Toen er vijf jaar geleden in Maartensdijk een bloemen winkel stopte, wilde Samantha Klokker die kans niet laten lopen. Ze nam ontslag bij de supermarkt, waar ze een opleiding tot bedrijfsleider volgde, en ging samen met haar ouders de uitdaging van een eigen boeketterie aan. Samantha is lid van de Raad van de Toekomst van Plantion.
Tekst: Marjolein den Hartog
Toen Samantha met haar boeketterie begon, waren haar ouders al doorgewinterde bloemenverkopers met 25 jaar ervaring. Eerst verkochten zij bloemen vanuit een verkoopwagen in Hilversum en later in Maartensdijk vlakbij de huidige winkel. Haar vader twijfelde of ze deze nieuwe stap wel moesten zetten, maar Samantha kende geen twijfel en zette door
“De winkel is officieel van mijn ouders en ik ben bedrijfsleider,” vertelt ze. “Naast twee vaste medewerkers helpt ook mijn omaatje nog dagelijks mee. Zij noemt zichzelf ‘floormanager’. Schoonmaken, eten en drinken verzorgen, bloemen schoonmaken en dingen inpakken: ze pakt alles aan.” Boeketterie Klokker richt zich op snijbloemen en kamerplanten en verkoopt ook potterie, glas en decoratie-artikelen. In de zomer is er ook een groot assortiment tuinplanten. Samantha: “Dan pakken we flink uit en lijkt het hier wel een tuincentrum!”
Vroeger deed vader Edwin Klokker zijn inkoop bij een groothandel, maar sinds ze de winkel in Maartensdijk hebben, is Plantion een vast inkoopkanaal. Samantha heeft deze taak inmiddels van haar vader overgenomen en zit nu zo’n drie keer per week op de klok. “Ik vind inkopen bij Plantion prettig omdat het zo overzichtelijk is en je altijd makkelijk de juiste mensen weet te vinden.
Raad van de Toekomst
Afgelopen jaar werd de 24-jarige Samantha door Plantion gevraagd voor de Raad van de Toekomst. Met jonge collega’s uit de sierteelt wisselt ze regelmatig van gedachten over toekomstbestendig ondernemen. “Ik wilde graag meedoen, omdat ik vind dat je geen recht van spreken hebt als je zelf niets bijdraagt aan verandering of verbetering.” Ze luistert graag naar verschillende meningen en inzichten en pakt die zaken op waar ze zelf wat mee kan. “Op de klok spreek ik alleen inkopers met allemaal dezelfde rol in de keten: het product bij de consument brengen. Het is juist goed om een onderwerp ook eens vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld een aanvoerder of transporteur te bekijken.”
De grootste uitdaging voor de toekomst is volgens Samantha het blijven binden van klanten. “We zitten in een moeilijke tijd waarin alles duurder wordt. Dan is een bloemetje al gauw een luxeproduct, dat mensen als eerste laten staan. Ik denk dat dit voor de hele branche wel een grote uitdaging wordt.