fbpx

Handhaving Klokomzet ondanks extreem weersverloop

06-06-2019

Algemene ledenvergadering Plantion

Op de algmene ledenvergadering (ALV) van Plantion gaven de aanwezige leden gisteravond (5 juni) hun goedkeuring aan de jaarrekening 2018. In een jaar met extreme weersomstandigheden gaven omzet (€ 98,9 miljoen) en resultaat (€ 208 duizend) reden tot tevredenheid. In het kader van de visie op 2025 werd een nieuwe huisstijl en een nieuwe pay-off geïntroduceerd: Plantion, verbindend in bloemen en planten. De ledenvergadering stemde in met de voordracht van een van haar leden, René Willemsen uit Gendt, als nieuw bestuurslid.

Algemeen directeur Peter Bakker presenteerde de jaarcijfers 2018. Ook Plantion ondervond de nadelige effecten van het extreme weersverloop, met een koud voorjaar en een lange warme en droge periode. Tegen die achtergrond is Plantion tevreden met de handhaving van de klokomzet op het niveau van 2017. Het onderdeel bemiddeling boekte een omzetdaling. Plantion houdt vast aan haar tarievenbeleid, wat betekende dat sommige klanten hun heil elders zochten. In een groeiende markt ondervond het groencentrum problemen om extra assortiment aan te trekken. De omzet uit digitale kanalen steeg opnieuw (+ 3,4 procent).

De jaarrekening en het publieksjaarverslag zijn te raadplegen via www.plantion.nl/financieel.

Gang van zaken 2019
Commercieel directeur Guus van Logtestijn nam de aanwezigen mee in de eerste vijf maanden van 2019. De totale omzet is ruim 2 procent hoger dan in de vergelijkbare periode in 2018. De klokomzet blijft iets achter bij de verwachtingen, bemiddeling herstelt zich goed. Het groencentrum groeit spectaculair met bijna 30 procent. Ook Plantion Digitale Marktplaats laat omzetgroei zien. Alles bij elkaar ligt Plantion goed op koers.
In januari nam Plantion opnieuw deel aan de IPM. De Nationale Coöperatieve Raad (NCR) verrichte een ledenbetrokkenheidsonderzoek. En Plantion deed meer ervaring op met het aanpassen van de veilvolgorde, waarmee eind vorig jaar werd gestart. Deze aanpassing, waarbij regelmatige en kwalitatief goede aanvoer in een eerste blok geveild wordt, heeft als doel het assortiment voor klokkopers aantrekkelijker en consistenter te maken en hierdoor een betere prijsvorming voor alle aanvoerders te realiseren.

Visie op 2025
Peter Bakker praatte de ledenvergadering bij over projecten in het kader van het middellange-termijnbeleid (MLTP) en de visie op 2025. Het streven is dat elke groenprofessional die op zoek is naar een marktplaats met moderne inkoopmogelijkheden én een persoonlijke benadering, Plantion weet te vinden. Na de succesvolle afronding van het project Noviteiten brengt Plantion nu wekelijks nieuwe producten voor de klok. Om kopers en kwekers inspiratie en kennis aan te reiken, organiseert Plantion regelmatig Meeting Points, Experiences en online trainingen op bedrijfseconomische onderdelen. Ook neemt Plantion aanvoerders en klanten mee in de online aanbod- en inkoopmogelijkheden via Plantion Digitale Marktplaats (PDM). Om de visie op 2025 en de weg daarnaartoe te ondersteunen, introduceert Plantion haar nieuwe pay-off: verbindend in bloemen en planten.

Terug naar nieuwsoverzicht