Naar beneden Naar boven

Begonnen met een bus en een parasol

‘Boer!’ Dat was altijd het antwoord als mensen aan Jeroen vroegen wat hij later wilde worden. Zijn oom had beesten en zijn opa was veehandelaar. Op de veemarkt in Den Bosch keek hij altijd zijn ogen uit. Maar op school raadden ze het hem af: geen toekomst. De opleiding die er het dichtst bij in de buurt kwam, was bloementeelt en bloemsierkunst. Eerst de lagere agrarische school in Den Bosch, daarna de MAS in Breda. Ofschoon ‘next best’ pakte de keuze voor de sierteelt goed uit. Zijn loopbaan begon met een bus en een parasol. “Ik was een jaar of twintig en onder- nemend. Op markten in Waalwijk en omgeving verkocht ik bloemen. Dat beviel me goed, maar ik was jong en hield mijn ogen open voor iets anders. Toen er in Drunen een winkel vrijkwam, greep ik mijn kans om een eigen bloemenzaak te beginnen.”

Inkoop voor supermarkten
Het bleek geen stap voor eeuwig en altijd. Na vijf jaar zei hij ja op de vraag van supermarktketen EMTÉ om de inkoop van bloemen en planten te gaan doen. Hij ging er vol voor en besloot vanuit de veiling in Naaldwijk te gaan werken. Naast het inkopen, legde hij zich ook toe op het maken van boeket- ten en de verdeling per winkel. Vier jaar later had de overname van EMTÉ door Sligro vervelende gevolgen voor Jeroen. Gelukkig was hij in Brabant blijven wonen, want groothandelsbe- drijf Fleura Venlo zocht een inkoper en kwam via via bij hem uit. “Dat was op 1 november 2006. Ik weet het nog goed, want drie weken daarvoor is onze zoon geboren. Het kwam op een goed moment.”

Kwartiertje rijden
Vanuit Venlo zat hij veel op de veilingen in Herongen en Lüllingen en kocht hij ook rechtstreeks bij kwekers in. Op een gegeven moment maakte Fleura de keuze om te stoppen met het beleveren van supermarkten. Voor Jeroen, inkoper in hart en nieren, betekende dit niet het einde. “Het hoofdkantoor vroeg of ik filiaalleider in Tilburg wilde worden. Een kwartiertje rijden van mijn huis!” De vijf Tilburgse jaren waren echter ook een periode van grote verandering. Fleura was intussen FleuraMetz geworden en het bedrijf sloot een aantal filialen. Alleen Venlo, Tilburg, Naaldwijk en Ede bleven over. Jeroen kreeg een andere mooie functie, maar hij begon wel het contact met de klanten in de cash & carry te missen. Toen hij informeerde naar een nieuwe uitdaging kwam Ede op zijn pad.

Kat uit de boom kijken
De eerste maanden in Groothandels- centrum Plantion zijn goed bevallen. Met zijn enthousiasme, sociale vaardigheden en verstand van inkopen brengt hij de nodige schwung in de zaak. Hij gaat gemakkelijk om met zijn collega’s in het groothandelscentrum. En hij gaat graag in gesprek met zijn klanten, al werkt dat in Ede anders dan in Tilburg. “Daar komen vooral Brabantse en Belgische bloemis- ten. Die had ik binnen twee weken allemaal gesproken. Hier hebben we klanten uit veel verschillende regio’s.

De ene bloemist is vlot en direct, de andere kijkt wat meer de kat uit de boom. Het schrikt hem niet af, hij vindt de cul- tuurverschillen juist leuk. “Een klant uit de Achterhoek koopt andere producten dan een klant uit Utrecht. Ik vind het een uitdaging om dat goed in te schat- ten. En al die verschillende dialecten die je hier hoort, prachtig toch? Mijn Brabants past daar prima bij.”

Webshop én klok
Binnen FleuraMetz speelt in- en verkoop via webshops een steeds grotere rol. Daarnaast kopen de Nederlandse filialen ook nog rechtstreeks in op de klok. “Grote inkoopvolumes zorgen voor prijsvoordeel, maar bloemisten kunnen in onze cash & carry ook goed terecht voor kleinere aantallen snijbloemen.” Niettemin is de opkomst van webshops volgens Jeroen niet te stuiten. “De nieuwe generatie bloemisten zal zijn heil steeds meer op het internet zoeken. Daar spelen wij met onze webshop op in en dat doet Plantion ook met haar digitale marktplaats. We moeten kijken hoe we die verschillende platforms goed op elkaar kunnen afstemmen.” De eerste ervaringen met het bedrijf Plantion zijn hem goed bevallen. “Zeker als nieuwkomer heb je veel vragen, die worden altijd netjes beantwoord. Ik zit op de klok en maak ook steeds vaker gebruik van bemiddeling.”

Terug naar overzicht