Naar beneden Naar boven

De basis staat, nu verder uitbouwen

Plantion Digitale Marktplaats (PDM) draait nu zo’n driekwart jaar. Een goed moment om een eerste balans op te maken. “Richting het einde van 2016 hebben we een enorme sprint getrokken. Het aantal digitale orders nam een vlucht ”, glundert Sjanne Schouls, de drijvende kracht achter het digitale kanaal. “De basis staat. Nu is het zaak om het systeem verder uit te bouwen.”

Sjanne ziet onder aanvoerders steeds meer enthousiasme om hun producten aan te bieden op het digitale platform. “In het begin was de softwarekoppe- ling met PDM een aandachtspunt. Door daar persoonlijk met elke kweker naar te kijken hebben we dat op kunnen lossen.” Ook het logistieke proces is volgens Sjanne goed onder controle. “De live voorraad op PDM moet kloppen, dat is het fundament. Kopers willen achteraf niet horen dat hun producten er toch niet zijn. De kwekers op PDM snappen dat.” Ze spreekt ook veel met kopers. “Het is fijn om van hen te horen hoe zij PDM ervaren. Zien ze obstakels? Gaat het inloggen goed en is het duidelijk wan- neer ze moeten kopen om producten geleverd te krijgen? Missen ze mis-schien aanbod? We proberen voor elke koper een weg te vinden, zodat PDM aan zijn individuele behoefte voldoet.”

Aanvulling op de klok
Plantion maakt veel werk van het gebo- dene op PDM. “We werken bijvoorbeeld aan uitbreiding van seizoensproducten. Daarvoor zoeken we aanvoerders met een breed, interessant assortiment en een constante aanvoer. Met iets als perkgoed is die continuïteit best een uitdaging: soms zijn er overschotten, soms is er een tekort.”

‘We proberen voor elke koper een weg te vinden’

Over de hele linie merkt Sjanne dat kopers tevreden zijn over het aanbod. De producten op PDM zijn een interes- sante aanvulling op wat er voor de klok komt. “We dagen kwekers steeds uit om aansprekende soorten digitaal aan te bieden. De afgelopen tijd zijn er weer leuke importproducten en luxe bloemen en planten bijgekomen.”

Derksen Plant
Robert Jan Derksen van Derksen Plant is al vanaf het begin bij de digitale marktplaats betrokken. Hij levert het hele jaar cactus- sen in kleine potmaten. “Iedere week sturen wij ons assortiment in en als het er eenmaal in staat, verloopt het proces goed. Het aantal orders moet nog gaan groeien.” Derksen voorspelt een mooie toekomst voor de marktplaats. “Het gemak van bestellen is echt een pluspunt. Laten we eerlijk zijn: alles gaat steeds meer via de digitale weg. Op PDM kan ik meer soorten kwijt en daarmee hoop ik meer kopers te trekken. Belangrijk is nu dat de PDM meer bekendheid krijgt”, aldus de ondernemer.

Bloemen Cees
Ronald van Kempen van Bloemen Cees koopt zijn producten een paar keer per week via PDM. “Dat bevalt prima”, stelt de koper. “Het assortiment moet compleet zijn. Als ik zie dat mijn gewenste producten niet voor de klok staan, kijk ik op PDM. Meestal vind ik daar dan wel de producten die ik zoek. Het aanbod is aanvullend.” Bijvoorbeeld rozen koopt hij nogal eens digitaal. “Zware rozen kan ik niet altijd op de klok kopen, wel op PDM. Met een assortiment zoals je in de supermarkt vindt, kan ik me niet onderscheiden. Ik wil kwaliteit en die kan ik dankzij het digitale platform nu altijd vinden.” Van Kempen is enthousiast: “Bij alles wat nieuw is, gaat weleens iets mis. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Ik heb echter geen enkel probleem gehad. En was er wel iets geweest, dan had Plantion dat ongetwijfeld opgelost. Je hoeft maar een gil te geven en ze staan voor je klaar.”

Blumenhaus Hülkenberg
Ook Erik Hülkenberg van Blumenhaus Hülkenberg koopt zijn rozen meestal via PDM. “Het aanbod is ruimer en de kwaliteit soms beter dan op de klok. Voor mij is het digitale kanaal dus ideaal. Soms kost de betere kwaliteit wel wat meer en moet ik een keer nee zeggen. Maar over het algemeen gaat het prima.” Hülkenberg plaatst wekelijks orders. In de beginfase ging er twee keer iets mis. “Maar dat werd in overleg met Plantion naar tevredenheid opgelost”, aldus de Duitse ondernemer.

Terug naar overzicht