fbpx

Basistraining social media

Ruim dertig klokkopers volgen deze zomer de onlinetraining ‘Social media – de basis’. De training is opgezet door Jill Verhoeven van de afdeling Marketing & Communicatie van Plantion. Licht op Groen sprak met haar.

Vanwaar deze training?
“Social media is dé manier voor de bloemist om zijn winkel in the picture te zetten. Zakelijke social media zijn de beste, goedkoopste en meest directe manier om met veel klanten tegelijk te communiceren.”

Hoe belangrijk zijn social media voor een bloemist?
“In veel andere sectoren zie je dat bedrijven zichzelf promoten via social media. In de bloemenwereld doet nog lang niet iedereen dit. Dat is jammer, want het is een goede manier om het vakmanschap bij klanten onder de aandacht te brengen.”

Voor wie is de training bedoeld?
“We starten nu met onze klokkopers, dat wil zeggen: bloemisten, tuincentra en andere ondernemers die bij Plantion inkopen en hun medewerkers.”

Wat leren de deelnemers?
“Ze leren in hun eigen tempo de basisbeginselen van Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat en YouTube. We laten goede voorbeelden zie uit de bloemen- en plantenwereld. Aan het eind van de training zijn de deelnemers klaar om met een of enkele social media-kanalen aan de slag te gaan en die te integreren in hun bedrijf.”

Wat houdt de training in?
“In de introductie wordt elke bloemist geadviseerd zich op één kanaal te richten, bijvoorbeeld Facebook, Instagram of LinkedIn. Je hoeft niet actief te zijn op alle kanalen, dat kost alleen maar veel tijd. Beter één kanaal heel goed, dan verschillende kanalen half. Vervolgens wordt elk social-mediakanaal stap voor stap uitgelegd. Hoe maak je een bedrijfspagina aan? Hoe plaats je een advertentie? Hoe plan je berichten in? Kortom, heel praktisch.”

Waarom is ervoor gekozen om de training online aan te bieden?
“Het grote voordeel is dat elke deelnemer de training in zijn eigen tijd en tempo kan doen. Wel is er maandelijks na de klok een bijeenkomst waarop ik vragen beantwoord en tips geef. Deelnemers kunnen ook altijd vragen stellen via de online chat-functie, een mail sturen of even binnenlopen op onze afdeling.”

Wanneer is de training begonnen?
“Tot 1 mei konden kopers zich aanmelden. Met hun inloggegevens zijn ze vervolgens aan de start gegaan. De training loopt door tot en met september.”

Kunnen andere klokkopers zich alsnog inschrijven?
“Als de reacties op deze eerste training positief zijn, verwacht ik dat we hem zeker nog een keer zullen aanbieden. Daarnaast hebben we ook plannen voor trainingen voor aanvoerders en medewerkers.”

Zijn er kosten aan verbonden?
“Ja, we brengen € 50,00 per deelnemer in rekening. Met deze kleine bijdrage investeert de bloemist in de toekomst van zijn bedrijf. De Commissie van de Handel heeft bovendien nog een extraatje in petto voor alle deelnemers.”

Geslaagde kick-off
Met ‘social-mediakoekjes’, gekleed in speciale T-shirts en door middel van een video presenteerde Plantion de social- mediatraining op 10 en 11 april aan haar klokkopers. Die konden zich vervolgens meteen inschrijven.

Terug naar overzicht