Naar beneden Naar boven

Brabantse bloemisten samen op de klok

Het Brabants gehalte bij Plantion werd afgelopen zomer een stukje groter. De drie samenwerkende bloemisten John Flora (Dongen), Nicothé (Drunen) en De Bloemenhal (Udenhout) switchten van de klok in Naaldwijk naar Ede. Ze kopen bij Plantion op een gezamenlijk inkoopnummer en beginnen hun draai te vinden.

De drie ondernemers werken al jaren nauw samen, ook al liggen de winkels redelijk dicht bij elkaar in de buurt. “Qua assortiment is er enige overlap,” zegt Ursula Snoeren van De Bloemenhal, “maar we bijten elkaar niet.” John Jansen van John Flora: “Ieder heeft zijn eigen verzorgingsgebied en waar het kan, versterken we elkaar”. Tini van Drunen van Nicothé: “We hebben een WhatsApp-groep. Als de ander iets mist, kijken we of wij het kunnen leveren.”

Samen optrekken
Op maandag en donderdag gaan de drie ondernemers naar Ede. Ze rijden afzonderlijk, maar binnen Plantion trekken ze samen op. “We zijn alle drie kleine bedrijven. Daarom werkt de combinatie juist heel goed”, zegt John. Ursula: “Ik richt me op de veiling vaak op planten en rozen, John onder andere op gerbera’s. We kunnen focussen en houden onze eigen dingen in de gaten. Daarna verdelen we het.”
Volgens Tini heeft deze aanpak veel voordelen: “Ons assortiment wordt veel breder, soms komen we thuis met wel tweehonderd dingen. Het verdelen achteraf kost wel wat tijd. Maar met zo’n samenwerking kun je af en toe ook bijzondere dingen meepakken. Een blik met bijvoorbeeld gloriosa of strelitzia, dat we zelf nooit helemaal in onze zaak kwijt kunnen, kopen we samen.”

Van elkaar leren
De band tussen de drie ondernemers is heel sterk, al zijn er grenzen. “We komen niet bij elkaar op verjaardagen. Dat zou niet verstandig zijn. Je moet niet te veel van elkaars privésituatie weten”, meent John. “Maar we prikken weleens een avond voor een etentje met onze partners erbij”, zegt Tini.
“En ook gaan we af en toe met het personeel naar elkaar toe. Gewoon ter inspiratie. Hoe pakt de ander het aan? Waar is hij sterk in en wat kunnen wij ervan leren?”, zegt Ursula.

Eigen identiteit
De drie zaken hebben ieder hun eigen identiteit. Nicothé is een pure bloemenzaak die al 53 jaar bestaat. Tini nam de winkel 27 jaar geleden van zijn ouders over. “Zo’n 95 procent van de bloemverkopen wordt door klanten als cadeau weggegeven.” John Flora heeft naast bloemen de nodige woonaccessoires. John richtte het bedrijf 23 jaar geleden zelf op. De Bloemenhal houdt het midden tussen een bloemenzaak en klein tuincentrum. Ursula runt het bedrijf alleen.

Zelfde uitdaging
“Misschien is de samenwerking zo goed doordat we allemaal net iets anders zijn”, zegt Ursula. “Toch hebben we allemaal te maken met dezelfde uitdagingen. We zitten grof genomen allen in het middensegment van de markt en zien dat marges onder druk staan”, zegt John. Tini beaamt dat: “Het werk is arbeidsintensiever dan tien jaar terug: we moeten meer werk leveren om gelijke cijfers te behalen. We zien dat het belangrijker is dan ooit tevoren om onderscheidend te zijn.”

 

 

 

 

 

John Jansen:
‘Je wilt naar huis met kwaliteit voor een redelijke prijs’

Trots gevoel
Ook al moet er dag in dag uit hard gewerkt worden, de drie Brabantse ondernemers doen het graag. “Het blijft mooi werk. Als ik ’s avonds door de zaak loop, krijg ik een trots gevoel”, vertelt Tini. “Het spel op de veiling is prachtig:
je wilt naar huis met kwaliteitsbloemen voor een redelijke prijs. In de winkel is het telkens een uitdaging om de klant op een leuke manier te bedienen”, vindt John. Ursula: “Wij bestaan vijftig jaar en zit- ten midden in de jubileumfestiviteiten. Er is niets mooiers dan je ouders die
met het bedrijf begonnen zijn, trots te zien rondlopen. In noodsituaties sprin-
gen ze soms nog bij.”

Terug naar overzicht