fbpx

‘Bloemen fleuren je huis op’ – 23% meer aankoopintentie dankzij Kleurrijke Verhalen Dagen

De Kleurrijke Verhalen Dagen zorgden dit jaar voor 23% extra aankoopintentie onder vrouwen in Gelderland, Utrecht, Overijssel en Noord-Brabant. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat Plantion liet verrichten naar het effect van de actieperiode in september.

Deze verkoopstimulans was volgens het onderzoek vooral te danken aan de waardebon van 7,50 euro die consumenten bij de aankoop van bloemen of planten concreet in handen kregen. De kortingsbon werd gewaardeerd met het hoge cijfer 7,9. Tot 1 december kunnen mensen hun waardebon inleveren bij een volgende aankoop. Ook daarvan valt een positief effect te verwachten.

Meer besteding
Naast de extra aankoopintentie bracht het onderzoek ook andere interessante zaken aan het licht. Zo blijkt de gemiddelde consument momenteel meer geld aan bloemen en planten uit te geven dan een jaar geleden. Nog altijd besteedt de grootste groep tussen de 10 en 15 euro per aankoop, maar het percentage dat een bedrag besteedt van tussen de 15 en 25 euro steeg met drie procent.

Vaker naar de bloemist
De vraag ‘wat denkt u dat de makers met deze campagne wilden zeggen?’ leverde uiteenlopende antwoorden op. Bijvoorbeeld: koop meer bloemen en planten, bezoek eens wat vaker een bloemist, achter bloemen zitten mooie verhalen, bloemen maken je blij. Maar de mooiste reactie was: “Dat bloemen je huis opfleuren!”

Plantion bezoekt bloemisten
Een week vóór de Kleurrijke Verhalen Dagen gingen Plantion-medewerkers op bezoek bij bloemisten in het hele land. Daarbij werden posters, flyers en prachtige zuilen bezorgd en uitleg gegeven over de kortingsactie. De volgende ochtend was er in de afmijnzaal een kick-off met een spectaculaire breakdance-act en een toelichting van Guus van Logtestijn. Het feest kon beginnen!

Wedstrijd bloemisten
Om het voor onze bloemisten extra interessant te maken, stelt Plantion een geldprijs van 1000 euro ter beschikking voor de bloemist die het best ‘scoort’ met de Kleurrijke Verhalen Dagen. Er kunnen punten worden behaald door de actiedagen te promoten op social media, met de hashtag (#) kleurrijkeverhalen. Daarnaast levert ook elke (door de consument) verzilverde kortingsbon punten op. Twee bloemisterijen, De Koekoeksbloem en Fleurina, zijn nog altijd in een nek-aan-nek race verwikkeld. Wie er uiteindelijk wint, maakt Plantion in januari bekend.

Interior Junkie
Plantion schakelde een aantal populaire online influencers in om bekendheid te geven aan de Kleurrijke Verhalen Dagen. De bekendste, Interior Junkie (‘Ben jij, net als ik, gék op bloemen in huis?’), riep haar meer dan 100 duizend volgers op om naar een deelnemende bloemist te gaan. “Ben jij niet van de bloemen, maar juist van de planten? Ook dan krijg je de kortingsbon. Toch mooi meegenomen?”

Terug naar overzicht