fbpx
Naar beneden Naar boven

Consumenten en klokkopers enthousiast

Een grote meerderheid van de klokkopers was enthousiast over de opzet van de Kleurrijke Verhalen Dagen dit jaar. In overleg met de Commissie van de Handel had Plantion iets goeds bedacht: een kortingsbon, verpakt in een kleurboek met winactie. De consument reageerde daar positief op, zo blijkt onder meer uit de enquête die Plantion liet uitvoeren. Volgens het onderzoek zorgde de actie voor een aankoopintentie bij 27 procent van de ondervraagden. De Kleurrijke Verhalen Dagen hebben dus voor meer (herhalings-)aankopen gezorgd en extra geld in het laatje van de bloemist gebracht.

Betere communicatie
De kopers reageerden positiever dan voorgaande jaren. Dat had te maken met de kortingsbon, maar ook is dit keer meer energie gestoken in de communicatie met de kopers. Dat begon al op 12 september. Die dag stapten twintig medewerkers van Plantion ’s ochtends vroeg in hun auto om het promotiemateriaal persoonlijk af te geven bij alle deelnemende bloemisten. Een tijdrovende maar erg nuttige actie die door de kopers erg werd gewaardeerd.

Zandkunstenaar
Wie zich afvroeg waarom er op die 12e september ook een pak zandkoekjes was afgeleverd, kreeg de volgende ochtend antwoord. Op de klok verzorgde zandkunstenaar Gert van der Vijver namelijk een spectaculaire optreden. Door met zijn vingers door het zand op een glasplaat te bewegen, toverde hij op het middelste klokscherm mooie campagnebeelden tevoorschijn. Het bracht iedereen in de stemming om van de Kleurrijke Verhalen Dagen een succes te maken.

Helpdesk voor kopers
Als volgende stap in de voorbereiding kregen de klokkopers naar rato van hun omzet bij Plantion speciaal gemaakte kleurboeken met kortingscodes uitgereikt. Die waren bedoeld voor consumenten die in de actieperiode voor 15 euro
of meer bloemen of planten kochten. Bloemisten die vragen hadden over de actie of hulp wilden bij het plaatsen
van berichten op Facebook, konden een beroep doen op een speciale helpdesk.

Consumenten op de stoep
Bij veel deelnemende bloemisten stonden op 20 september, de eerste dag van de Kleurrijke Verhalen dagen, meteen consumenten op de stoep. Zij hadden via bloggers, uitingen op Facebook en digitale en huis-aan-huis folders gehoord dat ze bij het kopen van bloemen of planten een tegoed van 7,50 euro kregen. De promotiecampagne had zijn werk gedaan! De vraag naar kleurboeken en kortingsbonnen was groot; klokkopers vroegen bij Plantion om extra exemplaren. De consument vond het een geslaagde actie. Hopelijk kopen ze nu wat vaker bloemen of planten bij de echte bloemist!

Terug naar overzicht