fbpx

De frisse ogen van Plantion

Aan ervaren krachten geen gebrek bij Plantion. Maar tegenwoordig lopen er in Ede ook steeds meer ‘millennials’ rond: jonge, ambitieuze medewerkers die met een frisse blik hun steentje willen bijdragen. Dit keer aan het woord: Mariska Maasse (22) en José Willemsen (28).

Wat krijg je zoal op je bord bij Plantion?
“Kristel Nijenhuis deed het werk bij Personeel & Organisatie altijd in haar eentje. Er moest iemand bij komen en dat ben ik geworden. Op 1 maart dit jaar ben ik begonnen, voor drie dagen in de week. De functie bestond nog niet dus het is soms nogwat zoeken, zowel voor Plantion als voor mij. In elk geval richt ik me vooral op de urenregistratie, het klokken. Daar gaat weleens wat mis. Het is belangrijk om daar bovenop te zitten, want er is een directe link met de salarissen en ook met de veiligheid. Je wilt weten wie er op welk moment in het pand is. Ook neem ik de salarisadministratie voor mijn rekening, inclusief het opstellen van arbeidsovereenkomsten, en verzorg ik de administratie rondom de uitzendkrachten. Voor de medewerkers ben ik een vraagbaak op het gebied van P&O. Nu ik m’n draai heb gevonden, begin ik ook andere projecten op te pakken waaronder Plantion+, het interne studiehuis.”

Met welke verwachtingen begon je?
“Ik heb twee gesprekken gevoerd en die gaven me een vertrouwd gevoel. Er hing een vriendelijke sfeer. Dat merkte ik aan de manier waarop iedereen met elkaar omging. Na een paar dagen werken, wist ik dat m’n voorgevoel klopte. Plantion is een fijne werkplek, iedereen heeft tijd en oog voor elkaar. Hoewel het pand groot is en er best heel wat medewerkers zijn, heb ik in korte tijd al veel mensen leren kennen. Dat gaat sneller dan ik had verwacht. Doordat iedereen zo betrokken is, kom je gezamenlijk verder.”

‘Breed pakket maakt het interessant’

Wat heeft Plantion te bieden voor jouw carrière?
“Het brede pakket aan werkzaamheden maakt het voor mij interessant. Ik vind het leuk om administratief bezig te zijn, maar ook om gesprekken te voeren, in werkgroepjes te zitten en mee te denken bij het ontwikkelen van procedures. Er valt nog best wat te verbeteren. Op sommige gebieden zijn we wat ouderwets. Er kan bijvoorbeeld nog meer digitaal omdat dat nou eenmaal gemakkelijker en efficiënter is. Al moet je natuurlijk goed kijken dat iedereen bij Plantion daarin kan volgen.”


Wat zijn jouw taken?
“De afdeling Administratie is mijn thuis. Ik ondersteun daar het relatiebeheer: als er inschrijvingen, uitschrijvingen of andere wijzigingen komen, dan verwerk ik die. Daarnaast doe ik de administratie van het ledenkapitaal en van de Deense karren en ben ik als trainee betrokken bij verschillende projecten. Daardoor zie ik ook hoe het op andere afdelingen reilt en zeilt en leer ik de organisatie in de breedte goed kennen.”

Waar ben je zoal bij betrokken?
“Ik zit bijvoorbeeld in een werkgroep om de klok sterk te houden. Er zijn veel ontwikkelingen: de rol van de klok verandert, kopen op afstand wordt populairder. We kijken wat we kunnen verbeteren aan de aanbodzijde. En wat we kunnen doen om kopers beter te bedienen. Ik kijk er vooral met een bedrijfskundig oog naar en probeer het brede plaatje te overzien door steeds kritisch te zijn en vragen te stellen. Met een collega heb ik bedacht om met een voortgangsrapportage te gaan werken.”

Van wie leer je veel?
“Ik werk veel samen met Manon Janssen, de financieel manager. Van haar leer ik veel. Zij denkt altijd een paar stappen vooruit. Dat helpt bijvoorbeeld bij het project Transport, dat ik mag leiden. We gaan uitzoeken hoe we kopers kunnen ontzorgen bij het transport. Het project zit nog in de beginfase en dan is het prettig om er af en toe met Manon over te sparren. Dan zegt ze: ‘Waarom doen we het precies en wat vragen kopers nou eigenlijk?’ Met dat scherp in het achterhoofd, kom je tot een beter resultaat.”

‘Met oog op de toekomst, meer sturen op data’

Welke kansen zie jij verder?
“Als Plantion beschikken we over heel veel informatie. Daar kun je meer mee doen dan nu gebeurt. Met het oog op de toekomst zou je meer op data moeten sturen in plaats van op onder- buikgevoelens of kennis in de hoofden van medewerkers. Op het gebied van dataverzameling en automatisering valt dus nog wel wat te winnen.”

Terug naar overzicht