fbpx

Kakelverse bloemen van de kweker

‘Om succes te hebben moet je creatief zijn’, is duidelijk het motto van Jan en Carolien Verwoert van De Koekoeksbloem. Door slim ondernemerschap is hun bloemenwinkel (met zelfbediening!) binnen een paar jaar een begrip geworden in de regio Zwolle.’

‘We kopen ook gewoon in bij Plantion’

De locatie van De Koekoeksbloem, ver buiten de dorpskern van IJsselmuiden, lijkt op het eerste oog ongunstig. Maar niets is minder waar. “We profiteren juist van onze ligging”, zegt Carolien Verwoert, die het bedrijf samen met haar man Jan runt. De Koekoeksbloem, vernoemd naar het Overijsselse tuinbouwgebied De Koekoek, werd ooit opgericht als kwekerij en dat is nog steeds te zien. “We zetten expres de term ‘kweker’ op al onze borden. Feitelijk klopt dat, want we kweken nog steeds zelf bloemen. Maar het is vooral bedoeld om te prikkelen. Als mensen zo’n bord zien, denken ze al snel: ‘De bloemen komen hier uit eigen kas, verser kan niet!’ Een deel komt ook echt uit onze eigen kas, maar we kopen ook gewoon producten bij Plantion, hoor. Daar maken we helemaal geen geheim van.”

Extra inkomsten

Enkele jaren geleden, toen het economisch minder ging met de kwekerij, besloot De Koekoeksbloem ook direct bloemen te gaan verkopen aan particulieren. Het idee was om zo wat extra inkomsten te hebben. Er werd een wagen met bloemen langs de weg neergezet waar mensen zichzelf konden bedienen. Het afrekenen gebeurde op basis van goed vertrouwen. “Wij konden intussen zelf in de kas doorwerken.” Wat als een extraatje bedoeld was, nam een serieuze vlucht. Op een gegeven moment moest er een pinmogelijkheid komen en ontstonden er wachtrijen voor de wagen. De bloemenverkoop werd een aparte en succesvolle activiteit. Ook met dank aan de buren van De Koekoeksbloem, een aardbeien- en een tomatenkweker, die eveneens direct aan particulieren verkopen. “Bij de tomatenkweker haal je een bakje uit de automaat, bij de aardbeienkweker is er een pluktuin en krijg je koffie. Veel van hun klanten komen ook bij ons, en andersom. Er zijn mensen die er wel dertig kilometer voor rijden. Zeker op zaterdagmiddag.”

‘Mensen zijn eerlijk’

Voor een betere spreiding van de particuliere klanten nam de Koekoeksbloem in 2017 een bloemenzaak over in het nabijgelegen Hasselt. En een jaar later maakte in IJsselmuiden de wagen aan de weg plaats voor een echte bloemenwinkel. Uiteraard ook weer met een gedeelte met zelfbediening. ’s Avonds en in het weekend gaat er een scheidingswand omlaag en is alleen het voorportaal toegankelijk. “Zeker op zaterdag moeten we die ruimte goed vol zetten, anders zijn we zo uitverkocht”, zegt Carolien. “Gelukkig zijn mensen eerlijk. Als ik natel, mis ik op elke tweeduizend euro hooguit twee tientjes. We zorgen er ook wel voor dat er geen grotebedragen achterblijven.”

Massa is kassa

De klantenstroom naar de winkel van De Koekoeksbloem kwam ooit op gang na slim gebruik van Facebook. Carolien was een van de eerste ondernemers die het effect zag van like- en-win-acties. “Sommige posts werden wel duizend keer gedeeld.” Haar klanten wist ze steeds opnieuw te verleiden met lage prijzen en verse producten. “Ik zeg altijd: massa is kassa. Daar gaan we voor. We hebben zeker wel exclusieve producten en aparte boeketten. Maar door niet te duur te zijn, trek je veel klanten. Daardoor verkoop je alles net wat sneller en is je aanbod altijd vers. Van mensen hoor je vaak terug: ‘Jullie boeketten blijven wel veertien dagen goed’. Dat kan kloppen, want een boeket staat nooit langer dan een dag in de winkel.”

U kunt de Koekoeksbloem vinden op Facebook of https://www.koekoeksbloem.nl/

Terug naar overzicht