fbpx

700.000 rozen romantiek

Valentijnsdag is inmiddels al weer voorbij, maar de romantiek verkopen doet Meijer Roses het hele jaar. Elk voorjaar gaan er 3.500 rozen naar het Vaticaan, duizenden rozen naar huwelijkslocaties in binnen- en buitenland en speciaal voor de luxe hotelketen Four Seasons ontwikkelde ze een roos… De familie Meijer haast zich te zeggen dat hun rozen net zo goed schitteren op de keukentafel.
Meijer Roses verkoop romantiek en daar heeft iedereen behoefte aan. Je kunt nog zo bescheiden blijven, als je een goed verhaal hebt, schittert dat door alles heen. De familie Meijer schreeuwt het zelf niet van de daken, dat wordt voor hen gedaan. Vooral op Facebook en Instagram: bruiden met rozenboeketten in de hand, hotellobby’s met flower walls, arrangementen op stijlvolle gedekte tafels. De Meijers sturen elke dag zo’n foto door vanuit @MeijerRoses en gaan vervolgens verder met waar het allemaal om draait: toprozen kweken.

Het moment van knippen
Bij binnenkomst in de ‘schuur’ van Meijer Roses in Pijnacker valt de rust op. Rozentakken van bijna een meter lang hangen op ooghoogte aan een langzaam lopende rails. Een van de ongeveer honderd medewerkers van het bedrijf checkt de kwaliteitsklasse, de lengte en de kromming van de steel. Aan het eind van de band maakt een camera automatisch van elke roos een foto om de maat van de bloemknop vast te leggen. Bij het inpakken in bossen van tien worden alle takken nogmaals nagekeken. Maar de eerste check heeft dan al plaatsgevonden: het moment van knippen.
Medewerkers rijden zeven dagen per week om 06.00 uur en 13.00 uur op door Meijer senior ontwikkelde karretjes langs alle rozen in het ‘warenhuis’. Tak voor tak bepalen mensenhanden en -ogen of een roos al geknipt kan worden. Een Meijerroos wordt geknipt als hij genoeg tijd heeft gehad zich te ontwikkelen. Ze moet klaar zijn om zo lang mogelijk te showen. Als je te vroeg knipt, wordt het niks.Naar eigen zeggen verkopen de Meijer-broers romantiek. Daarom is het nodig de bloemen te laten afharden op het gewas. Ze krijgen de kans volwassen te worden. De tijd die dat vergt, wordt verzilverd in de kwaliteit. Door deze manier van werken, bloeien de bloemen tot perfectie uit en staan ze twee weken op de vaas.

Meer bloemisten overtuigen
Die in alle rust ontwikkelde bloemen van Meijer zijn de kracht van het bedrijf. Maar in de ogen van sommigen schuilt hierin ook de zwakte. Want een deel van de markt wil bloemen die meer in de knop zitten. Als de broers Meijer zich al ergens druk over maken, is het dat bloemen die zich op het moment van knippen al openen, óók heel sterk kunnen zijn. Vechten tegen de bierkaai doen ze niet, daarvoor gaan de zaken te goed. Wel vragen ze zich af hoe ze meer bloemisten en eindgebruikers ervan kunnen overtuigen dat hun rozen tot het laatste bloemblaadje vol energie zitten, waardoor je er lang plezier aan kunt beleven. Over wat voor rozen hebben we het eigenlijk? Meijer kweekt vier soorten: de witte klassieke Avalanche+, de exclusieve zalmkleurige Pearl Avalanche+, de zachtroze Sweet Avalanche+ en de speciaal voor de gelijknamige hotelketen ontwikkelde ivoorkleurige Four Seasons+. Rozensoorten die volop gebruikt worden bij bruiloften en andere feesten en partijen. Continu luistert de familie naar bloemisten, arrangeurs, weddingplanners: wat heb je nodig om je te kunnen onderscheiden? Waar loop je tegenaan?

Alles draait om kwaliteit
Alle medewerkers van Meijer Roses realiseren zich wat ze maken: halfproducten waar bloemisten een beleving van maken. Het succes van het bedrijf wordt bepaald door de aandacht die iedereen aan de roos geeft. Het liefst werken de Meijer-broers met mensen zonder ervaring, ze willen hen zelf opleiden. Teams zijn zelf verantwoordelijk voor de opbrengst van een warenhuis. Medewerkers worden beoordeeld op kwaliteit, niet op snelheid. Meijer Roses gaat voor het beste, niet voor het maximale. Gemiddeld knipt Meijer Roses zo’n 700.000 stelen per week. Een deel ervan verhandelt het bedrijf via Plantion. Dagelijks wordt er afgestemd op vraag en aanbod. Plantion is een ideale partner omdat de veiling veel direct contact heeft met grote en kleine bloemisten. Die waarderen de zorgvuldig tot bloei gekomen rozen van Meijer. Plantion vraagt ook expliciet naar topkwaliteit. Dat is prettig, daar spreekt waardering uit.

Terug naar overzicht