fbpx

Wát een verhalen!

Geschreven door Tom Kottink, trainer bij Loo van Eck

Een tijdje geleden werd ik gevraagd om een mini-workshop over storytelling op social media te geven. “Prima, leuk”, dacht ik. Toen ik hoorde dat dit voor bloemisten en aanvoerders was, dacht ik: “wauw, dat wordt fantastisch!” Ik verwachtte dat het appeltje eitje zou worden. Over bloemen en planten zijn zóveel verhalen te vertellen. De pagina’s op social media van de bloemisten, kwekers en aanvoerders staan er vast vol mee.

Het was tijd om me voor te bereiden op de workshop en me te verdiepen in mijn publiek. Dus ik ging achter mijn laptop zitten en op zoek naar alle mooie verhalen over de producten en de mensen erachter. Op Instagram, Twitter en Facebook kwam ik nauwelijks wat tegen, behalve wat standaardtekstjes. Prima berichten, maar ook niks dat in het oog springt. ‘Hippe plant – 8,95’. ‘Bezoek onze stand op beurs X’. Mijn verwachtingen waren getemperd. Ik dacht: “de workshop kán fantastisch worden, maar hebben bloemisten en aanvoerders wel zulke leuke dingen te vertellen?”

Tijdens de workshop hebben we stilgestaan bij de kracht van verhalen. Waarom zijn verhalen zo prikkelend om te lezen of horen? Wat leer je van het sprookje over Roodkapje? Hoe ga je van een ‘saaie’ corporate story naar een anekdote die amuseert en blijft hangen? Tijdens de workshop heb ik als trainer niet veel hoeven doen. Ik heb alleen gevraagd naar de verhalen achter de ‘saaie’ berichten op social media… Wát een verhalen hadden alle bloemisten en leveranciers! Ze vertelden: “wist je wel dat die plant op social media uniek is? Nergens anders hebben ze ‘m in die kleur!”, “de post over de hippe plant was onderdeel van onze nieuwe collectie. We hebben namelijk onze winkel verbouwd. Het ziet er nu super mooi uit!”

Mag jij ook de hele dag werken met bloemen en planten? Dan ben je een geluksvogel. Je maakt elke dag wel wat moois mee. Een unieke bloem in jouw assortiment, een bruiloft, een klant die je bedankt voor de fantastische bos tulpen, een bijzondere veiling, Valentijnsdag, Pasen, Kerstmis… Onbewust verzamel je verhalen. Het enige wat je nog hoeft te doen, is deze verhalen opschrijven en delen met jouw klanten. Wil je weten hoe je dat precies doet? Op www.lve.nl vind je meer informatie over storytelling en social media. Veel plezier bij het delen van jouw verhalen!

Bekijk hier de video van de ochtend.