Naar beneden Naar boven

Plantion Digitale Marktplaats goed op stoom!

13-06-2017

De in mei 2016 geïntroduceerde Plantion Digitale Marktplaats (PDM) maakt in 2017 een flinke groei door. Steeds meer bloemisten, tuincentra en groothandelsbedrijven benutten de mogelijkheid om via het online platform producten in te kopen van inmiddels meer dan vijftig aanvoerders. Zowel de gemiddelde maandomzet als het gemiddeld aantal transacties via PDM is in de eerste vijf maanden van 2017 meer dan verdubbeld ten opzichte van 2016. Deze zomer voert Plantion enkele verbeteringen door. Later in het jaar volgt een volledig nieuwe versie.

PDM biedt klanten de mogelijkheid om naast ‘fysiek’ bij klok, groencentrum en bemiddeling ook digitaal bij Plantion in te kopen. Op het online platform bieden kwekers een uitgebreider assortiment aan dan op de klok mogelijk is, met naast gangbare soorten ook veel nicheproducten. Er kan op elk moment besteld worden. Met het digitale kanaal wil Plantion ook klanten in Duitsland en België bedienen. Plantion ziet in PDM geen vervanging van de fysieke marktplaats; deze blijft belangrijk voor kopers die de producten graag eerst willen ‘zien, ruiken en voelen’ en die het persoonlijk contact met medewerkers en collega-bloemisten op prijs stellen.

Flink gepromoot
De afgelopen maanden heeft Plantion er veel aan gedaan om PDM onder de aandacht van kwekers en kopers te brengen. Zo werden er rond Kerstmis en Pasen acties gelanceerd op Facebook en Instagram waarbij bloemisten iets konden winnen (kerstbrood, 50 euro shoptegoed) bij een aankoop via PDM. Ook organiseert Plantion elke maand Meeting Points waarop kwekers producten presenteren en uitleg wordt gegeven over PDM.
Lisianthuskweker Van der Lugt biedt zijn producten aan via PDM: “We zien de bestellingen behoorlijk oplopen. Het grootste voordeel voor klanten is dat altijd ons volledige assortiment te bestellen is. In vergelijking met de andere verkoopkanalen is er meer keus en er is zekerheid van prijs.”
Arjan Drost, van groothandelsbedrijf Maison Drost, is een van degenen die gebruikmaken van PDM: “Het bespaart ons veel tijd en je bent altijd verzekerd van een goede kwaliteit. Digitale inkoop is de sleutel van de toekomst.”

Verbeteringen
Op basis van wensen van kopers voert Plantion deze zomer enkele updates door. Er is al een chatfunctie toegevoegd, waarmee vragen over PDM of over het aanbod kunnen worden gesteld en beantwoord. Daarnaast worden aanbod, gebruikersgemak en bereikbaarheid verbeterd. Plantion wil ook ondersteuning bieden bij het vinden van transportmogelijkheden voor online kopers die zelf niet hun producten in Ede kunnen ophalen.
De klokvoorverkoop, waarmee Plantion in de loop van dit jaar start, wordt eveneens in PDM geïntegreerd. Aanvoerders kunnen een deel van hun klokaanvoer, in eerste instantie rozen, aanbieden via het online platform. Voor de koper betekent dit een uitbreiding van het aanbod. Ook liggen de momenten van bestellen en levering zeer dicht bij elkaar: ’s avonds besteld, is de volgende dag geleverd.

Nieuwe versie
Intussen werkt Plantion met leverancier Match-Online aan een nieuwe versie van het online platform. Deze zal volledig responsive zijn en een aantal nieuwe functies bevatten, waaronder uitgebreide mogelijkheden voor zoeken en filteren, een verbeterde weergave van staffelprijzen en het tonen van producten die op de gewenste leverdag niet (maar later wel) beschikbaar zijn. De lancering van de nieuwe versie zal later dit jaar plaatsvinden.

Terug naar nieuwsoverzicht