fbpx
Naar beneden Naar boven

De groene missie van Royal Lemkes

Sinds 2015 staat Michiel de Haan aan het roer bij plantenexporteur Royal Lemkes in Bleiswijk. In dit familiebedrijf draait alles rond de missie om de wereld ietsje groener te maken: “Let’s plantify the future together!”

Royal Lemkes is een belangrijke Europese speler op het gebied van plantenexport. Het bedrijf bedient een negental grote woon-, doe-het-zelf-, tuinmarkt- en supermarktketens. Specifieke klantenteams begeleiden de orders en zorgen voor toegevoegde waarde. In de piektijd gaan er per dag zo’n 1 miljoen planten, afkomstig van 700 kwekers, in en uit het bedrijf. Het zijn ‘feiten en cijfers’ die er niet om liegen. Maar wanneer we ze aan Michiel de Haan voorleggen, klinkt een licht protest: “Als ik over Royal Lemkes praat, vertel ik liever over de roots en de missie van ons bedrijf: waar komen we vandaan, waarin geloven we, wat streven we na?”

Familiebedrijf
Die roots gaan terug tot 1882. Een oude kas in het huidige bedrijfspand verwijst nog naar de tijd dat op deze plek planten werden gekweekt. In 2007 nam Cees van der Meij, eigenaar van handelshuis Edelman, de onderneming over van de vierde generatie Lemkes en voegde beide bedrijven samen tot Royal Lemkes. “Hans Lemkes zag dat Cees van der Meij de juiste man was om het bedrijf voort te zetten. De familiewaarden worden goed bewaakt. Cees is eigenaar, maar ook nauw betrokken bij de strategie en mijn beste adviseur. Onze persoonlijke filosofie is hetzelfde: met Royal Lemkes het verschil maken voor mens, milieu en maatschappij”, aldus Michiel de Haan.

Geboren ondernemer
Zelf werd hij geboren in een protestants ondernemersgezin in de Alblasserwaard. Zijn vader was eigenaar van De Haan Verhuizingen “since 1777”. Het ‘aangeboren’ ondernemerschap en de vanzelfsprekende zorg voor anderen vormden Michiel zowel privé als zakelijk. Na zijn studies op Nyenrode en enkele marketing/salesbanen bekleedde hij vanaf 2000 directiefuncties bij BCC, Dirk van den Broek en Praxis. Na een sabbatical van een jaar was Royal Lemkes een van zijn eerste klanten als ZZP’er. Als coach van de directie werd hem in 2015 gevraagd een nieuwe algemeen directeur te zoeken. Toen het de profielschets was gemaakt, stelde de headhunter voor dat hij het zelf ging doen.

Geloof in planten
Michiel de Haan draagt met hart en ziel de missie van Royal Lemkes uit. “Twee jaar geleden waren we nog behoorlijk introvert, nu vertellen we waar we in geloven. Dit bedrijf heeft een groen hart, onze mensen hebben liefde voor planten. We geloven in planten omdat ze een rol vervullen in welzijn en gezondheid en kunnen bijdragen aan een groene wereld. Het is onze missie om onze klanten hierop te inspireren.”

De keten verduurzamen
“Ons pand heeft zonnepanelen, warmtepompen en ledverlichting. Maar het gaat erom de hele keten te verduurzamen. De milieu-impact die we als keten veroorzaken door CO2, transport en bestrijdingsmiddelen moet absoluut kleiner. Samen met een paar grote bedrijven nemen we daarin het voortouw. Zoals we het binnen Royal Lemkes graag zeggen: let’s plantify the future together!”

Prijzen gewonnen
De duurzame missie blijft bepaald niet onopgemerkt. In oktober vorig jaar werd Royal Lemkes uitgeroepen tot Beste Werkgever 2017-2018, onder meer dankzij een 8,5 voor medewerkersbetrokkenheid. En in januari ontving Royal Lemkes de prestigieuze Tuinbouw Ondernemersprijs. “Heel mooi, maar ik zie het vooral als een aanmoediging. Er is geen enkele reden om naast onze schoenen te lopen.”

Samenwerking met Plantion
Een aantal grote handelsstromen laat Royal Lemkes lopen via het bemiddelingsbureau van Plantion. Michiel de Haan daarover: “We hebben een klik met Plantion. Net als bij ons werken daar nuchtere mensen met veel verstand van zaken en liefde voor het vak. Plantion begeleidt voor ons een aantal kwekers en controleert de kwaliteit. Dat is erg waardevol.”

Terug naar overzicht