fbpx

‘Bloemist moet nu in actie komen’

Op een congres van VBW, amper een jaar geleden, werd nog geruststellend gesproken: “Online is geen concurrent voor de fysieke bloemenwinkel”. Cor Molenaar laat inmiddels een ander geluid horen: “De online platforms komen eraan, met mooiere bloemen dan in de supermarkt en goedkoper dan bij de bloemist .”

Cor Molenaar is een autoriteit en veel gevraagd spreker op het gebied van afzetketens. Hij sprak op 1 december 2017 op het symposium ‘Bent u klaar voor de digitale markt?’ dat Greenport Gelderland bij Plantion in huis organiseerde. Gaat het echt zo hard met online? En wat betekent dit voor de bloemist? Zijn analyse.

‘Veel winkeliers zijn passief’
“De huidige consument koopt zijn spullen thuis via internet. Naar een fysieke winkel gaan, is hooguit nog een vrijetijdsbesteding. Er zijn nog wel mensen die het leuk vinden om te winkelen: vrouwen boven de 50. Mannen zie je hooguit nog in een elektronicawinkel. De jongere generatie consumenten koopt online.”

‘Vanuit de consument denken’
“Retailers zitten vast in oude verdienmodellen. Het gaat niet meer om het product of de dienst, de consument bepaalt met de smartphone wat hij wil. Dat betekent dat je andersom moet denken, erachter moet zien te komen wat die behoeftes zijn. De toekomst is niet praten, maar kijken en luisteren. En daarop inspelen.”

‘Analyseer je doelgroep’
“Zo’n 40 procent van de Nederlanders woont alleen. Jongeren gaan niet meer samenwonen, oude mensen wonen langer alleen thuis. Zij kopen geen bloemen voor zichzelf, alleen voor een ander. In de grote groep 30 tot 60 jaar vinden veel scheidingen plaats. Dan besteed je je tijd en geld aan andere dingen dan aan bloemen. Kortom, je moet goed kijken wie er bloemen kopen en waarom.”

‘Begrijpen hoe de consument koopt’
“Airbnb, Thuisbezorgd.nl, Coolblue, Alibaba en Amazon zijn succesvol omdat zij begrijpen hoe de consument koopt. Zij doen niets anders dan leveranciers en consumenten met elkaar in contact brengen. Ze houden de productprijzen laag en verdienen hun geld met de advertenties op hun digitale platforms.

‘De disruptor komt eraan’
“In de sierteelt is nog geen disruptor actief. Maar het is niet de vraag of die er komt, maar wanneer. Binnenkort kan de consument bloemen en plantenkopen via een Coolblue-achtig platform. Mooier dan in de supermarkt en goedkoper dan bij de bloemist. Wachten we daarop of komen we als bloemist en als sector in actie?”

‘Geen virtuele bloemen!’
“In de toekomst kan ik ongetwijfeld iemand een boeket geven in de vorm van een hologram. Maar is het dan nog een echt boeket? Bloemen moet je kunnen zien en ruiken! Het krijgen van bloemen is een sociale belevenis, het gaat om de interactie tussen mensen. Daar liggen juist kansen voor de bloemist.”

‘Nieuwe verdienmodellen nodig’
“Maar het is wel belangrijk om na te denken over nieuwe verdienmodellen. Een abonnement werkt bijvoorbeeld heel goed. Dan maak je van de klant die alleen bloemen koopt als hij iets goed te maken heeft, een regelmatige koper. Je bouwt een relatie op met die klant en leert wat zijn voorkeuren zijn.”

‘Samenwerking loont’
“Iemand die wandelschoenen koopt, is ook geïnteresseerd in wandelvakanties. Het is belangrijk om te associëren: waarin is een consument die bloemen koopt nog meer in geïnteresseerd? Om meer te kunnen bieden, moet je samenwerken. Bijvoorbeeld met bezorgers, maar misschien ook met aanbieders van interieur of kunst. Je hoeft het niet zelf te hebben, maar de consument moet het wel bij jou kunnen kopen.”

‘Vandaag in actie komen’
“Niets doen en afwachten is voor de bloemist geen optie. Ik zou er ook voor oppassen om te grote stappen ineens te nemen. Het belangrijkste is om na te denken over andere manieren van bloemen verkopen. Wacht daarmee niet tot morgen. Probeer kleinschalig iets uit en kijk hoe het loopt. Zo leer je de behoeften van de consument kennen en kun je de juiste producten aanbieden, met gebruik van nieuwe technieken.”

Terug naar overzicht