijn een goede manier om snel een groot bereik op te bouwen.”

Terug naar overzicht